Gå til innhold

Nye Linux-drivere fra NVIDIA for x86/AMD64/EM64T

Anbefalte innlegg

Nå har det kommet nye linux-drivere fra nVIDIA, nå med støtte for SLI, og et nytt verktøy, nvidia-xconfig for å sette opp en spesialtilpasset xorg.conf for skjermkortet. Dette skal prøves.

Edit: nå venter i hvert fall jeg i spenning på FreeBSD/Solaris-driverne. De kommer nok de også...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaggu

Version: 1.0-8174

Operating System: Linux IA32

Release Date: December 5, 2005

Release Highlights

* Fixed GeForce 7800 GTX clocking problem that affected 3D performance.

* Added support for NVIDIA SLI. Please see the README for details.

* Added a new utility 'nvidia-xconfig', which is a commandline tool for updating X configuration files.

* Added support for new GeForce 6100, GeForce 6150 and GeForce 7800 GTX 512.

* Added manpages for 'nvidia-xconfig', 'nvidia-settings', and 'nvidia-installer'.

* Made UseEdidFreqs "on" by default; the NVIDIA X driver will use the valid HorizSync and VertRefresh frequency ranges from the EDID whenever possible.

* Added support for Stereo Digital Flat Panels such as the SeeReal and Sharp3D DFPs.

* Added HTML version of the README.

* Added support for static Rotation; see the "Rotate" X config option in the README.

* Improved stability on 64-bit Linux 2.6 kernels.

* Fixed driver installation when SELinux is enabled.

Ligger fint i portage allerede for dere som bruker gentoo

Lenke til kommentar
Regner med at fryse-problemene en del (inkludert meg selv) har hatt, er fikset?

Fryse-problem har jeg alltid hatt (utennom på Quadro-kort, skulle bare mangle da driverene er originalt laget for disse), synes at nVIDIA kan fikse bugs på eldre kort, er tross alt mange som har GeForce4 (og lavere). Etter overgangen til Intel kommer jeg aldri til å røre et skjermkort fra nVIDIA (privat).

Lenke til kommentar

En av de største grunnene til at jeg kuttet ut nVIDIA var nettop bugs, de blir aldri fikset.

Kjører Quadro FX 600 på jobb og den har aldri kræsjet eller lignende (bruker kernel 2.4). Privat har jeg hatt det meste, og der har jeg hatt mange problem. Mistenker at driverne fungerer mye bedre på Quadro-kort.

Lenke til kommentar
Regner med at fryse-problemene en del (inkludert meg selv) har hatt, er fikset?

Fryse-problem har jeg alltid hatt (utennom på Quadro-kort, skulle bare mangle da driverene er originalt laget for disse), synes at nVIDIA kan fikse bugs på eldre kort, er tross alt mange som har GeForce4 (og lavere). Etter overgangen til Intel kommer jeg aldri til å røre et skjermkort fra nVIDIA (privat).

5259387[/snapback]

Eldre kort ja. Har geforce2 MX pci på denne kassa, og quake (3) går som ei kule :p

Uansett, har aldri hatt problemer med instabilitet etter at jeg kasta nv på båten til fordel for nvidia, og deaktiverte alt som hadde noe med AGP å gjøre i xorg.conf.

Men Intel-korta, hvordan er de? Har tenkt å bygge meg ny pc snart, hadde egentlig tenkt på et nvidia til 300,- med VGA, DVI, og TV-ut, samt "helt ok" 3D for mitt bruk. Hørte mange interne i RH skrøyt fælt av dem i våres.

Lenke til kommentar
GeForce2 MX er støttet. Men f.eks. GeForce GTS/Pro osv er ikke støttet av driverne, av en eller annen merkelig grunn.

GeForce2 MX har ikke vært støttet på en stund. MediaPC'en min har G2MX og jeg må bruke en driver fra 5-serien.

EDIT: Det står at de er støttet, men jeg får de iallefall ikke til å fungere.

Kyrso:

Kortene er greie de, ikke noe hvis du vil ha 3D (får ca 600fps i glxgears med min 855GM). Til 2D så er de glimrende, TV-ut fungerer også veldig bra.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Har brukt diverse driver versjoner fra nvidia på TI4800SE, FX5700, 6800GT og Quadro FX3000. Fryse problemer har jeg opplevd også på Quadro kort, men dette virker driver avhengig. For meg funker det fint å finne en versjon av driveren som er rimelig stabil.

Hvis du ikke trenger ytelse, kan sikkert en integrert sak fra Intel være grei, for meg er det fortsatt ikke noe reellt valg, må ha nvidia.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hvis noen har problemer med disse driverne, kan det være lurt å gå inn på forumet til www.nvnews.net. Her vil man som regel finne løsninger på problemer med disse driverne. nVIDIA Linux (også avdelingen for FreeBSD) og nVIDIA Solaris-forumet er her essensielle. Og blant de som er på dette forumet, er det også et par som er ansatt hos nVIDIA. En av disse kaller seg zander, og har førstehånds kunnskap om disse driverne.

Lenke til kommentar

Her kommer enda en god nyhet for folk som benytter/har tenkt til å benytte Solaris: PCI-E baserte GeForce-kort ser ut til å fungere. Se bare her. Dette er et GF6600GT grafikkort som er rapportert til å fungere. Og driverne fra nVIDIA vil gi ekte 64bits støtte hvis man bruker AMD64/Opteron/EM64T- kompatibel prosessor (P4/Xeon).

Edit: hvordan fant jeg dette ut? Tok tilfeldigvis en tur på Solaris Hardware Compability List for å se om noen nye enheter var støttet. Gjør det iblant.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...