Ueland Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Heisann, Er det noe jeg har insett nå så er det at å velge videre utdannnelse etter VGS nivå er noe herk. Til sommeren har jeg GENS, og dermed er valgmulighetene ikke så veldig store, og derfor har jeg inntil nå sett bort fra alle linjer som krever spesialisering. Jeg tok så kontakt med en studieleder ved HIA (Grimstad) og han tipset meg om å vurdere en ingeniørutdannelse. Vel og merke da via TRES ordningen (Tresemestersordningen) TRES ingeniørfag - Data - datateknikk De valgene jeg og vurderer er: -IT og informasjonssystemer, bachelor @ HIA -Bachelorstudium i anvendt datateknologi @ HIO Slik jeg ser det er de 2 sistnevnte mer spesialiserte utdannelser, mens ingeniørutdannelsen er litt mer generell, og ikke minst mer kjent. Ulempen er jo at ingeniørutdannelsen er teoretisk med en del matte (blant annet 6 uker om sommeren på TRES), og jeg var så uheldig og få en (i mine øyne) ikke god mattelærer på grunnkurs, og da måtte jeg kjempe for å få 3ere. Noe som gjorde at jeg ble litt avskremt fra matte. Heldigvis har dette endret seg nå på VK2 og jeg har endelig en lærer som dedikerer seg faget og lærer oss det skikkelig. Og jeg klarer nå å få 5ere i faget, og har ikke noe problem med å jobbe med matten midt i helgen om det må til for å forstå stoffet skikkelig. Er det noen av dere som har noen gode forslag/tips å komme med i denne anledningen? Er ikke bare bare å bestemme seg uten videre. Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Studerer selv datateknikk, siv.ing i Grimstad. Uti fra i et datateknisk syn så syns jeg linjen i Kristiansand virket mye bedre. Du står også friere i å velge valgfag, i alt hele 60 sp, så det burde åpne en del muligheter. Kristiansand har også inkludert et mattefag for it-studenter som peker i positiv retning for meg. Oslo hadde ikke et slikt fag. (Mentorprogrammet de har virker også interessant, men ikke avgjørende. Men er ganske fascinert over at de har et slikt tilbud) Kristiansand har dessuten fått en ny stor og flott campus. Jenteandelen er også ganske høy i Kristiansand. Du burde lese i studiehåndbokene og studere hvilke fag de tilbyr. Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 6. juni 2006 Del Skrevet 6. juni 2006 Skal man gå teknologi så gå Hia Grimstad, Kr. sand er ikke en teknologi skole, men for det en nydelig skole. Skal selv gå TRES i sommer, 6 uker. Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Må bare spørre hva GENS er for noe? EDIT: Generell studiekompetanse? Endret 7. juni 2006 av Ole-Magnus Lenke til kommentar
whom Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jenteandelen er også ganske høy i Kristiansand. Du burde lese i studiehåndbokene og studere hvilke fag de tilbyr. 5262755[/snapback] Leste disse studiehåndbøkene nå, og allerede på førstesiden var det avgjort med den rosa overskriften "Jenteandelen er høy". ^^ Ikke at jeg vet egentlig vet forskjellen på informasjonssystemer og anvent datateknologi Sikter selv mot HIA - It og informasjonssystemer etter IKT i Lyngdal til neste år, og atter et par år for studiekomptenase, ved all. Påbygg. Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Grimstad er teknologiskolen, og vil mest sannsynlig være den skolen med det beste IT miljøet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) For å avklare hva det ble/blir til med meg så ender jeg enten opp på NITH (Oslo) eller HIO til høsten. Endret 7. juni 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Ok Jeg ender på TRES, virker som den eneste og, iallefall en som er medlem hos HW. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 (endret) Jeg har tidligere gått en såkalt TRES ordning. Du bør ikke gå inn for noe slik uten rimlig høy selvdisiplin og arbeidsmoral fordi jeg kan love deg at det ikke blir noen dans på roser. Det er hardt arbeid og lite fritid for å komme i mål. Det var helt sinnsykt høy strykprosent og generelt folk som forsvant underveis nettopp pga vansklighetsgraden og arbeidsmengden. EDIT: Oi...så ikke datoen på det originale innlegget. Nevermind then Lar innlegget stå alikevel tilfelle noen lurer på det samme senere. Endret 7. juni 2006 av invictus Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Virker som om man har god tid på seg under TRES, med 6 uker, det slutter jo 15. kan vel ikke være så mye lekser. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 Tja, du skal lære like mye på et par uker som andre lærer på et år, sikkert ikke slit det.. Ja jeg var litt ironisk der. Lenke til kommentar
Kizzaz Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jo stress tenker jeg, men ikke et maraton tenker jeg, jeg vil gjerne ha noen gode minner etter sommeren. De sier jo og at TRES folka er flinke til å knytte seg sammen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 For å avklare hva det ble/blir til med meg så ender jeg enten opp på NITH (Oslo) eller HIO til høsten. 6262865[/snapback] Fillern, jeg bor selv på sørlandet. Dog går jeg ikke på HIA, men hadde du havnet der hadde jeg plaget deg hver ettermiddag Uheldigvis havner du enten på HiO eller NiTH... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå