Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om jump start

toretang5

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt en "Jump Starter". I bruksanvisningen står det ettertrykkelig at den røde klemmen skal på den røde polen, mens den svarte klemmen skal på en "metalldel på karosseriet".

Jeg prøvde dette, men bilen viste ikke antydning til å starte.

Min bror - som har identisk jump starter - satte rød klemme på rød pol og svart klemme på svart pol. Hans bil startet med en gang.

Jeg skjønner ikke hvorfor svart klemme skal på karosseriet, og ikke på svart pol. Hva er logikken i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Logikken er enkle, for og hindre gnister ved batteriet som kan få det til og eksplodere.

Plasserer du den på blokka så er det veldig lite sannsynlig at det smeller.

5258624[/snapback]

Ok, men er det sannsynlig at det smeller?

Jeg har jo kjøpt denne enheten for at bilen da skal kunne starte når batteriet er dårlig, og hvis den ikke kan hjelpe meg med det, så er det et bomkjøp.

Jeg prøvde flere forskjellige steder på karosseriet, men det fungerte ikke noe sted.

Prøvde etterpå å starte på vanlig måte, d.v.s. batteri-batteri ved startkabel, og da startet bilen med en gang.

Vet ikke om det har noe å si (d.v.s. om det er tilsvarende "teori" på dette), men når en kamerat skulle hjelpe meg å starte "batteri til batteri" ved hjelp av vanlig startkabel, så prøvde han også først å koble svart klemme til karosseri på min bil. Da skjedde det ingenting. Han prøvde flere forskjellige steder. Deretter satte han svart klemme på svart pol, og bilen startet med en gang.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar

Kan faktisk være god sannsynlighet for at det smeller ja et batteri avgir hydrogengass som er en ekstremt eksplosiv gass (har faktisk sett når et batteri eksploderte på en bensinstasjon).

litt dumt å si at det er bomkjøp da, hvis ikke bilen starter når du kobler klemmen til jord har du ikke fått god nok jording (jord er sort).

kan selvfølgelig være at motoren din ikke er skikkelig jordet prøv å sette den sorte kabelen direkte på motoren.

Men for å si det sånn hvis du har råd til en jumpstarter kunne du ikke heller brukt pengene på et nytt batteri??

Lenke til kommentar

Ok, men er det sannsynlig at det smeller?

5258718[/snapback]

Tar du sjangsen?

Har sett tre eller fire slike smeller, takk og lov ble ingen skadet men folk har blitt drept og mange har mistet synet i slike tilfeller.

Man plasserer jordingen på blokka, ikke sett den slik at strømmen går igjenom andre komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...