Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

BlueCom og adressen http://www/

Anbefalte innlegg

*sikkert totalt uinteressant*

Oppdaget en liten kuriositet som ikke jeg visste om iallfall...

Hvis en har en bluecomlinje og skriver kun www i en hvilken som helst nettleser, så kommer man til hovedsiden til Ventelo Bluecom. Bruker DNS-server 217.118.32.12 og 217.118.32.13, som skal være Bluecom sine egne...

Gjelder dette også andre ISPer? Er jeg utrolig teit som nevner dette i det hele tatt fordi dette er en selvfølge? Var denne informasjonen totalt unødvendig? Har Bluecom/noen andre ISPer morsomme erstatninger for ikke-gyldige adresser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*sikkert totalt uinteressant*

Oppdaget en liten kuriositet som ikke jeg visste om iallfall...

Hvis en har en bluecomlinje og skriver kun www i en hvilken som helst nettleser, så kommer man til hovedsiden til Ventelo Bluecom. Bruker DNS-server 217.118.32.12 og 217.118.32.13, som skal være Bluecom sine egne...

Gjelder dette også andre ISPer? Er jeg utrolig teit som nevner dette i det hele tatt fordi dette er en selvfølge? Var denne informasjonen totalt unødvendig? Har Bluecom/noen andre ISPer morsomme erstatninger for ikke-gyldige adresser?

5258293[/snapback]

Jepp, helt uinteressant :-)

Ventelo Blucom har bare lagt inn en record til host www som peker på sin egen hjemmeside... Ganske så trivielt triks, blir mye brukt på Windows DNS i domener hvor det FQDN-navn er identisk med det offentlig registrerte navnet på internett...

(som betyr at om du har et firma som heter 1.no og du får noen til å hoste hjemmesidene dine, så kan du ikke sitte på kontoret og skrive www.1.no og komme til denne hjemmesiden fordi din DNS-server tror du skal ha en ressurs internt på ditt eget domene, ergo lager du en fake DNS-record som bare heter www i din egen sone 1.no og lar denne peke på den eksterne ip-adressen til hjemmesiden din [som hostes av noen andre...])

Wintel

Lenke til kommentar

Er ikke dette det som skjer når man (i unix, men noe tilsvarende finnes sikkert i windows) setter 'domain' i 'resolv.conf'. Da vil ethvert oppslag til dns prøve seg med å sette den verdien til slutt, slik at om domain er satt til bluecom.no, vil et oppslag på www gi ip for www.bluecom.no.

M.

edit: Det som BKB viser til er det (sannsynligvis) browseren som gjør. en del browsere vil sette på en .com dersom addressen er ugyldig. (sånn i fall det var det man mente men hadde glemt...)

edit2, settingene for windows (dersom man ikke har dhcp) finnes her:

post-51619-1133853351_thumb.jpg

edit3, Start -> run -> cmd, skriv ipconfig /all og let etter linjen hvor du har 'connection specific dns suffix' dersom det er satt gjennom DHCP eller dialoger skal det komme opp her.

(Det skulle vel være det...) :)

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Dette er en normal funksjon i DNS. Om du ikke skriver et fult domenenavn så får du automatisk opp hosten under domenet du hører til. F.eks om du skriver www og domenet ditt er bluecom.no så kommer du til www.bluecom.no. Det samme om du skriver ping www i start>kjør så pinger du www.bluecom.no. Dette er altså ikke noe Bluecom bevist har lagt inn.

Lenke til kommentar
Er ikke dette det som skjer når man (i unix, men noe tilsvarende finnes sikkert i windows) setter 'domain' i 'resolv.conf'. Da vil ethvert oppslag til dns prøve seg med å sette den verdien til slutt, slik at om domain er satt til bluecom.no, vil et oppslag på www gi ip for www.bluecom.no.

Helt riktig! Bra at noen her har peiling! :cool:

Lenke til kommentar

Vel, jeg har iallfall ikke noen ting i min hosts-fil (kjører windows), og jeg kan pinge www, så det er ikke nettleseren som slenger på en .com eller .no eller hva det skulle være... Men jeg fikk jo svar godt nok :)

Edit: Nå skjønte jeg hva mysjkin mente :) Det er nok fordi jeg har satt opp et eget Connection-specific DNS Suffix ja... Hos meg er den bluecom.no. Of course!

*takker for tips*

Endret av h017ah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...