Jalla Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Løsningen på problemet er å ta i bruk logikk. Først kobler du slik som det står i manualen, dette er nevnt tidligere over her så jeg. + på + og - på - inn på delefiltrene fra hhv høyre og venstre kanal. Deretter + på + og - på - inn på hhv diskant og mellomtone fra hvert sitt respektive delefilter. Dette er ikke stort værre enn å bygge technolego Og det at det ikke låter som det skal bunner i en eller flere av følgende årsaker: -Tungdrevne elementer -Lav følsomhet -For liten forsterker Konklusjon: De fleste problemene du har løser seg ved gjennomgang av oppkobling samt innkjøp av en forsterker. Og for å gi en liten pekepinn på hva som kjennetegner en bra forsterker er det helt avhengig av hva den skal brukes til. Men for å få frem godlyden bør en forsterker være strømsterk, inneholde elektronikk av god kvalitet og evne å gjengi musikken uten at den blir farget eller forvrengt før signalet når høyttalerne. Kort sagt må en nok ut med litt for å få en god forsterker. -Men ikke så forskrekkelig mye heller, kan tenke meg at det for ca 4 lapper skulle være mulig å få noe som gir skikkelig godlyd og som du kan ha lenge etter at du har skifta ut LA sakene med noe bedre Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Takk for det.. Skal prøve å se hvordan + og - er koblet. Men siden jeg ikke vet hva som kommer ut av spilleren siden det ikke er merket så blir det litt vanskelig. Så hvis jeg hadde hørt om det var rett og seltt feil koblet så hadde jo det vert kjekt. Men det er kanskje ikke mulig det da? Tror LA høytalerene har 88.9 i følsomhet. Diskantene spiller veldig høyt i forhold til resten av høytalerene. Og jeg må dempe dem manuelt med eq'n. Kanskje disse er koblet riktig da. Når jeg fader alt lyden til frontsetta F+8 så høres det forsatt dårlig ut. Altså da kan det jo ikke være for dårlig forsterker. Siden Pioneer spilleren må da kunne dra noen høytalere til 1000kr. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Når jeg fader alt lyden til frontsetta F+8 så høres det forsatt dårlig ut.Altså da kan det jo ikke være for dårlig forsterker. Siden Pioneer spilleren må da kunne dra noen høytalere til 1000kr. Nå var du på vei til å ta hintet her, også begynner du å røre rundt igjen med å antyde at du ikke trenger forsterker... Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2005 Når dere kommer med forsterker anbefalinger i 4000kr klassen så er det vell ikke rart om jeg prøver å ungå sitvasjonen? Men tror dere at dere kunne prøvd å svare på den posten jeg har for et innleg siden? Der er det litt grunnlegende ting før jeg trår til med forsterker som jeg må vite... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Les manualen til spillern. Der står det hva som er hva. Da finner du ut hva som er + og - Det pleier nå å være merket også, har vært det på de fleste spillerne jeg har vært med på å montere iallefall. Hvis ikke så grav frem et multimeter og finn ut hva som er hva ved å stille balance maks på Høyre, fader maks foran og mål hvilket ledningspar som da gir fra seg mest strømpulser. Et ledningspar består somregel av en ensfarget og en av samme farge med hvit stripe el.l. Den med stripen er -. Dette er dog ikke alltid tilfelle. Les manualen, der står det meste Når du så har funnet ut dette; drit i fadern, still denne på null og koble fra 6*9" bak. Konsentrer deg om å få kobla riktig fremme. Å dille med fader ilegger deg bare unødige bekymringer fra en helt unødvendig variabel. Den DynaBel'en jeg refererte til som koster 2k vil nok gjøre jobben, men du spurte etter en god forsterker og her må du nok doble prisen om du skal opp ett hakk fra det å være helt grei. Forsterker er noe du trenger uansett, men sørg for å koble riktig så vil det bli MYE bedre enn det er nå og vil nok greie seg frem til du handler forsterker Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) Når dere kommer med forsterker anbefalinger i 4000kr klassen så er det vell ikke rart om jeg prøver å ungå sitvasjonen? 4000 kroners forsterker var mer ment som et langsiktig kjøp. Hvis du får blod på tann og vil utvide anlegget ditt i fremtiden så, vil den gjøre jobben mer enn godt nok liksom. Du kan alltids kjøpe den her som er på juletilbud nå. Det er ikke forsterkernes Rolls Royce akkurat, snarere forsterkernes Peugeot 306, men den vil gjøre en fantastisk jobb med anlegget du har nå sammenlignet med hva forsterkeren i cd-spilleren din klarer. Endret 21. desember 2005 av walter_melon Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Du har jo ikke akkurat power i massevis til og dra detta da.. tipper cd-spiller'n sliter litt med frontsett og 6x9.. du kan jo evt prøve og koble fra 6x9 og høre hvordan det blir? tror en forsterker ville gjort susen i ditt tilfelle mitt forslag 5261714[/snapback] Dette er et klassisk eksempel på en som tror han vet. Nesten alle sier at det er pga at delefilteret og diskanten ikke er tilkopplet. Dette er et fasitsvar! Gjør som disse gutta sier så løser problemet ditt seg. Det kan vel ikke være så vanskelig det vel? Mvh Pål 5261891[/snapback] må nesten le litt av han her god jul Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2005 (endret) På en skala fra 1-4 Hvordan rangerer dere forsterkerne i denne tråden? 1 Xzound ZXR 4000 2 Sony XM-SD14X 3 Alpine MRP-F240 4 dynaBel BF0804 ?? Hvor stor forskjell er det fra en forsterker til 890kr, 2000kr og til 4000kr Pris/Lyd (Ytelse) Hva gir mest for pengene? God Jul ja! Endret 23. desember 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Pris/kvalitetsratioen er såklart eksponensiell, men en har jo noe jeg velger å kalle forsvarlig kvalitet. En tenke på dette det som krysningspunktet mellom pris og kvalitetskurven. -Altså at en handler inn noe det er verdt å bruke penger på. Ser du deg mål på å spare opp litt penger til over nyttår og kjøpe inn skikkelige saker så gjør du det. Planlegger du å kjøpe inn noe som holder frem til du får tak i noe bedre så gå for det billigste du finner. Ser du ikke for deg at du vil få råd til noe skikkelig i overskuelig fremtid så må du kjøre kompromiss mellom pris og kvalitet, og der kan jeg tenke meg du finne DynaBel'en. Men siden det da anslagsvis bare er to lapper opp til noe som er himla mye bedre så har du kanskje et lite dillemma Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 (endret) På en skala fra 1-4Hvordan rangerer dere forsterkerne i denne tråden? 1 Xzound ZXR 4000 2 Sony XM-SD14X 3 Alpine MRP-F240 4 dynaBel BF0804 Min personlige smak og mening rangerer de slik: 1 - Alpine MRP-F240 2 - dynaBel BF0804 3 - Sony XM-SD14X ..... 137 - Xzound ZXR 4000 God jul Endret 23. desember 2005 av walter_melon Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Hei! For en stund tilbake spurte jeg et annet forum hva de trodde: http://forums.neons.org/viewtopic.php?t=23...=asc&highlight= De og dere har ganske forskjellige meninger? hehe... En som ville solgt Pioneer spilleren min og kjøpt en Alpine eller Clarion.. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Vel....de sier også ting som: Guys, hes in Norway. Who knows what is available there. og you shouldn't need those extra tweeters. europeans are so concerned with there highs, lol. its the exact oppisite of americans. Spør du meg holder spilleren din mål og vel så det. Har Clarion og Alpine spiller selv, og kan aldri tenke meg at du vil merke noen forskjell på forsterkerne i forhold til den du har. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Trodde Pioneer var regna som nesten bedre en Clarion jeg..., men Alpine var litt bedre? Skal jeg koble fra tweeterne? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Nei for all del, behold diskantene. Ikke hør på det de folka sier. Spør du meg virka det som en gjeng fjortiser som ikke har tatt lappen ennå. Hva som er best av Alpine, Clarion og Pioneer har vel folk kranglet om i mange år. Jeg syns alle tre merkene er mer enn bra nok hvis ikke man er helt feinschmecker. Behold diskantene, kjøp forsterker. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Har ikke råd til mer en en i 2000kr klassen.. for øyeblikket.. Bør jeg heller vente da, eller.. Uff nei.. er veldig usikker.. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Ikke kjøp noe billig dritt bare for å ha kjøpt det liksom. Her er noen gode alternativer: https://bilstereo.secure.flexiweb.no/productview/138180/ https://bilstereo.secure.flexiweb.no/productview/142985/ Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Til mindre jo bedre.. skulle gjerne hatt med litt bagasje også... Kan godt se kul ut med blått neon lys feks.. __________________ Mulig å rangere disse: HELIX Dark Blue 4 CADENCE FX604 Alpine MRP-F240 dynaBel BF0804 ------------------------- Men det er klart at hvis en forsterker til 4000kr er MYE bedre så venter jeg heller til jeg får råd til dette.. Og sikker på at de LA høytalerne takkler en 4000kr forsterker? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Er lettere å ødelegge høyttalerne med for liten enn for stor forsterker. Rangeringen overlater jeg til Jalla eller noen av de andre her inne med mer kunnskaper enn meg. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Sånn som det ser ut nå ser det ut til å bli.. HELIX Dark Blue 4 Og HELIX Deep Blue 12" Single Klarer forsterkern å dra en 15" og er det å anbefale? Ps. Snakket med flere som mente høytalerene deres spilte mye bedre når de ikke spilte av Mp3.. Fakta? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 (endret) Ps. Snakket med flere som mente høytalerene deres spilte mye bedre når de ikke spilte av Mp3..Fakta? Det er fakta ja. Mp3'er er jo komprimerte filer, jo mer de er komprimert, jo dårligere lyd. I bilen min hører jeg lett forskjell på en sang som er i f.eks 192 kb/s i forhold til en på 128 kb/s. Hvis du bruker mange tusenlapper på å ha så godt anlegg som mulig, men brenner mp3 cd'er med så små filer som mulig for å få plass til flere sanger så er du jo like langt liksom. Det beste er nok å laste ned så store filer som mulig i f.eks 320 kb/s, eller høre på orginale cd'er fra butikken... Endret 16. januar 2006 av walter_melon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå