Gå til innhold

Finnes program til å "sikre" bilder på nettet?

TheOats

Anbefalte innlegg

Jeg tengte vist jeg for eksempel skulle legge ut et bilde/tegning her på forumet eller på en egen internet side, er det da noe program som kan sikre mine kopirettigheter?

Slik at det ikke går ann å høyre klikke og så kopiere eller ta screen shot og på den måten få tak i bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det finnes sider som ikke lar deg høyreklikke på bilder, men jeg vet ikke om noen kan stoppe bildet fra å bli lagret i cachen på PCen. Det å stoppe folk fra å bruke print-screen-programmer er i alle fall umulig.

5258122[/snapback]

Finnes det noen gratis slike?

Vist ikke, er de dyre?

Hvor?

Edit:

Må man gå til noen spesielle folk for å få kopi rettighetene på et bilde? Eller kan man bare sette på en c med ringrundt etter signaturen?

Endret av The O
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke noe om webprogrammering, men jeg tror det er noe html, php, java eller annet som gjør det, ikke enkeltstående programmer. Kanskje du burde forhøre deg på webprogrammeringsforumene?

5258132[/snapback]

Ja kansje det.

Har ikke peiling på de greiene der heller.

Lenke til kommentar
Ja, det finnes sider som ikke lar deg høyreklikke på bilder, men jeg vet ikke om noen kan stoppe bildet fra å bli lagret i cachen på PCen. Det å stoppe folk fra å bruke print-screen-programmer er i alle fall umulig.

5258122[/snapback]

dette er som regel Javascript, men det finnes veier å omgå disse. dessuten finnes det programmer som kan brukes til å laste ned hele eller deler av sites...

å hindre noen å bruke right-click kan blant annet gjøres slik:

<script LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function right(e) {
var msg = "Sorry, you don't have permission to right-click.";
if (navigator.appName == 'Netscape' && e.which == 3) {
alert(msg);
return false;
}
if (navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer' && event.button==2) {
alert(msg);
return false;
}
else return true;
}

function trap() 
 {
 if(document.images)
   {
   for(i=0;i<document.images.length;i++)
     {
     document.images[i].onmousedown = right;
     document.images[i].onmouseup = right;
     }
   }
 }
// End -->
</SCRIPT>
</HEAD>

<!-- STEP ONE: Copy the event handler into the BODY tag  -->

<BODY onLoad="trap()">

hvis du vil opprettholde copyright på bildene dine vil jeg anbefale et vannmerke els...

Lenke til kommentar

At man ikke høyreklikker på den for å lagre den hjelper jo lite. Ofte kan man finne filene igjen i cachen til browseren.

Ikke for å hi-jacke tråden, men jeg lurer på noe som også kan være interessant for trådstarteren, hvordan unngår man at folk "direct linker" til et bildet på min server?

Ofte ser jeg folk som poster direct-link til et bildet på forum her, men istedet får man opp et lite bildet om at man ikke får lov til det. Litt irriterende, men bare lurte.

Lenke til kommentar
Ikke for å hi-jacke tråden, men jeg lurer på noe som også kan være interessant for trådstarteren, hvordan unngår man at folk "direct linker" til et bildet på min server?

i noen server-side scriptingspråk er det mulig å sjekke hvilken server eller side folk kommer fra. du kan da hindre at folk åpner siden hvis de ikke kommer fra din side...

Lenke til kommentar
At man ikke høyreklikker på den for å lagre den hjelper jo lite. Ofte kan man finne filene igjen i cachen til browseren.

Ofte ser jeg folk som poster direct-link til et bildet på forum her, men istedet får man opp et lite bildet om at man ikke får lov til det. Litt irriterende, men bare lurte.

5258253[/snapback]

Godt spørsmål! :thumbup:

Lenke til kommentar

5258122[/snapback]

dette er som regel Javascript, men det finnes veier å omgå disse. dessuten finnes det programmer som kan brukes til å laste ned hele eller deler av sites...

å hindre noen å bruke right-click kan blant annet gjøres slik:

<script LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function right(e) {
var msg = "Sorry, you don't have permission to right-click.";
if (navigator.appName == 'Netscape' && e.which == 3) {
alert(msg);
return false;
}
if (navigator.appName == 'Microsoft Internet Explorer' && event.button==2) {
alert(msg);
return false;
}
else return true;
}

function trap() 
 {
 if(document.images)
   {
   for(i=0;i<document.images.length;i++)
     {
     document.images[i].onmousedown = right;
     document.images[i].onmouseup = right;
     }
   }
 }
// End -->
</SCRIPT>
</HEAD>

<!-- STEP ONE: Copy the event handler into the BODY tag  -->

<BODY onLoad="trap()">

hvis du vil opprettholde copyright på bildene dine vil jeg anbefale et vannmerke els...

5258182[/snapback]

Skjønner ikke det greiene så godt, men er det er vel for de som lager internett sider?!

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent, men det finnes programmer som kutter opp bildene dine slika at det blir mange små bilder. Selfølgelig, folk kan frtsatt bruke printscreen, men det er jo mer jobb.. Har bookmarket en side på den andre pcen, skal poste når jeg kommer på den.

PS: Det javascript greiene for å ungå høyreklikk, er det lett å "snike seg forbi".

Lenke til kommentar
Kanskje litt sent, men det finnes programmer som kutter opp bildene dine slika at det blir mange små bilder. Selfølgelig, folk kan frtsatt bruke printscreen, men det er jo mer jobb.. Har bookmarket en side på den andre pcen, skal poste når jeg kommer på den.

PS: Det javascript greiene for å ungå høyreklikk, er det lett å "snike seg forbi".

5269980[/snapback]

Ok gjør det :thumbup:

Hm... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...