Heineoen Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Hei! Har: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1312 http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1119 og orginale 6x9 fra en 1997 modell. Har ikke koblet til delefilteret eller tweeterene på det front settet. Når jeg drar opp lyden litt så er det ganske uklar og dårlig lyd fra frontsettet. Og høytaleren har store svigninger. De orginale bakhøytalerene spiller med høyere og fyldigere lyd. Spilleren: 4x50w mosfet max 4x27w rms Høytalerene 225w max 75w rms Og jeg bruker orginal kabler. Kan de være sprengt fra fabrikken? Endret 6. desember 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Well... det er ikke det minste rart om det låter rævva om du ikke har kobla på delefilteret. Det er en grunn til at det er der, RTFM Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Men jeg har jo ikke noe å dele? Har jo ikke koblet til tweeterne så da er det vell ikke noen vits. En jeg kjenner har nesten samme høytalere men det er ikke et sett da, men de er koblet direkte? RTFM? Read The F.... Manual Endret 6. desember 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Ehhh.... Delefilteret deler også oppover i frekvens der diskantene overtar. Nå står de stakkars elementene og dasker ivei på frekvenser de slett ikke er egnet for å spille. Koble til delefilteret og se om det ordner seg du Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Hvis du ikke bruker diskanten men kun bass/mellomtone foran håper jeg ikke du lurer på hvorfor det er dårlig og ullen lyd foran Nå har du ikke lyd over 5-6 kHz foran. Koble på filteret og diskanten du og jeg tenker du får en a-ha opplevelse. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Takk! Hehe.. dasker ivei. Kanskje det er derfor ja.. Begynte å lurer hvorfor vennen min sine var mye bedre.. og billigere. Er det veldig skadelig for høytalerene slik som jeg har det nå da? Må jeg koble til tweeterene? Vanskelig å få plassert dem i dashbordet, og jeg skjønner ikke det systemet med at du kan sku den utenpå elementa. (sitter ikke fast) Skal teste det når jeg finner ut av dette problemet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=505693&hl= Lenke til kommentar
pahf Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 er jo en grunn til at diskantene er der, og delefiltret er det ikke ? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Tja, du kan jo plasserer dem løst på dashen. FEst dem med borrelås med dobbeltsidig tape og/eller lynlim. du kan jo også borre hull til dem og montere dem i A-stolpen. Det er tross alt et poeng med diskanter som er avstemt til mellomtonen de spiller sammen med vettu. Skulle gå greit å montere diskantene så du fikk koaxkonfigurasjon ut av sakene. Ellers tror jeg det kunne vært tingen å få sjekka spillern hos en lokal stereosjappe om du har anledning til det. Har selv vært borti at mutekabelen lå an mot spillerchassis, i en bil jeg ble spurt om å se på. Sliktnoe fører ofte til svidde utganger og stygg uling. Å isolere alle kabler som ikke termineres er en lur ting Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Bruker bare modifiserte plugger.. (mister den fungsjonen hvis jeg setter på delefilteret da men) Hvordan er det med kabelføring opp til dashbordet? Er det skadelig å høre på musikk nå da? (hvis jeg får den til) Og er dere ganske sikkre på det med delefilteret eller bare tipper dere? Litt mye arbeid for ingnting lixm Og litt kjedelig å koble stereo på vinteren. Endret 6. desember 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg kan love deg med 197% sikkerhet at det er på grunn av at du ikke bruker delefilter og diskantene dine. Koble til de så vil du få et lite sjokk tipper jeg Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Bruker bare modifiserte plugger..(mister den fungsjonen hvis jeg setter på delefilteret da men) Hvordan er det med kabelføring opp til dashbordet? Er det skadelig å høre på musikk nå da? (hvis jeg får den til) Og er dere ganske sikkre på det med delefilteret eller bare tipper dere? Litt mye arbeid for ingnting lixm Og litt kjedelig å koble stereo på vinteren. 