Gå til innhold

Fotobokser og fotoboksvarslere, trafikksikkerhet

OttoLund

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd og testet en fotoboksvarsler synes jeg å se at det er en klar sammenheng mellom både fotobokser, fotoboksvarslere og trafikksikkerhet. Bruk av fotoboksvarslere handler om er å unngå kostbare bøter ved utilsiktede fartsoverskridelser ved fotobokser, og generelt overholde fartsgrensene.

Hva synes du om fotobokser og fotoboksvarsleres virkning?

Mitt innlegg til temaet er dette:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=982&z=2

Endret av OttoLund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en måte er fotobokser greie, men på den andre siden så liker jeg dem ikke, da dem kan sørge for å gi meg bot.. :)

Det mister også litt av effekten, da mange bare kjører seint der boksen står, og gir på igjen etterpå..

Jeg liker vertfall ikke disse nye gjennomsnittsfartsgreiene som skal komme (har kommet noen steder). Om noen da har kjørt litt fort, så må dem kjøre langt under grensa for å jevne ut igjen, og skaper da kø og irritasjon. Skjønner heller ikke åssen det fungerer dersom noen kjører forbi mellom de to boksene som danner grunnlaget..?

Lenke til kommentar
Skjønner heller ikke åssen det fungerer dersom noen kjører forbi mellom de to boksene som danner grunnlaget..?

5267300[/snapback]

Hehe, man har da ikke lov å bryte fartsgrensen selv om man kjører forbi noen ;)

Fotoboksvarsling har jeg alltid ønsket meg, og så snart prisene blir litt mer overkommelige og økonomien min bedrer seg, blir det nok en eller annen Tomtom-variant på meg.

Redigert:

Du mente kanskje at boksene kan forveksle bilene..? Hehe. Det er nok stikkveier man kan kjøre av og på veien på også. Prinsippet er at ALLE biler blir tatt bilde av. Boksene sammenligner skiltene og finner DIN fart, uavhengig av andre biler.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
Bruk av fotoboksvarslere handler om er å unngå kostbare bøter ved utilsiktede fartsoverskridelser ved fotobokser, og generelt overholde fartsgrensene.

5258276[/snapback]

"Utilsiktede fartsovertredelser"? "Overholde fartsgrensene"? For å sitere en viss Muntz: "Ha-ha!".

Så det du sier her, er at mennesker som kjøper fotoboksvarslere ikke besitter evnen til å avpasse farten manuelt? At det er for vanskelig å se ned på speedometeret en gang i blant?

Jeg er absolutt for fotobokser, og at det kommer bokser som måler gjennomsnittsfarten over en strekning, er bare bra. Det er alt for mye dritt på veiene her i landet, og at disse menneskene får saftige bøter, fryder jeg meg virkelig over. Det å fise forbi fotobokser i x antall km/t over fartsgrensen, vitner om en grunnleggende mangel på respekt for veitrafikkloven og medtrafikanter, og det skulle bare mangle at slikt søppel må grave dypt i lommeboken.

"Utilsiktede fartsovertredelser".. right.

Lenke til kommentar
Bruk av fotoboksvarslere handler om er å unngå kostbare bøter ved utilsiktede fartsoverskridelser ved fotobokser, og generelt overholde fartsgrensene.

5258276[/snapback]

"Utilsiktede fartsovertredelser"? "Overholde fartsgrensene"? For å sitere en viss Muntz: "Ha-ha!".

"Utilsiktede fartsovertredelser".. right.

5267424[/snapback]

Du er i gang igjen.... :wallbash:

Så du sitter med glorie over huet i bilen og har aldri gjort en feil...? Aldri brutt en fartsgrense selv når du kjører forbi?...yeah rigth.. :tease:

Plasseringen av enkelte av disse boksene er så molbo at du skjønner de virkelig understreker att alt som KRYPER OG GÅR AV ansatte som har med trafikksikkerhet å gjøre blir pisket rundt av staten for å drive inn mest penger. Høyere bøter har INGEN effekt, like mange blir tatt og nå kommer flere bokser...for nettopp å kreve inn penger. Det som funker er mer synlig politi og bedre veier, punktum finale og ikke minst en NYERE BILPARK!

Hadde fotoboksene stått LITT mer fornuftige steder enn på slutten av forbikjøringsfiler, steder hvor det ikke er møtende trafikk osv så kan en del av dem forsvares..

Har ikke noe problem med fotobokser for der jeg kjører ofte ligger de på netthinna, ellers er nav. med fotoboksene lagt inn kjekt å ha..."Fotoboks, fartsgrensen er 80..". Som jeg har sagt før, vil heller at folk kjører i 100 og vet hvor de er enn 70 og helt i tåka når det er 80". Nei jeg ser ikke noe problem å i kjøre alnabru lillehammer på 1t43min...

Og før jeg avfeies som en notorisk kriminell av noen...hvorfor er jeg ikke blitt stoppet når jeg kjører MYE, langt og fort på strekninger hvor det alltid skrytes av å være mye politi til stede? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, en fotoboksvarsler får deg i det minste til å holde fartsgrensene i områder der det er fotobokser. Er det ikke det myndighetene vil oppnå, da? Eller vil de kanskje at man skal suse igjennom fotoboksene godt over fartsgrensa slik at man får et gigantisk forelegg som havner rett i statskassa.. hmm :hmm:

Personlig har jeg ikke noe behov for fotoboksvarsler da det tross alt er skiltet "Automatisk Trafikkkontroll" før en fotoboks, og jeg har også for vane å holde fartsgrensene. Men jeg har stor forståelse for at alle kan gjøre feil i trafikken, og det er jeg sikker på at psilocybe også har gjort. Det er menneskelig å feile iblant, og jeg er ikke redd for å innrømme at jeg har gjort feil i trafikken i løpet av de tre årene og fire månedene jeg har hatt førerkort. Nå er det imidlertid stor forskjell på å være litt uoppmerksom iblant og å kjøre hasardiøst og sette andres liv i fare med vilje. De som syns det er gøy å sette andres liv på spill har ingenting på veien å gjøre.

Lenke til kommentar

Når du ser på plasseringa av fotoboksene, så ser du også at de fleste kun er plassert der for å dra inn penger å har lite med trafikksikkerhet å gjøre..

Vi får snart 3 bokser fra siljan og ned til Skien, men alle 3 blir plassert på fine, rette og oversiktlige sletter...

Det er i de stygge svingene nedover fra siljan at folk presser grenser og tyner bilene sine, det er også der ulykkene skjer, ikke på de rette strekka som er der :no:

Du ser det ganske godt på plasseringa hva de er godt for, så prøv å legg merke til det neste gang dere er ute å kjører å ser en ATK ;)

Lenke til kommentar
Fotoboksvarsler blir et "must" i bilen. Ikke fordi jeg normalt kjører for fort, men fordi boksene er plassert på de mest idiotiske steder, f.eks på bunnen av en bratt bakke , hvor jeg ofte kjører. :nei:

5307938[/snapback]

Så du klarer altså ikke å holde en jevn fart ned en bratt bakke, altså? Men, det er merkelig hvordan et par bøter kan fikse sånne mangler i kjøreferdighetene.. og det er vel nettopp det som er poenget med fotobokser. Det skal straffe seg å oppføre seg som en dust i trafikken.

Lenke til kommentar
Fotoboksvarsler blir et "must" i bilen. Ikke fordi jeg normalt kjører for fort, men fordi boksene er plassert på de mest idiotiske steder, f.eks på bunnen av en bratt bakke , hvor jeg ofte kjører. :nei:

5307938[/snapback]

Så du klarer altså ikke å holde en jevn fart ned en bratt bakke, altså? Men, det er merkelig hvordan et par bøter kan fikse sånne mangler i kjøreferdighetene.. og det er vel nettopp det som er poenget med fotobokser. Det skal straffe seg å oppføre seg som en dust i trafikken.

5313630[/snapback]

Så du mener man er helt dust bare om man triller 10-15kmt for fort i bunnen av en bakke? Ikke alle som gidder å stå på bremsa ned en bakke når voe og forhold tilsier at det ikke er vits i.

Plasseringen av fotobokser pr i dag er mest bare for å melke penger, ikke for å forebygge ulykker.

Lenke til kommentar

Det er dine ord, men ja, jeg kan godt være enig i den påstanden. Ligger man 10-15km/t over grensen, så har man lite blant andre trafikanter å gjøre.

Enten evner man ikke å holde fartsgrensen, eller så har man null respekt for fartsgrensene og trafikkreglene generelt. Verken av disse er særlig attraktive kvaliteter hos en som ferdes blant andre mennesker i en ett-tonns metallklump.

Men, neida, selvfølgelig er bare det onde og urettferdige fotoboks-monsteret ute etter å stjele pengene til snille og hederlige mennesker.

Lenke til kommentar
Ligger man 10-15km/t over grensen, så har man lite blant andre trafikanter å gjøre.

Hvem er i dette tilfellet "andre trafikanter"?

I følge en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI) kjører 70% av norske bilister for fort i 70- og 80 sonene. Bare én av ti bilister hevder at de aldri bryter fartsgrensene. (Spørreundersøkelse foretatt av MMI)

Hvis alle bilister som kjører litt over fartsgrensa skal fjernes fra vegene blir det med andre ord ikke mye trafikk igjen her i Norge.

Lenke til kommentar
Det er dine ord, men ja, jeg kan godt være enig i den påstanden. Ligger man 10-15km/t over grensen, så har man lite blant andre trafikanter å gjøre.

Enten evner man ikke å holde fartsgrensen, eller så har man null respekt for fartsgrensene og trafikkreglene generelt. Verken av disse er særlig attraktive kvaliteter hos en som ferdes blant andre mennesker i en ett-tonns metallklump.

Men, neida, selvfølgelig er bare det onde og urettferdige fotoboks-monsteret ute etter å stjele pengene til snille og hederlige mennesker.

5314008[/snapback]

Med andre ord du har ikke noe på veien å gjøre? Eller er du blandt dem som påstår at de aldri har kjørt så mye som 10km/t for fort? :roll:

Ja, jeg sitter i min metallklump på 1,5tonn og følger ikke fartsgrensen på motorveien hele tiden. Jeg har respekt for 99,9% av det som er å oppdrive av lover, og enda mer respekt for Politi som er satt til å håndheve dem, men enkelte fartsgrenser ser jeg ingen grunn til å overholde.

Hvor mange km kjører du i året og hvor? Virker ikke som du kjører nok til å få med deg hvorfor plasseringen av ENKELTE bokser er så borti natta som jeg skrev lenger opp at de er der for å melke oss bilister for enda litt mer penger uten å gi noe tilbake. Spørr du meg burde allt av bøter fra bokser og trafikk gå rett tilbake til bedre veier...og mer politi på veiene der hvor ulykkene faktisk skjer, ikke at det står en boks på en øde strekning og tar 100stk som kjørte 10km/t for fort.

Siden vi er inne på fart og det alltid gir staten ett påskudd til å drive inn mer penger....en viss Jermy clarkson i topgear her ett poeng..."Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you" Evnt som TVR angivelig skal ha ment når folk klaget over at de mangler abs og andre tekniske sikkerhets annordninger...."don't crash then".

Lenke til kommentar

Når jeg ser skilt som varsler om ATK, så sitter jeg å nistirrer på høyresiden av veien, kommer det en boks, så smeller jeg inn bremsen for å ikke bli tatt. Min oppfatning er at folk heller legger seg 10 under enn akuratt på fartsgrensa bare for å være helt sikker på å bli tatt. For de som bor i Horten så vet dere nok om bosen ved Meny på Borreveien (står rett bak et tre, umulig å se om sommern før det er for seint) og hvis du kjører norover mot Horten forbi Bakkenteigen så vil du se en boks i bånn av bakken litt etter at det blir 50-sone også rett bak et tre, igjen umulig å reagere i tide uten å stå på bremsen.

MIn oppfatning av fotobokser er at de er direkte trafikkfarlige og at de står der for å håve inn penger til staten. I Holmestrand har vi enda en rett etter 60-skiltet, rett bak et annet skilt, også umulig å se i tide hvis en ikke vet at den er der!

Det Norge trenger er vesentlig bedre veier og nyere bilpark! E-18 feks, eneste veien vi har av kvalitet (ikke langt unna ihverfall) der har vi fartsgrense 100km/h, E-18 sør for Tønsberg der har vi to felter med betong som skillevegg, der er det 90km/h. Helt på tryne spør du meg. E-18 4 felts burde hatt fartsgrense 120+ eller feks 100 i høyre felt og 120-130 i venstre felt, veien tåler helt klart mer enn 100, hvor mange rekker opp hånda når jeg spør om det er uforsvalig å kjøre i 120km/h på E-18?

Tror jeg må anskaffe meg en fotoboksvarsler etterhvert, surt å gå på en av statens pengeinnkrevingsfeller!

Lenke til kommentar
Med andre ord du har ikke noe på veien å gjøre? Eller er du blandt dem som påstår at de aldri har kjørt så mye som 10km/t for fort? :roll:

Hvor mange km kjører du i året og hvor? Virker ikke som du kjører nok til å få med deg hvorfor plasseringen av ENKELTE bokser er så borti natta som jeg skrev lenger opp at de er der for å melke oss bilister for enda litt mer penger uten å gi noe tilbake. Spørr du meg burde allt av bøter fra bokser og trafikk gå rett tilbake til bedre veier...og mer politi på veiene der hvor ulykkene faktisk skjer, ikke at det står en boks på en øde strekning og tar 100stk som kjørte 10km/t for fort.

Siden vi er inne på fart og det alltid gir staten ett påskudd til å drive inn mer penger....en viss Jermy clarkson i topgear her ett poeng..."Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you" Evnt som TVR angivelig skal ha ment når folk klaget over at de mangler abs og andre tekniske sikkerhets annordninger...."don't crash then".

5316242[/snapback]

Nå er det ikke meg diskusjonen skal handle om, men greit. Nei, jeg har ikke kjørt mer enn 10km/t over fartsgrensen. Jeg har såklart fått nålen litt over hva den gjeldende fartsgrensen er, dette er gjerne over lengre strekninger hvor jeg tar farten på gefühlen og den ikke alltid samsvarer helt med hva speedometeret viser. Her snakker vi 1-3km/t mer, og i og med at jeg sjekker farten med jevne mellomrom (uten stirre ned i 5-10 sekunder), så blir farten kjapt justert ned til forskriftsmessig hastighet.

Jeg kjører nok ikke like mye som enkelte her, men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Uansett om jeg hadde kjørt 2km utelukkende på søndager, eller om jeg hadde vært yrkessjåfør, jeg hadde ment det samme om fotobokser. Da er vel heller mitt syn på biler noe å påpeke.. i mine øyne er de transportmidler, ikke leketøy. Man har også et ansvar for sin egen, passasjerers og andre trafikanters sikkerhet.

For å være ærlig, dere høres ut som unger. Dere bryter loven bevisst, og vet nøyaktig hva straffen blir. Betal boten, tenk litt over hvorfor du fikk den, og unngå å gjøre samme feilen flere ganger. Om du er uenig i fartsgrensene på enkelte steder, gjør noe med det. Og, nei, det vil ikke si "kjør fort for å frem et poeng" eller "knus fotoboksen", men heller litt mer siviliserte metoder. Jeg kan helt fint være enig i at enkelte strekninger tåler høyere hastigheter, og uten problemer kan økes med 10-20km/t, men viser skiltene 80km/t, så holder man seg i 80.

Det utsagnet var like sløvt som "guns don't kill people, people kill people". Å rope "bang!" tar ikke livet av noen. Høyere hastigheter = lavere tid å reagere på om noe skulle skje.

Og, jada, såklart er noen sjåfører bedre enn andre, og noen av disse har til og med bedre biler enn resten av Norge. Skal disse bli fritatt fra fartsgrensene fordi de har mer kontroll på bilen sin? Skal eldre søndagskjørere i en rusten Toyota fra 80-tallet holdes borte fra veiene fordi de ikke har den samme reaksjonsevnen? Fartsgrenser er en mellomting mellom forsvarlig hastighet og god trafikkflyt, og de tar forskjellige mennesker og biler med i beregningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...