Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Må man tilbakebetale stipend ved stryk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Juridisk sett tar du først opp ett lån som så blir gjort om til stipend slik som breiker sier.

Stryker du i ett av la oss si 2 fag så mister du halvparten av stipendet. Det skal nå veldig mye til for å stryke uansett da en står bare en kan skrive navnet sitt riktig(iallefall i samf.fag).

Skulle du klare å stryke i ett fag og miste halvparten av stipendet, kan du ta faget om igjen I TILLEGG til normal arbeidsmengde neste semester. Og da vil du ikke miste noe stipend i det hele tatt.

Altså får du bare 15stp i høst så kan du ta 45stp til våren og ikke miste noe som helst stipend.

Lenke til kommentar

Er du (magicus) sikker på at det er slik det fungerer? Jeg hadde inntrykk av at maks omgjøring (lån->stipend) hvert semester er 3000ognoen kr (det som blir omgjort når man har 30stp). Jeg hadde altså inntrykk av at man aldri får tilbake de pengene man taper hvis man stryker på en eksamen. Man kan dog spare opp stp (ta 40 et semester og 20 det neste så får man full omgjøring begge semesterene, mens hvis man tar først 20 så 40 så har man mistet for alltid de pengene man ville fått av de 10 tapte poengene i det første semesteret). Dette er bare det jeg har fått inntrykk av. Søker bare oppklaring.

Lenke til kommentar

Fant svar på lanekassen.no:

"Sparekonto" for ekstra studiepoeng

Består du mer enn det som er full studiebelastning, det vil si mer enn 30 studiepoeng (ti vekttall) per semester, blir de ekstra studiepoengene satt på en "sparekonto". Du "sparer" dem til et semester hvor du ikke oppnår nok studiepoeng til å få full omgjøring. Alternativt blir de ekstra studiepoengene "tatt ut" for å gi deg mer omgjøring for et tidligere semester (ikke tidligere enn høsten 2002) hvor du ikke har fått maksimal omgjøring fordi du ikke hadde nok studiepoeng.

Så du har helt rett magicus.

Lenke til kommentar
Noen som btw vet hvor mye man får i stipend/lån ved å stryke i 1 av 6 fag? I kroner og øre mener jeg..

5259668[/snapback]

Du "mister" ikke noe i utbetaling, men du vil skylde lånekassen litt ekstra etter endt studie. Kroner og øre avhenger av hvor mange studiepoeng du ikke består i. Du kan også ta igjen dette senere, og få det omgjort tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...