Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Generelt ekstremt treg pc

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2,5 år gammelt maskin.

Den har fungert som ei kule fram til nå, men nå er det visst stopp på det.

Specs :

AMD Athlon 2600+ 2,08 GhZ

1 gig Ram

Windows XP PRo Sp2

Har trålet mange forum og windows support, og gjort det meste jeg har funnet som kan optimalisere maskin, men det må være noe galt!

Har skrudd visual performance til minimum, og prosessor og memory til programs under advanced på system.

I forhold til lyd skal lydkort virke prikkfritt, det er et M-Audio Delta 44 PCI-slot kort med breakoutbox. Har siste oppdaterte driver.

Kjørt utallige runder med spybot, ad-aware og spyware doctor i tillegg til norman anti-virus, og maskinen skal være fri.

Det virker som cpu blir kjørt hardt, for den peaker lett av selv enkle operasjoner.

I det siste har jeg hatt problemer med piping i master harddisken c: , der også windows og de aller fleste programmer ligger.

Har kjørt hdd scan & repair, diskfragmentering utallige ganger, og andre tips fått på forum.

Allikevel er pc'en per dags dato like kjapp og brukendes som en 386...

Spesielt i forhold til lyd/bilde er det umulig å spille av mp3/wav eller mpg./.avi uten at det lagger og knitrer..

Kan noen hjelpe meg? Er klar over at pc'er blir tregere over tid, men synes maskinen er drastisk treg blitt.

javascript:emoticon(':no:')

:no:

Endret av aadap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om at du har prøvd det meste av "rense dritt" programmet, uten å lykkes. Så da vil jeg anbefale en god gammeldags format c: :)

Kanskje harddisken begynner og bli dårlig, prøvd og kjørt et diagnoseprogram og ytelsestest for harddisken?

På harddisk produsentens hjemmeside kan du finne diagnoseprogrammer som du kan kjøre for å se om det er noe galt med harddisken.

Tatt fra en hdd test av hardware.no:

HD Tach fra Simpli Software viser diskens ytelse uten hensyn til filsystem eller cluster-størrelse. Winbench 99 simulerer ulike programmer og deler dem inn i to grupper (lette og tyngre oppgaver). PCMark04 simulerer også ulike oppgaver som er relevante for dagens behov.

En, eller flere av disse programmene kunne du jo ha kjørt for å se om det er dårlig med ytelse fra harddisken.

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...