Gå til innhold

Fotobokser og fotoboksvarslere, trafikksikkerhet


OttoLund

Anbefalte innlegg

Noen av oss ser på biler som transportmidler for å komme seg fra a-b, og andre ser på bilen som transportmiddel for å komme seg fra a - b og gjerne ett par omveier i samme slengen.

 

Hvis vi er uenige i plasseringen av en boks, en fartsgrense, hvordan skal vi gjøre noe med det når det er de håpefulle som styrer landet som bestemmer slikt på grunnlag av at de skal tjene penger på det?

Hadde ikke mer intekter hvert målet hadde man feks. ikke økt bøtene, men heller fått mer politi på veiene der hvor ulykkene faktisk skjer, og statestikken tilsier vel ikke at det er bunn feks. på en bratt vei som er problemet i forhold til feks. E6 Oslo->lillehammer, evnt E18 i østfold før den ble utbygd som var og enda er minelagt med fotobokser...uten at ulykkene akkurat forsvant.

 

Var utsagnet sløvt? For noen kanskje, men føler meg truffet av tankegangen til utsagnet. Noe som er aktuellt for min del som liker meg der det er bratt, mye snø og lite folk..Snø/fjell alene har aldri tatt livet av noen, å havne i ett snøskred derimot...så har du ett problem. Prøv å unngå problemet før farten/snøen blir ett problem...sort of.

 

Nå har vi kanskje penset over litt for mye på fartsdiskusjon, men det er jo det fotoboksene går ut på, ta fart, ikke de som kjører stygt, sløvt, i søvne eller i påvirket tilstand...som og er ett stort problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har vi kanskje penset over litt for mye på fartsdiskusjon, men det er jo det fotoboksene går ut på, ta fart, ikke de som kjører stygt, sløvt, i søvne eller i påvirket tilstand...som og er ett stort problem.

5320907[/snapback]

 

 

 

Jeg vil da si meg helt enig, og blant annet de du nevner

der er farligere enn de som kjører litt over grensa..

 

Hadde det vært mulig å testa promilla på samme måten

som de gjør med fart, så hadde jeg ikke sagt en dritt!

Lenke til kommentar
Det er dine ord, men ja, jeg kan godt være enig i den påstanden. Ligger man 10-15km/t over grensen, så har man lite blant andre trafikanter å gjøre.

 

Enten evner man ikke å holde fartsgrensen, eller så har man null respekt for fartsgrensene og trafikkreglene generelt. Verken av disse er særlig attraktive kvaliteter hos en som ferdes blant andre mennesker i en ett-tonns metallklump.

 

Men, neida, selvfølgelig er bare det onde og urettferdige fotoboks-monsteret ute etter å stjele pengene til snille og hederlige mennesker.

5314008[/snapback]

 

Nå mente jeg tilfeller der man triller ned en bakke for å finne en boks i slutten av bakken. Er ikke alle som er interesert i bremse ned hele bakken eller å bremse med på gira med det turtallet det medfører bare å slavisk holde fartgrensen.

 

Og hva med misvisning? Du sier du holder fartsgrensa hele tiden, har du da tatt høyde for speedometermisvisning, eller ligger du i praksis 5-10kmt under fartsgransa? Noe som jeg vil påstå er værre enn å ligge tilsvarende over.

 

Og forbikjøringer, hvem tøyer ikke fartsgrensa litt da? Spesiellt når vogntog skal passeres. De har jo en tendens til gi på det de på rette strekker, og snegle igjennom svinger og motbakker.

 

Fartsgrensa bør overholdes, men i enkelte tilfeller vil jeg påstå at det gagner trafikken å tøye den litt.

Lenke til kommentar
Det er dine ord, men ja, jeg kan godt være enig i den påstanden. Ligger man 10-15km/t over grensen, så har man lite blant andre trafikanter å gjøre.

 

Enten evner man ikke å holde fartsgrensen, eller så har man null respekt for fartsgrensene og trafikkreglene generelt. Verken av disse er særlig attraktive kvaliteter hos en som ferdes blant andre mennesker i en ett-tonns metallklump.

 

Men, neida, selvfølgelig er bare det onde og urettferdige fotoboks-monsteret ute etter å stjele pengene til snille og hederlige mennesker.

5314008[/snapback]

 

Nå mente jeg tilfeller der man triller ned en bakke for å finne en boks i slutten av bakken. Er ikke alle som er interesert i bremse ned hele bakken eller å bremse med på gira med det turtallet det medfører bare å slavisk holde fartgrensen.

 

Og hva med misvisning? Du sier du holder fartsgrensa hele tiden, har du da tatt høyde for speedometermisvisning, eller ligger du i praksis 5-10kmt under fartsgransa? Noe som jeg vil påstå er værre enn å ligge tilsvarende over.

 

Og forbikjøringer, hvem tøyer ikke fartsgrensa litt da? Spesiellt når vogntog skal passeres. De har jo en tendens til gi på det de på rette strekker, og snegle igjennom svinger og motbakker.

 

Fartsgrensa bør overholdes, men i enkelte tilfeller vil jeg påstå at det gagner trafikken å tøye den litt.

5322189[/snapback]

En ting til er når man følger trafikken som sist helg når jeg var på vei hjem fra lillehammer...

 

Trafikken flyter i ca 80 - 100(reel "gps" målt fart), og da hiver jo folk seg på bremsene og skal ned til 70 i gps fart forbi boksene...og så kryper farten opp til 80-100 kjapt igjen...og samme leksa helt til man kommer tilbake til siviliasjonen med 4felter og 100. Folk er livredde for disse fordømmte boksene!

 

Ang forbikjøringer, (ikke en dårlig spøk eller ironi...eller hva man vil kalle det), men er det noen fornuftig grunn til at fotobokser står i forbikjørings filer?

 

Personlig mener jeg at trafikksikkerhet svært sjelden utelukkende har noe med fart å gjøre. Det er mye mer sammensatt enn en firkanta boks. Derfor er det vel nesten er kriminellt at vi har så dårlige veier og bilpark i Norge idag.

Lenke til kommentar
Nå mente jeg tilfeller der man triller ned en bakke for å finne en boks i slutten av bakken. Er ikke alle som er interesert i bremse ned hele bakken eller å bremse med på gira med det turtallet det medfører bare å slavisk holde fartgrensen.

 

Og hva med misvisning? Du sier du holder fartsgrensa hele tiden, har du da tatt høyde for speedometermisvisning, eller ligger du i praksis 5-10kmt under fartsgransa? Noe som jeg vil påstå er værre enn å ligge tilsvarende over.

 

Og forbikjøringer, hvem tøyer ikke fartsgrensa litt da? Spesiellt når vogntog skal passeres. De har jo en tendens til gi på det de på rette strekker, og snegle igjennom svinger og motbakker.

 

Fartsgrensa bør overholdes, men i enkelte tilfeller vil jeg påstå at det gagner trafikken å tøye den litt.

5322189[/snapback]

 

Er du ikke interessert i å holde fartsgrensen, får du bare leve med at du blir tatt bilde av. Fartsgrensene gjelder like mye i bunnen av bakker som de gjør på flat mark, i svinger og i oppoverbakker. Er det greit hvis jeg driter i vikeplikt i bunnen av bakker?

 

Ja, hva med misvisning? Kanskje jeg ligger 5-10km/t over grensen også? Eller kanskje jeg har fått kalibrert speedometeret, og misvisning er et ikke-tema?

 

Er det noen grunn til at dere fartstryner alltid runder nedover, og alltid påstår at de som følger fartsgrensen egentlig ligger 10km/t under, og faktisk er til hinder for alle normale trafikanter? Jeg skjønner jo tingen med å få sin egen sak til å se bedre ut, men det går da virkelig an å være åpen for at misvisning kan slå ut den andre veien også. Og dere som da ligger 10-15km/t over grensen, ligger da 20-25km/t. Gisp!

 

Fartsgrensen gjelder også ved forbikjøringer. :)

Lenke til kommentar

Er du ikke interessert i å holde fartsgrensen, får du bare leve med at du blir tatt bilde av. Fartsgrensene gjelder like mye i bunnen av bakker som de gjør på flat mark, i svinger og i oppoverbakker. Er det greit hvis jeg driter i vikeplikt i bunnen av bakker?

 

Ja, hva med misvisning? Kanskje jeg ligger 5-10km/t over grensen også? Eller kanskje jeg har fått kalibrert speedometeret, og misvisning er et ikke-tema?

 

Er det noen grunn til at dere fartstryner alltid runder nedover, og alltid påstår at de som følger fartsgrensen egentlig ligger 10km/t under, og faktisk er til hinder for alle normale trafikanter? Jeg skjønner jo tingen med å få sin egen sak til å se bedre ut, men det går da virkelig an å være åpen for at misvisning kan slå ut den andre veien også. Og dere som da ligger 10-15km/t over grensen, ligger da 20-25km/t. Gisp!

