..Bjørnar.. Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Blei litt revet med av fristelsen her for et par dager siden og kjøpte meg et Sony dcr-hc42e. Er dette forresten et ok kamera? Måtte gi noen kroner for utstillingsmodell på Elkjøp, full garanti fra kjøpsdato og det hele (plastfolie på skerm, linse, søker osv, 100 % strøkent). Så meg litt blind på det, så slo til på stedet uten å sjekke noe rundt kameraet i det hele tatt. Jeg har 30 dagers fri returrett (26 igjen nå), så om det er bortkastede penger vil jeg gjerne høre det! Jeg har tidligere drevet litt amatørfilming innen snowboard, skateboard og downhillsykling med min fars gamle dcr-hc100, men fikk altså blod på tann og kjøpte dette kameraet. Men lurer litt på investering i en vidvinkellinse? Er det verdt det? Jeg er virkelig helt grønn på området, så alle synsvinkler og råd er hjertelig velkomne! I den seinere tida har det også dreid seg mer og mer om amatørfilm fra biltreff osv, og jeg opplever til stadighet å få objektene på filmen "rett i fleisen", veldig, veldig close-up (kan man ikke rygge mer, så kan man ikke rygge mer). Er det verdt å investere i en vidvinkellinse, og isåfall hvor "sterk"? Har kommet over 0,7x, 0,6X, 0,5x og 0,45x. Videre er det ved downhill-biking ofte interessant å avstandsfilme en del hendelser hvor jeg ikke slipper til i løypa (store drop-outs osv). Det er 12x optisk zoom på kameraet, men kunne jeg hatt bruk for en telelinse? Hvor sterk isåfall? Vil ikke henge meg opp i hele denne linse-greia, men om jeg får vesentlig utbytte av det, så vil jeg gjerne legge penger i det først som sist. Eventuelt annet utstyr for optimalisering av live-show shooting jeg bør fokusere på? Eller legger jeg penger i noe ingen andre gidder å legge penger i om jeg kjøper noe av dette i det hele tatt? Blir til stadighet revet med av mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr.. Lenke til kommentar
Bertram Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 I ditt tilfelle ville jeg kanskje vurdert å kjøpe hjelmkamera i stede for vidvinkellinse. Kamraet ditt har AV in så da er det bare å koble kablen fra hjelmkameraet til din Sony. Normalt har hjelmkameraer bra vidvinkel, men har også mulighet til å bytte ut linser på noen av modellene. Jeg driver en del med filming fra sykkel og da er et hjelmkamera et fantastisk verktøy. Lenke til kommentar
Bertram Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 (endret) Har sett litt mer på dette med å filme med hjelmkamera. Det største problemet er jo at videokameraet ligger i sekken og linsen sitter på hjelmen. Hvis man da f.eks. spiller inn scener fra sykkelsetet, må man stoppe og ta av sekken for å få satt igang eller slå av kameraet. Men så dukket plutselig løsningen opp. LANC heter den, og består av en kontrollboks med bryter og lampe. den ene enden kobles til kameraet og den andre kan festes på sykkelstyret eller et annet egnet sted. Når man trykker på bryteren og lampen lyser filmes det. Enkelt, og det løser i alle fall noen av mine ønsker. Så nå er det bare å stille inn kameraet slik at den filmer i riktig rettning og høyde, sette seg på sykkelen og komme seg ut i naturen for å få tatt noen spektakulære scener Vet i alle fall at Sony har denne inngangen, så da ble det et slikt kamera Mange gode tips finner du her http://www.petefagerlin.com/video_how_to.htm http://www.veilederen.no/hjelmkamera/ http://www.viosport.com/store/customer/our...=ach2o_overview Veilederen har også muligheten til å la deg teste et slikt kamera. Lykke til!! Endret 25. februar 2006 av Bertram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå