Gå til innhold

Telenor har ordnet opp i fakturasaken


Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter har en om en ikke faktura

 

 

Har et "problem", det gjelder faktura fra Telenor på min mobil.

Siste faktura fra dem fikk jeg i April, så har jeg jevnlig etterlyst faktura fra dem, men eneste svaret var at neida ta det med ro når du runder 300 kr så kommer den automatisk, jeg har privat+ noe som tilsier at etter 3 mnd skulle den komme selv om jeg ikke ringte, men nei. Tok på nytt kontakt og fikk samme svaret og forklarte da at jeg skulle uansett ha fått denne,men da nærmest lo de til meg.

Nå er situasjonen at jeg enda ikke har fått faktura ca 9 mnd etterpå og nå har jeg snakket med dem og de har funnet denne,men kan ikke forstå hva som er galt.

resultatet er at jeg får en kjemperegning fra dem i julegave og da blir spørsmålet :

Har de egentlig lov å kreve hele dette beløpet når det åpenbart er deres feil og jeg har purret på dem flere ganger?

 

GOD JUL TELENOR

 

 

EDIT: har forandret topic siden saken er fikset.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som vanelig menig mann må man som regel betale ja...

 

 

men min erfaring med telenor er at: de er meget behjelpelige med å dele opp regningen når de rota det til... hvis man spørr FØR betalingsfristen

uansett er dette for dårlig av telenor når man har ringt og purret på å få regningen...

Endret av Nake
Lenke til kommentar

Hadde nesten samme problemet med Telenor for mange år siden. Hadde bestilt internett, fikk første regning og etter etter det fikk jeg ingen på to år. Hadde som deg ringt og snakket med dem, joda den skulle da komme snart...

 

Når to år var gått fikk jeg en regning på 3 336, ringte da for å forklare hva som var skjedd. De hadde heldigvis notert at jeg hadde ringt x antall ganger, og dermed slapp jeg unna med de tre siste månedene på den regningen.

Lenke til kommentar
Hadde nesten samme problemet med Telenor for mange år siden. Hadde bestilt internett, fikk første regning og etter etter det fikk jeg ingen på to år. Hadde som deg ringt og snakket med dem, joda den skulle da komme snart...

 

Når to år var gått fikk jeg en regning på 3 336, ringte da for å forklare hva som var skjedd. De hadde heldigvis notert at jeg hadde ringt x antall ganger, og dermed slapp jeg unna med de tre siste månedene på den regningen.

5259589[/snapback]

 

Dette er en løsning jeg tror trådstarter bør jobbe mot. Foreldelsen av økonomiske krav er udiskutabel, men det er ikke det samme som at telenor kan kreve fullt betalt når de selv ikke overholder kontrakten. Dette er altså så langt jeg kan se et spørsmål om hvor mye man med rimelighet kan si trådstarter skylder telenor. De bryter kontrakten når han i følge denne skal ha regning hver 3. mnd og hver gang taket på 300 nåes eller noe slikt. Penget er uansett at Telenor ikke har overholdt avtalen mens trådstarter har etter beste evne forsøkt å få klarhet. Dette skulle jeg tro er et godt utgangspunkt for forhandlinger.

Lenke til kommentar
Selvsagt har de lov til det. Det er tross alt bare ubehagelige ting som regninger og inkassokrav som blir borte i posten. Uansett, du får sikkert lov til å dele opp regninga hvis du spør pent.

5258933[/snapback]

 

Vel nå ble ikke disse regningene borte i posten som du anntyder, Telenor har selv innrømet at de ikke har sendt meg regning siden i April, deres logg viste også at jeg har vært i kontakt med dem flere ganger siden i sommer ang dette, det eneste de kunne gjøre var å beklage å love at alt jeg skyldte dem kom på en og samme regning nå rett før jul :cry:

Om en forbruker ikke betalte sine regninger på 8-9 mnd hadde jo telenor stengt forbindelsen og sendt saken til inkasso for lenge siden og det er forsåvidt greit, men hvorfor har ikke da telenor (eller andre) et annsvar andre veien. Er det virkelig bare forbrukern som skal svi og selskapene skal kunne gå fri nesten uansett hva de gjør.

Her snakker en om en kontrakt der begge har skervet under og der begge er enige om hvordan faktureringen skal skje, holder ikke jeg denne får det store økonomiske konsekvenser for meg, men holder ikke Telenor denne så sjer det ingen ting . :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville snakket med Forbrukerrådet om dette, som du sier har dere inngått en kontrakt som hhv. kunde og leverandør. Litt usikker på om dette med fakturering står i mobilkontrakten, det varierer fra leverandør til leverandør.

 

Edit: Fant vilkårene her. Står så vidt jeg kan se ingenting om faktureringsrutiner der.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Jeg ville snakket med Forbrukerrådet om dette, som du sier har dere inngått en kontrakt som hhv. kunde og leverandør. Litt usikker på om dette med fakturering står i mobilkontrakten, det varierer fra leverandør til leverandør.

 

Edit: Fant vilkårene her. Står så vidt jeg kan se ingenting om faktureringsrutiner der.

5260700[/snapback]

 

Der står det lite om hva telenor har ansvar for,men meget om hva brukern har ansvar for :ermm:

 

11. Kundens betalingsansvar    Den som er registrert som kunde hos Telenor, er ansvarlig for betaling av de ytelser Telenor leverer i henhold til avtalen. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens abonnement, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Telenors side.    Telenor sender regning som gir oversikt over det leverte, det beløp som skal betales og fristen for betaling. Betaling skal skje over post- eller bankgiro, eller på slik annen måte som partene er blitt enige om.    Dersom kunden mener at regningen er feil, må han klage til Telenor innen betalingsfristens utløp, eller dersom dette ikke har vært mulig, innen rimelig tid. Så lenge klagen er til vurdering i Telenor, forfaller ikke den omstridte del av regningen til betaling. Telenor kan likevel kreve en foreløpig innbetaling, som vanligvis vil være basert på kundens gjennomsnittlige bruk av tjenesten.    I forbrukerforhold kan Telenors avgjørelse på klager vedrørende regning for teletjenester klages inn for Reklamasjonsnemnda for telekommunikasjonstjenester, Postboks 176, 8551 Lødingen. Slik klage må sendes innen fire uker etter at kunden har mottatt endelig svar på reklamasjonen fra Telenor.

 

Men så står dette:

Telenor skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel ved teletjenestene, iverksette tiltak for å rette mangelen.

Er ikke dette en mangel da? de fikk første henvendelse i juni/juli, Hva er rimelig tid?

 

Dersom kunden mener at regningen er feil, må han klage til Telenor innen betalingsfristens utløp, eller dersom dette ikke har vært mulig, innen rimelig tid.

 

Når det går 8-9 mnd før du får regningen,hvordan skal du da klare å rekke tilbake for å huske om du har ringt for det som står der??

Forlanger Telenor at en begynner å skrive opp hver samtale en har?

 

Det jeg mener Telenor burde gjøre i en slik siuasjon var å beklage å si " Vi beklager det som har skjedd og som en kompensajon tillbyr vi deg 50% avslag på det faste Abonnement" :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Dette er en løsning jeg tror trådstarter bør jobbe mot. Foreldelsen av økonomiske krav er udiskutabel, men det er ikke det samme som at telenor kan kreve fullt betalt når de selv ikke overholder kontrakten. Dette er altså så langt jeg kan se et spørsmål om hvor mye man med rimelighet kan si trådstarter skylder telenor. De bryter kontrakten når han i følge denne skal ha regning hver 3. mnd og hver gang taket på 300 nåes eller noe slikt. Penget er uansett at Telenor ikke har overholdt avtalen mens trådstarter har etter beste evne forsøkt å få klarhet. Dette skulle jeg tro er et godt utgangspunkt for forhandlinger.

 

Dette lukter litt for mye av synsejus for min smak. Økonomisk er han ikke påført noe tap, da muligvis med unntak av de utgifter han har hatt med å etterlyse faktura. Jeg skal like å se deg vise meg en hjemmel for løsningen din.

 

At trådstarter får sitte på pengene i flere måneder ekstra, er jo i utgangspunktet en klar økonomisk fordel for ham. Han kan bruke pengene som han vil og få den avkastningen han klarer på dem. Det er jo klart at Telenor ikke kan kreve renter under slike omstendigheter.

 

Den eneste muligheten jeg kan se for at kravet blir redusert i et slikt tilfelle, er at man anser kreditor for å ha frafalt deler av kravet. Jeg tror det er ganske klart at Telenors oppførsel her ikke kan anses som en frafallelse av kravet eller deler av det.

 

Med andre ord: Trådstarter må nok bite i det sure eplet og betale for tjenestene han har fått. Hvis Telenor har litt service, er de selvsagt villige til å dele opp betalingen uten kostnader for trådstarter.

Lenke til kommentar

Enig med Nagel. Rent juridisk har vel Telenor krav på hele summen jmf Tiscali-saken, men om du lager litt "bråk" så gir de deg nok et avslag. Har hørt om flere som har ringt til Telenor sin kundeservice for å stille spm til regningen sin, og som uten videre har fått 500 kr i avslag. En annen bekjent fikk en mobilregning på 3000 fra NetCom etter en utenlandstur, ringte inn og sa det var mye - 800 i avslag med en gang. Som andre her sier så er nok Telenor behjelpelige hvis du på en grei måte sier at de har rota det til og stilt deg i en vanskelig økonomisk situasjon :).

 

Bare ikke bråk på forumet da kommer det nok en gjeng som vil trekke din fremstilling i tvil, forsvare Telenor og slakte deg jmf Microplex-trådene. :thumbup:

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Først så er det jo et mareritt å komme seg inn på forumet, 8 av 10 ganger kommer jo denne:

 

Serveren er for overbelastet til å behandle din forespørsel. Prøv igjen senere

 

Neida vi skal ikke ha noen krangel her som går på for mot Telenor og nei jeg har ikke tapt noen penger,men har heller ikke tjent noe som en sa her.

Poenget er at man har en avtale og at en selv blir straffet ganske så kontant om en ikke overholder denne, i denne saken er det Telenor som har sviktet til tross for gjentatte purringer fra meg.

Ville det da ikke være rimelig at Telenor beklaget og ga feks 50% rabatt på fastdelen av avtalen ikke fordi de er juridisk forpliktet men heller for å vise litt ansvar ved feilbehandling av kunder .

Lenke til kommentar

Det var jo flott at det ordnet seg.

 

Men er det noen som har konkrete lover å henvise til, ang hvor lang tid det tar før et krav foreldes?

 

La oss si jeg bestilte en tjeneste i fjor som jeg ikke betalte for. Jeg har heller ikke hørt noe fra dem i ettertid (de har antagelig glemt det). Hvis de nå oppdager at jeg ikke har betalt, et år etter at tjenesten ble utført - Har de fremdeles rett til å kreve betalt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Foreldelsesfristen er 3 år og avbrytes kun ved at det anlegges søksmål. Enkelt og greit å forholde seg til.

 

Edit: Altså er svaret ja, de kan kreve det av deg.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...