5259067[/snapback] Lurer litt på hva du egentlig driver med. Du vet det at du må ha med diskanten for å få med de lyse tonene? Delefilteret deler opp lyden slik at bass/mellomtone får, ja nettopp bass/mellomtone, og diskant bare får de lyse tonene(diskant). Nei! høyttaleren tar ikke skade av og spille uten delefilter, men det låter ikke særlig bra som du sikkert har erfart. Hør med noen som har drevet med dette før. Han kan sikkert hjelpe deg med plassering og kobling av filter og diskanter. Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Du har jo ikke akkurat power i massevis til og dra detta da.. tipper cd-spiller'n sliter litt med frontsett og 6x9.. du kan jo evt prøve og koble fra 6x9 og høre hvordan det blir? tror en forsterker ville gjort susen i ditt tilfelle mitt forslag Lenke til kommentar
Morel Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Du har jo ikke akkurat power i massevis til og dra detta da.. tipper cd-spiller'n sliter litt med frontsett og 6x9.. du kan jo evt prøve og koble fra 6x9 og høre hvordan det blir? tror en forsterker ville gjort susen i ditt tilfelle mitt forslag 5261714[/snapback] Dette er et klassisk eksempel på en som tror han vet. Nesten alle sier at det er pga at delefilteret og diskanten ikke er tilkopplet. Dette er et fasitsvar! Gjør som disse gutta sier så løser problemet ditt seg. Det kan vel ikke være så vanskelig det vel? Mvh Pål Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Takk! Det var bra trodde jeg hadde kjøp katta i snøen! Men det er jo litt komplisert da.. Hvor skal delefiltere ligge/stå? (Har ikke mye plass i døre pga. vinduet..) Hvordan skal jeg skjule ledningen til tweeteren i dashbordet/a-stolpen? Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 sett på en forsterker med delefilter, DA vil du få lyd Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Takk!Det var bra trodde jeg hadde kjøp katta i snøen! Men det er jo litt komplisert da.. Hvor skal delefiltere ligge/stå? (Har ikke mye plass i døre pga. vinduet..) Hvordan skal jeg skjule ledningen til tweeteren i dashbordet/a-stolpen? 5263066[/snapback] Ps. Er dette et bra høytalersett? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Tja, personlig ville jeg spart opp litt til og fått tak i noe bedre, men til den prisen er de vel ok... Lenke til kommentar
pahf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Så lenge du ikke på død og liv hører på en fks emma bil eller noen som har lagt seg virkelig i selen så er du sikkert fornøyd. jeg hørte en skikkelig go-lyd bil, og nå er jeg aldri fornøyd. Det har vært dyrt og blir dyrer men men.Ignorance is bliss, hehe Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Takk for all hjelp! Lurer fortsatt litt på: Hvor skal delefiltere ligge/stå? (Har ikke mye plass i døre pga. vinduet..) Hvordan skal jeg skjule ledningen til tweeteren i dashbordet/a-stolpen? Skal de gå inni døra? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det burde gå greit å få ledningen inn mellom dashbordet og karosseriet, helt ytterst på hver side, hvis du skal montere de på dashbordet. Delefilteret kan du prøve å plassere bak hanskerommet f.eks. Bruk fantasien. Det bør også være plass til delefilteret nederst i dørene. Ledningen trekker du i samme gummiføring som ledningene til evt el.vindu og sentrallås, som går mellom karosseriet og døra. Diskanten plasserer du i nærheten av bass/mellomtonen. Kan være en idet å pakke filteret inn i en liten plastikkpose da det kan være mye fukt i dørene. Fordelen med og ha filteret i døra er at du klarer deg med en ledning inn i døra. Forutsatt at du allerede har bass/mellomtonen i døra fra før da selvfølgelig. Hvis det satt høyttalere i dørene fra før, ligger det nok også en ledning inn der allerede. Problemet for nybegynnere er at man gjør ting vanskeligere enn det det er. Ikke heng deg opp i problemene, men se heller på løsningene. Er ingen hokuspokus med dette her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå