Gå til innhold

Nytt hovedkort og cpu til en Compaq Presario PIII

larseer83

Anbefalte innlegg

Hei, har en gammel compaq presario med en 450 mhz prosessor i. Vurderer å kjøpe noe litt større kanskje opp mot 1 ghz. Da mener jeg nytt hovedkort og cpu. Skal beholde strømforsyninga. Dette er jo en gammel maskin jeg kun har stående i skapet som linux boks, men trenger litt mere power for at ting ikke skal ta 100 år å utføre...

Spørsmålet mitt er da som følger: er det mulig å bare bytte HK og CPU og bruke gammel strømforsyning og kabinett?

Noe jeg må være ops på her hvis jeg finner meg et HK? Nå er jeg også litt usikker på åssn det ser ut inni maskina siden jeg ikke får den før fredag... tror dere at det skal gå greit`?

Den er vel rundt 6-7 år gammel tipper jeg. Hva ligger et HK med ca 1.0 ghz CPU i pris??

kunne jeg f.eks kjøpt dette?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...&tot=165&page=3

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du skjekke om systemet ditt er ATX. Mange ferdig maskiner har egne løsninger på strømforsyning, koblinger for kabinett og til og med minne. Mange som har brent seg på dette før. Sansynligvis alt for liten PSU til å kjøre P4, mangler også P4 power.

Lenke til kommentar
ingen som veit??

5259108[/snapback]

Jada, noen vet :)

Har byttet ut noen HK på de boxene der, brukte sockat A og P4 HK opp til

XP 2400 og P4 >2,4GHz willy mener jeg.. :hmm:

PSUèn var på 200-250W hvis jeg husker riktig ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Ikke noen her som tilfeldigvis vet åssn socket nr det er på en COMPAQ PRESSARIO 450 Mhz Pentium 3 vel?? Finner det ut når jeg får maskina på fredag, men har fått tilbud om en 1000 mhz prosessor jeg lurer på kan passe maskina...

Håper noen kan svare.... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ikke noen her som tilfeldigvis vet åssn socket nr det er på en COMPAQ PRESSARIO 450 Mhz Pentium 3 vel?? Finner det ut når jeg får maskina på fredag, men har fått tilbud om en 1000 mhz prosessor jeg lurer på kan passe maskina...

Håper noen kan svare....  :dontgetit:

5259705[/snapback]

Slot 1 men biosen bør fixes, tror jeg...

Lenke til kommentar
Slot 1 ? ikke noe 3 siffret tall altså? Som socket 370? hva må gjøres med biosen? er det vanskelig? flashes eller noe sånt?

5259734[/snapback]

P3 kom ikke ut som FCP-GA, Socket 370 som 450MHz så du har Slot 1

Mener at P3 500E var den første som Socket 370..

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

okei, så det vil si at jeg på en måte sitter litt i klemma hvis jeg vil ha ny cpu på det hovedkortet? Takker for hjelpa så langt iallefall. Forresten.. finnes det noe i denne duren her da? Bare motsatt vei...

http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=36464 :hmm:

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar

okei, så det vil si at jeg på en måte sitter litt i klemma hvis jeg vil ha ny cpu på det hovedkortet? Takker for hjelpa så langt iallefall

5259822[/snapback]

QXL eller bruktmarked.no kan løse problemet.. ;)

ps. BIOS-update kan være en kapittel for seg med eldre Compaqboxer :whistle:

Det bør du sjekke ut først. Jeg byttet ut både HK og CPU...

Lenke til kommentar

ja, men dette var egentlig bare en tråd jeg starta for morro skyld for å se om det var noe håp for den gamle linux boksen min til å bli litt sprekere... ender opp med at jeg får finne et HK og CPU i lag i Pentium 3 klassen og kjøpe det komplett istedet. Ser ikke ut som det er noen vits å bynne med cpu bytte så klikker biosen åsså blir det bare krøll :mad:

Lenke til kommentar

Jøss... takker jarmo, skal virkelig vurdere det der altså :) Forresten står det på hovedkortet følgende:

NB! Kun kort!! (Drivere, kabler,manual,brackets,IO shield + + mangler!)

Varen er demobrukt/ Erstatning fra leverandør.

Varen kan ha skrumerker i fester o.l.

Merking på emballasje behøver ikke samsvare med produktet.

brackets og IO shield? hva er det for noe? hvor får jeg isåfall anskaffet det hvis jeg kjøper dette koret?

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
brackets og IO shield? hva er det for noe? hvor får jeg isåfall anskaffet det hvis jeg kjøper dette koret?

Brackets er tilleggsutstyr som ekstra usb-/ firewire etc. Kontaktene er på hovedkortet men utstyret må evt. kjøpes separat.

I/O-shield er den blanke bakplata som jorder hovedkortet til kabinettet. Den beskytter også mot støv og er tilpasset koblingene på det enkelte hk.

Et demo1-kort har som oftest denne bakplata, og jeg ville nok satsa på et slikt kort hvis det er viktig. F.eks. Abit KV8Pro V1.1 Vektforskjellen er betydelig, dvs. trolig er alt utstyret med.

Hvis et demo-kort mangler bakplate, pleier jeg å ta vinkelsliperen og kappe en bit av ei standard bakplate slik at jording er sikra. Støv kommer inn uansett.

Lenke til kommentar
Før du kjøper noe bør du gjøre som sm1pea07 sier. Compaq hadde ofte spesialløsninger i maskinen, så det er langt fra sikkert at du kan oppgradere hovedkortet.

5263305[/snapback]

Takk for svar :) jeg tenkte å bare kaste ut alt fra kabinettet og kjøpe ny power, hovedkort og cpu :) ikke noe voldsomme greier

Lenke til kommentar
Før du kjøper noe bør du gjøre som sm1pea07 sier. Compaq hadde ofte spesialløsninger i maskinen, så det er langt fra sikkert at du kan oppgradere hovedkortet.

5263305[/snapback]

Takk for svar :) jeg tenkte å bare kaste ut alt fra kabinettet og kjøpe ny power, hovedkort og cpu :) ikke noe voldsomme greier

5264017[/snapback]

...og DDR PC 3200 minne. ;)

Lenke til kommentar

heisann.. har åpna den compaq'en jeg skal bytte hovedkort og cpu... her har eg støtt på et lite problem tror jeg. Hvis jeg går for et sånt asus hovedkort som dere har gitt meg link til er jeg redd at den ledninga som power knappen er på ikke vil passe... i de andre pc'ene jeg har bygd har det jo vært en dobbel for HD led å en for power knappen etc etc.. her er det bare en avlang kabel...

hva gjør jeg??

Lenke til kommentar
heisann.. har åpna den compaq'en jeg skal bytte hovedkort og cpu... her har eg støtt på et lite problem tror jeg. Hvis jeg går for et sånt asus hovedkort som dere har gitt meg link til er jeg redd at den ledninga som power knappen er på ikke vil passe...  i de andre pc'ene jeg har bygd har det jo vært en dobbel for HD led å en for power knappen etc etc.. her er det bare en avlang kabel...

hva gjør jeg??

5271138[/snapback]

Jeg har brukt avbitertang og koblet på bare power, hva skal man med HDD led ? ;) Følg etter kabler til Power-knappen.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...