 

Fartsgrensen gjelder også ved forbikjøringer. :)

5322410[/snapback]

 

Der kommer fotoboks varslern inn, og tro det eller ei folk som hiver seg på bremsene for å komme langt under grensa er mye mer irriterende enn boksen for min del. Boksene vet jeg hvor er uansett og det står da for svingende skilt...

 

Misvisning vil du nok alltid ha i bil med tanke på underlag, slitasje på dekk, tempratur ute osv...nøyaktig blir "aldri" uansett.

Og der kommer gps'n inn med mye mer nøyaktig måling enn speedometeret klarer.

 

Fartsgrensen gjelder og ved forbikjøringer....så du mener at å foreta en trygg og rask forbikjøring forbi feks. ett vogntog som er langt og gir på når det er rettstrekker og snegler seg fram i svingene er helt feil..? Hva når gjøken du kjører forbi gir på? Der hvor forbikjørings mulighetene ikke gir annet valg enn å gi gass for å komme forsvarlig forbi, det finnes ett point of no return...og da har du en mulighet om du ser en bil ett stykke unna KOM DEG FORBI KJAPPT!

Kjører bil som jeg må ta litt "fart" med for å komme forbi, spesiellt med litt last inni bilen, og ser ingen problemer med å bryte grensen når jeg skal forbi nei...alternativet er front/front når forbikjørings muligheten er kort.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med chma i at dersom du skal kjøre forbi, så bør du ikke sitte å passe på at du ikke overstiger fartsgrensen, dette vil kun øke risikoen. Jeg er ikke sikker på om det er tillatt å overstige farts-grensen ved forbi-kjøring, men kjørelæreren min sa at man ikke kunne bli målt, og straffet for farts-overtredelse i en forbi-kjøring.

 

For ca. en måned siden så lå jeg bak et vogntog, med èn bil imellom meg og vogn-toget. Vogntoget lå i 65-70, fartsgrensen var 80, hun i bilen forran meg blinket for å kjøre forbi, (når du er midt på siden av et vogntog med henger, så er du på et punkt hvor det er for sent å ombestemme seg). Når bilisten forran meg var ved det punktet, så kommer det en bil i motgående kjørefelt, (dette var en oversiktelig strekning, så jeg kunne se bilen komme et godt stykke unna), bilisten forran meg holdt farts-grensen hele tiden under forbi-kjøringen, enda hun så at det kom en bil imot, bilen i motgående kjørefelt måtte stoppe helt opp, og enda var det ikke langt unna front kollisjon.

 

Min mening er at dersom du skal kjøre forbi, så skal det skje fort! Om du blir nødt til å bryte farts-grensen får så være. Noe annet vil i de aller fleste tilfeller være ren skjær dumhet!

Endret av jh_
Lenke til kommentar
Der kommer fotoboks varslern inn, og tro det eller ei folk som hiver seg på bremsene for å komme langt under grensa er mye mer irriterende enn boksen for min del. Boksene vet jeg hvor er uansett og det står da for svingende skilt...

 

Greit, så finnes det mange uoppmerksomme duster på veiene. Det vet jeg fra før. Hva skal man gjøre for å hindre dette forferdelige fenomenet foran enhver fotoboks, mener du?

 

Misvisning vil du nok alltid ha i bil med tanke på underlag, slitasje på dekk, tempratur ute osv...nøyaktig blir "aldri" uansett.

Og der kommer gps'n inn med mye mer nøyaktig måling enn speedometeret klarer.

 

Men GPS kommer aldri til å være noe allmuen har i bilen sin. Skal man da kjøre som om speedometeret viser 10km/t lavere, eller 10km/t høyere enn den reelle farten?

 

Fartsgrensen gjelder og ved forbikjøringer....så du mener at å foreta en trygg og rask forbikjøring forbi feks. ett vogntog som er langt og gir på når det er rettstrekker og snegler seg fram i svingene er helt feil..?

5322470[/snapback]

 

Så lenge du bryter fartsgrensen, ja. Kanskje jeg bare er mer tålmodig enn den jevne sjåfør, jeg tåler fint å ligge bak en bil som ikke holder optimal hastighet. Jeg kommer frem uansett, og gidder ikke å bruke et par tusenlapper på å spare et minutt eller to.

 

jh_: kjørelæreren din tar feil. Fartsgrensen er akkurat den samme, og så absolutt gjenstand for fotografering og bøtelegging.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk hjertens enig med Psilocybe.

Er det satt opp et straffesystem for regelbrudd er det faktisk ikke annet enn egoistisk og sutrete å klage på at man blir tatt.

 

Det som forbauser meg en smule er den merkelig retten enkelte påberoper seg til å ha til å bryte reglene med viten og vilje, for deretter å klage over å bli ferska/bøtelagt. Finnes ingen logikk her. Fartsgrensene gjelder for alle trafikanter 24/7, og oppheves ikke for møkkamenn i kjøremaskiner med ekstreme specs.

 

I likhet med andre (antagelig i et sviende mindretall her på forumet) er jeg faktisk fornøyd med å komme frem dit jeg skal. Med lommebok intakt, og uten hjerteinfarkt.

 

Og bare for å ha sagt det: Jeg gjør mitt aller beste for å holde fartsgrensen (ikke vanskelig i det hele tatt), og trenger dermed ikke å bry meg om fotobokser.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Problemet med fotoboksene er at de tar ikke de som faktisk kjører for fort med viten og vilje, altså råkjørerene.

Er den vanlige normannen som lever ett normalt liv med normal lønn som blir tatt i ett øyeblikk hvor han faktisk ikke ser på speedometeret, eller skubber litt i gasspedalen.

 

Og de gjør ingenting med de som gasser på i mellom fotoboksene.

Ønsker da velkommen de boksene som kan ta gjennomsnitts hastigheten.

 

Men så har man det igjen at, folk som vet om boksene, ligger gjerne i 10 km under fartsgrensen for å være på den trygge siden. Som igjen kan føre til farlige forbikjøringer.

 

Og det siste man hørte var at vegvesenet skulle sette opp bokser for å få inn mere penger, ikke pga trafikk sikkerhet :thumbdown::mad:

Lenke til kommentar
Ja, hva med misvisning? Kanskje jeg ligger 5-10km/t over grensen også? Eller kanskje jeg har fått kalibrert speedometeret, og misvisning er et ikke-tema?

 

Er det noen grunn til at dere fartstryner alltid runder nedover, og alltid påstår at de som følger fartsgrensen egentlig ligger 10km/t under, og faktisk er til hinder for alle normale trafikanter? Jeg skjønner jo tingen med å få sin egen sak til å se bedre ut, men det går da virkelig an å være åpen for at misvisning kan slå ut den andre veien også. Og dere som da ligger 10-15km/t over grensen, ligger da 20-25km/t. Gisp!

 

Fartsgrensen gjelder også ved forbikjøringer. :)

5322410[/snapback]

 

Angående speedometerfeilvisning så er det ikke tilfeldig at alle nye biler viser litt høyere hastighet (vanligvis 5-10 km/t) enn det som er tilfellet. Dette er helt bevisst fra bilfabrikantens side og poenget er at man skal ha marginene på sin side. Mange bilister setter også pris på å ha litt å gå på, det blir som å stille klokka fem min. for fort så man ikke kommer for sent. Det er derfor svært sjeldent at et speedometer viser mindre enn det som er tilfellet. Jeg har iallefall tilgode å høre om dette, og jeg har lest mange biltester der speedometerfeilvisning undersøkes.

Det er også verdt å nevne at politiet opererer med en sikkerhetsmargin på ca 3 km/t, og tar deg svært skjeldent dersom du kjører mindre enn 5 km/t for fort....man har med andre ord noen km/t på speedometeret å gå på før man er i faresonen for å bli bøtelagt. En kan altså trygt følge fartsgrensene, og de aller fleste vil t.o.m kunne tillate seg å la speedometeret vise et par km/t for mye, uten å frykte en kontroll der man må vise førerkort, vognkort og visakort.

Lenke til kommentar
Det er også verdt å nevne at politiet opererer med en sikkerhetsmargin på ca 3 km/t, og tar deg svært skjeldent dersom du kjører mindre enn 5 km/t for fort....man har med andre ord noen km/t på speedometeret å gå på før man er i faresonen for å bli bøtelagt. En kan altså trygt følge fartsgrensene, og de aller fleste vil t.o.m kunne tillate seg å la speedometeret vise et par km/t for mye, uten å frykte en kontroll der man må vise førerkort, vognkort og visakort.

5334778[/snapback]

 

Folk er omtrent livredde for onkel i blått. Er det en politibil på veien så kan du banne på at det er ei god luke foran og svært få tørr å kjøre forbi når det er 4felter og onkel kjører i 75(tomtom gps målt..) og det er 80. Det samme skjer med MANGE i bare de ser ett skilt om fotoboks...ligger å "sinker" bare fordi de så ett skilt eller en boks. MEN dette forsvarer ikke forbikjøringer fra helvette som en del foretar seg!

 

Bokser for bedre trafikksikkerhet har jeg svære lite imot, bokser utelukkende for å tjene penger under påskudd at de er der for sikkerhetens skyld har jeg NULL respekt for...

 

 

God Jul, bokser og fartsgrenser blir vi nok aldri enige med noen om..... :cool:

Lenke til kommentar
Det er også verdt å nevne at politiet opererer med en sikkerhetsmargin på ca 3 km/t, og tar deg svært skjeldent dersom du kjører mindre enn 5 km/t for fort....man har med andre ord noen km/t på speedometeret å gå på før man er i faresonen for å bli bøtelagt. En kan altså trygt følge fartsgrensene, og de aller fleste vil t.o.m kunne tillate seg å la speedometeret vise et par km/t for mye, uten å frykte en kontroll der man må vise førerkort, vognkort og visakort.

5334778[/snapback]

 

Bokser for bedre trafikksikkerhet har jeg svære lite imot, bokser utelukkende for å tjene penger under påskudd at de er der for sikkerhetens skyld har jeg NULL respekt for...

5334879[/snapback]

 

 

Nå er de i hvert fall ærlige å sier at de setter de opp for å tjene penger da :p

 

Dette blir bare mer og mer tullete!!

Redde seg den som kan, jeg emigrerer snart til vårt naboland der de er så liberale at de har legalisert bilen (les: ser at den vanlige mann i gata trenger en ;) )

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
alternativet er front/front når forbikjørings muligheten er kort.

5322470[/snapback]

Det kan være det er onde tunger, men det er et nytt rykte på byen i disse dager. Sykt men sant, men forskere har nå funnet ut av at det faktisk er et alternativ til. La vær å kjøre forbi, sier disse kvakksalverne; de hevder det ikke er en menneskerett å få ligge først i køen.

 

Ikke si det til noen. Det kunne skape revolusjon.

 

:cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fotoboksvarsler blir et "must" i bilen. Ikke fordi jeg normalt kjører for fort, men fordi boksene er plassert på de mest idiotiske steder, f.eks på bunnen av en bratt bakke , hvor jeg ofte kjører. :nei:

5307938[/snapback]

 

Så du klarer altså ikke å holde en jevn fart ned en bratt bakke, altså? Men, det er merkelig hvordan et par bøter kan fikse sånne mangler i kjøreferdighetene.. og det er vel nettopp det som er poenget med fotobokser. Det skal straffe seg å oppføre seg som en dust i trafikken.

5313630[/snapback]

 

Du har vist god motorbrems på bilen din, men uheldigvis er det ikke alle som er like heldig. Og blir nødt til å bruke bremsen, og som de fleste sjåfører burde vite så blir bremser svært varme om man holder de inne lenge. Derfor er det lurt å bremse ned til sann cirka 10km\t under fartsgrensen, for så å rulle oppigen til 15-20km\t over grensen. Og gjenta til man kommer til flaten. Dette gjelder bare på veldig lange bakker, som feks ned fra fjell. Jeg har flere ganger kjent bremselukt fra biler som har kjørt ned hele fjellet med bremselysene på, hadde de måttet nødbremse ville de ikke stoppet før de traff noe.

Kjøreferdigheter er mer en bare å holde fartsgrensen slavisk, man må tenke litt selv også.

 

 

Men jeg respektere at du holder fartsgrensen. Et sistat jeg synes passer bra: "A man got to know his limitations" -Clint Eastwood

Lenke til kommentar

Å bruke motorbrems er ofte uaktuelt uansett hva slags bil du har. Eksempel: Fartsgrense 80, lang nedoverbakke, man ligger naturlig nok i 5. gir.

 

Altnernativ 1: Gire ned til 4. Bilen ligger i 5000 RPM i maks 70 km/t. Irritasjon i køen som dannes bak deg. Motoren og girkassens levetid reduseres betraktelig.

 

Alternativ 2: Holde seg i 5. gir, konstant bremsing slik at man holder akkurat 80km/t. Ulempen er da at når man må bråbremse for å unngå å kjøre over katten som løp ut i veien, har man 0 bremsekraft. R.I.P @ katten :(

 

Alternativ 3: Holde seg i 5. La bilen trille til 90-95 km/t, bremse noen sekunder til man ligger rundt 75 km/t. Repeat as necessary.

 

 

EDIT: Øyh! Hvem gjenopplivet denne gamle tråden? :dontgetit:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...