eikum Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Hei! Har eksamen i morgen, denne oppgaven er meget enkel men sliter litt med den siste delen altså sammenhengs oppgavene.. Noen som kan hjelpe meg? H=60 K=90 X=12 Y=20 F=32 Etter litt snusing så fant jeg ut dette som svar på "del1" bare si ifra hvis det er feil! - Finn en fotball (håndball) som er satt sammen av femkanter og sekskanter. - Tell opp antall hjørner (H), kanter (K), sntall femkanter (X), antall sekskanter (Y) og antall flater (F). - Disse tallene skal brukes i oppgaven på eksamen. Tell gjerne opp for flere baller, eller sammenlign resultatene dine med det andre elever har funnet. Vi kaller antall femkanter for (X) og antall sekskanter for (Y) - Hvilken sammenheng er det mellom F og X og Y? - Hvilken sammenheng er det mellom K og X og Y? - Hvilken sammenheng er det mellom H og X og Y? Petter Lenke til kommentar
magicus Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 ikke rart det er mangel på matematikere i samfunnet. Utrolig kjipe spørsmål. Lenke til kommentar
eikum Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 ikke rart det er mangel på matematikere i samfunnet. Utrolig kjipe spørsmål. 5258993[/snapback] Så du aner ikke hva jeg kan skrive? Vet utrolig tørre oppgaver. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Har du flere målinger? Jeg kan finne veldig mange sammenhenger mellom disse tallene. Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Hva slags matte er dette da? 3mx? Endret 6. desember 2005 av Memphis88 Lenke til kommentar
eikum Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Hva slags matte er dette da? 3mx? 5260841[/snapback] Ja! BTW fant svaret på oppgaven.. Etter å ha undersøkt en fotball har jeg kommet fram til at den består av 12 (regulære) femkanter og 20 (regulære) sekskanter. Altså er X=12 og Y=20. 1) Antall flater F på fotballen må være summen av antall fem- og sekskanter, dvs. at F = X + Y = 12 + 20 = 32. 2) Til sammen har femkantene 5X=5*12=60 kanter mens sekskantene har 6Y=6*20=120 kanter. Så tilsammen har de 32 flatene 5x + 6Y = 60 + 120 = 180 kanter. På fotballen dannes en kant av to kanter fra to flater. Dette innebærer at antall kanter K på fotballen blir K = (5X + 6Y)/2 = (5X/2) + 3Y = 180/2 = 90. 3) På en fotball er et hjørne et endepunkt for tre ulike kanter. La oss tenke oss at du teller opp antall hjørner H på fotballen ved å merke hvert av de tre kantene som møtes i et hjørne. Når du har telt samtlige hjørner, vil du ha satt 3H merker på fotballen. Hver kant på forballen vil ha to merker. Så antall merker er 2K. Ergo må 3H=2K, dvs. at H = 2K/3 = (2/3)*(5X + 6Y)/2 = (5X/3) + 2Y = (2/3)* Endret 6. desember 2005 av eikum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå