siDDis Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) #include <GL/glut.h> void display() { glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT); glBegin(GL_POLYGON); glVertex2f(-0.5, -0,5); glVertex2f(-0.5, 0,5); glVertex2f(0.5, 0,5); glVertex2f(0.5, -0,5); glEnd(); glFlush(); } using namespace std; int main(int argc, char** argv) { glutInit(&argc, argv); glutCreateWindow("simple"); glutDisplayFunc(display); glutMainLoop(); return 0; } Feilmeldinga til compileren eg får er: C:\Dev-Cpp\include\GL\gl.h In function `void display()': 1072 C:\Dev-Cpp\include\GL\gl.h too many arguments to function `void glVertex2f(GLfloat, GLfloat)' Nokre smarte personer her som kan hjelpa meg? Endret 6. desember 2005 av siDDIs Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 bytt fra komma til punktum Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Kor gjer eg det? gl.h er jo ein standard klasse som eg bruker Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Kor gjer eg det?gl.h er jo ein standard klasse som eg bruker 5258029[/snapback] se på det kompileren sier: 072 C:\Dev-Cpp\include\GL\gl.h too many arguments to function `void glVertex2f(GLfloat, GLfloat)' se på koden du har: glVertex2f(-0.5, -0,5); glVertex2f(-0.5, 0,5); glVertex2f(0.5, 0,5); glVertex2f(0.5, -0,5); koden din tilsier at deklarasjonen i gl.h burde vært: void glVertex2f(GLfloat, GLfloat, GLfloat) altså glVertex2f(0.5, -0, 5) Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) om du er ute etter en funksjon som faktisk tar 3 parametere så er det tydelig at glVertex2f ikke er deklarert til å ta i mot 3 parametere .. (glVertex3f) Endret 6. desember 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 ah, eg ser det nå, typisk tabbe feil Men nå sliter eg med nye feilmeldinger. Compiler: Default compiler Executing g++.exe... g++.exe "C:\Dev-Cpp\simple.cpp" -o "C:\Dev-Cpp\simple.exe" C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x1c):simple.cpp: undefined reference to `__glutInitWithExit' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x37):simple.cpp: undefined reference to `__glutCreateWindowWithExit' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x53):simple.cpp: undefined reference to `__glutCreateMenuWithExit' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x68):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glClear' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x76):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glBegin' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x8e):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex2f' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0xa6):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex2f' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0xbe):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex2f' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0xd6):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glVertex2f' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0xdd):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glEnd' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0xe4):simple.cpp: undefined reference to `_imp__glFlush' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x13c):simple.cpp: undefined reference to `glutDisplayFunc' C:\DOCUME~1\OLAVGJ~1\LOCALS~1\Temp/ccQ1aaaa.o(.text+0x141):simple.cpp: undefined reference to `glutMainLoop' collect2: ld returned 1 exit status Execution terminated Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 vanlig linker-feil; du må linke med opengl-bibliotekene #include og slikt leser bare inn headere, ikke selve bibliotekene http://www.network-theory.co.uk/docs/gccin...ccintro_17.html Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 vanlig linker-feil; du må linke med opengl-bibliotekene #include og slikt leser bare inn headere, ikke selve bibliotekene http://www.network-theory.co.uk/docs/gccin...ccintro_17.html 5258051[/snapback] Flott, takk. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 for å gjøre det enkelt for deg, så mener jeg dev cpp har noe alá "File -> New Project" .. og videre "OpenGL Application" .. der den er satt opp til å kalle GCC (MinGW) med de riktige kompiler- og linker-parameterene for OpenGL-programmering Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 for å gjøre det enkelt for deg, så mener jeg dev cpp har noe alá "File -> New Project" .. og videre "OpenGL Application" .. der den er satt opp til å kalle GCC (MinGW) med de riktige kompiler- og linker-parameterene for OpenGL-programmering 5258065[/snapback] Tja, eg kom over denna sida http://www.zeuscmd.com/tutorials/opengl/02...Environment.php og greide å få det til korrekt med å følge eksempelet der. Men takk for hjelpa. Sjølv synes eg det var utroleg tungt å få OpenGL oppe og klart til å kompileras. Teite bøker som ikkje bruker tid på å nevne sånne ting Men men, er godt på veg i boka mi nå Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 generelle bøker nevner ofte ganske kort dette med bruk av kompiler/linker .. så les denne som tar for seg akkurat dette spesifikt: http://www.network-theory.co.uk/docs/gccintro/index.html den tar for seg bruk av GCC, som er kompileren/linkeren Dev-Cpp bruker hm .. dette er ikke spesiellt vanskelig, eller "mye greier".. men som alt annet nytt virker det vel sånn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå