Gå til innhold

hva er forskjellen på DAB og RDS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RDS er på mange måter en videreutvikling av FM nettet. Du får opp informasjon som sangtittel, albumtittel, radiokanal, nyheter, trafikkmeldinger osv. i radiodisplayet, men det er allikevel det samme gamle nettet som blir brukt.

DAB (Digital Audio Broadcast) er et nytt nett som er digitalt. I stedet for å søke inn stasjonene manuelt velger du fra en liste. Stasjonene er helt "rene" uten masse støy og krimskrams. Enten har du signal eller så har du ikke signal. Cirka 70% av norge har dekning for dab (mesteparten av kyststripen i sør-norge, mesteparten av øslandet osv.)

Lenke til kommentar
DAB-radio er noe oppskrytt svada som NRK prøver å prakke på oss, selv om vi slett ikke har behov for det. Det er jo et system som er utgått på dato.

5275916[/snapback]

Minner meg om ISDN som Telenor skulle prakke på oss, selv om den teknologien også var utgått på dato. Sånn er det når de store har investert i en teknologi. Da må de få igjen for investeringene før det blir aktuelt med nyere teknologi.

Lenke til kommentar

Lyden på DAB er ihvertfall støyfri om man får inn signaler. Og jeg hørte det var noen som snakket om at DAB også hadde bedre dekning enn FM.

Jeg har ikke hørt musikk på DAB enda, men jeg hørte ihvertfall noen vanlige sendinger, og de hadde ihvertfall krystallklar lyd (vanskelig å vurdere dynamikk i nyhetene).

Lenke til kommentar

Skal en vurdere kvaliteten på DAB bør en være klar over at båndbredden på de forskjellige kanalene er svært forskjellig, og at kodingen er etter dagens standard primitiv, hvilket gjør elektronikken billig på bekostning av kodeeffektivitet.

Forskjellen enkelt sagt:

- DAB er digital

- RDS er et datasignal lagt parallelt med eksisterende analoge FMkanaler.

Etter det jeg vet sendes det også i Norge DGPS-signaler på RDS, men jeg tror det koster penger å få bruke disse.

Ellers ser jeg i Wikipediaartikkelen at programforskjellene mellon Europeisk RDS og Amerikansk RBDS er fullt av ufrivillig humor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...