unwill Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Bare satt og tenkte på det nå mens jeg surfer og leser gjennom noen tester om kabinett. Der viser de fine tegninger på hvor de henter kald luft fra og hvor den varme luften blir sent ut og sånt, men derosm jeg åpner kabinettet, kan jeg bare skru av alle kabinettviftene da? Da vil jo luften ved komponentene være ca rom-tem (ca 22 grader), og dermed ingen vits i å hente "den kalde" luften ? Kan hende jeg tenker helt feil men greit å få oppklart det så jeg slipper å gå rundt å fundere på det noe mer. Takker... Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Et kabinett med vifter vil jo få ned temp i forhold til omgivelser da (dvs lavere enn romtemperatur).. Så det blir nok varmere uten dør og vifter avslått.. Det med å ta av kabinettdører er nok mer for de som ikke har vifter i hele tatt. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Vifter gjør ikke luften kjøligere, du vil ALDRI få luften under rom-temp ved bruk av vifter. Og om du kobler ut alle viftene, hvor blir det da av den varme luften som blir rundt kjølere ol.? Jo, den ligger da igjen i/rundt kjølern, og det blir for varmt... Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Vifter gjør ikke luften kjøligere, du vil ALDRI få luften under rom-temp ved bruk av vifter. Og om du kobler ut alle viftene, hvor blir det da av den varme luften som blir rundt kjølere ol.? Jo, den ligger da igjen i/rundt kjølern, og det blir for varmt... 5258510[/snapback] Teorien min er at varm luft stiger, og det vil øke romtemperatur, men ikke så mye at det har noe å si for kjøleevnen. (er teorien min). helt feil? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Det vil nok ikke bli nokk luftgjennomstrømming rundt kjølerene uansett uten vifter, regner med at du har Intel/AMD CPU, og da "må" du ha vifte.. Varm luft beveger seg oppover, men ikke raskt nok. Dessuten blir det for lite kald luft til å ta opp varmen fra kjøleelementet, og når lufta irundt blir på samme temp som kjøleren, da øker temeraturen helt til at PC'en slår seg av... Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Det vil nok ikke bli nokk luftgjennomstrømming rundt kjølerene uansett uten vifter, regner med at du har Intel/AMD CPU, og da "må" du ha vifte.. Varm luft beveger seg oppover, men ikke raskt nok. Dessuten blir det for lite kald luft til å ta opp varmen fra kjøleelementet, og når lufta irundt blir på samme temp som kjøleren, da øker temeraturen helt til at PC'en slår seg av... 5258568[/snapback] Kanskje jeg har blitt missforstått her, som min først post sier er det bare mening å skru av kabinettviftene. (Strømforskynderen og CPU viften snurrer og går). Så spørsmålet er egentlig om det er lik å ha kabinettvifte på i et lukket system og kabinettvifte av i et "åpent" system. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Da er jeg med.. Men skal ikke si sikkert hva som er best, luftstrømmen blir ikke god rundt harddisk uten døra, da den "tvinger" lufta til å komme fra fronten.. Men når du sier at du vil kjøre CPU og PSU med vifte, da er det vel bare å prøve, regner med at skjermkortt ditt er passivt... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Jeg har testa dette grundig og kommet fram til at et kabinett med god luftgjennomstrømning er mye bedre en et åpent kabinett eller bare en ramme alt er montert på. En PC produserer 2-300W varme som må ledes vekk. For å ilustrere dette så er det å kjøle et kabinett sidestilt med å kjøle innsiden av en 300W panelovn til under 40 grader, noe som fungerer best med vifter. Selv med moderat vifteopsett så har et vanlig kabinett en gjennomstrømning på 100- 200 m3 i timen som er mere en varmen komponentene produserer greier å flytte ved at varm luft stiger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8I4zQlayY3 Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg har testa dette grundig og kommet fram til at et kabinett med god luftgjennomstrømning er mye bedre en et åpent kabinett eller bare en ramme alt er montert på.En PC produserer 2-300W varme som må ledes vekk. For å ilustrere dette så er det å kjøle et kabinett sidestilt med å kjøle innsiden av en 300W panelovn til under 40 grader, noe som fungerer best med vifter. Selv med moderat vifteopsett så har et vanlig kabinett en gjennomstrømning på 100- 200 m3 i timen som er mere en varmen komponentene produserer greier å flytte ved at varm luft stiger. 5276497[/snapback] Vil bare understreke at dette er korrekt etter å ha gjort samme forsøk. Lukket kabinett med god luftgjennomstrømning kan ikke bli erstattet av et kabinett med åpen dør. På enkelte plasser kan man få såpass mye stillestående luft at man kan risikere overopphetning på enkelte plasser. (Erfaring fra en kammerat av meg som opplevde dette etter at han kjørte maskina sin uten dør i en uke mens han modda kabinett døra) Dette er da seff worst-case scenario.. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Det har jo slik at varme er det som overføres fra et sted til et annet der det er kaldest pga. temperaturforskjell. Er det da ikke mer logisk at den varmer opp omgivelsene rundt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå