Gå til innhold

ps3, xbox 360 revolusjonerende hw? eller?


Anbefalte innlegg

Ok, jeg lurer på hva som er så revolusjonerende med neste generasjons konsoller? Om de da er revolusjonerende. Jeg snakker her om ps3 og xbox 360. Jeg har problemer med å skjønne hvorfor de skal ligge så mye lengre frem i tid enn dagens high end pcer. Alle tyter om hvor bra og unikt hwet er i disse boksene og det gjør meg en smule irritert.

 

Kan noen gi meg spesifikasjone på ps3 og xbox360?

 

Takker så meget for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve hardwaren ligger vel ikke så langt frem i tid - det er vel litt mer det at hardwaren som benyttes i en konsoll primært er tilrettelagt for å pumpe ut grafikk. Og ikkeno annet..

 

Uten at jeg evner å bli altfor teknisk så har jo ikke selve grunndesignet i måten en pc er bygget opp endret seg noe de siste 10-15 årene - den er altså myntet på helt andre arbeidsoppgaver enn spill.

Lenke til kommentar

Maks på xbox 360 er 2/4x antialising eller hva det heter da. Det er jo strengt tatt ikke så veldig imponerende da... PS3 blir bedre det er jeg overbevist om. To kort som hver er bedre enn 6800, må jo bli bra! (sry for propagandaen, men jeg kan ikke fordra microsoft)

Lenke til kommentar
To kort som hver er bedre enn 6800 høres da ikke så veldig voldsomt ut. 2 x 7800GT banker jo det ned i støvlene, og før PS3 kommer så har nVidia og ATi kommet med minst én, og kanskje to genersjoner til med skjermkort.

5260337[/snapback]

 

 

Men saken er at de som utvikler spill til konsoller, kan utnytte den fulle kraften. I motsetning til pc-spill utviklere, som ikke kan regne med at alle sitter på high-end kort.

Lenke til kommentar
Omnikron: Det har ingen konsoll heller , idag:P

5260348[/snapback]

 

Hva mener du? Står jo svart på hvitt her: xbox specs

 

3 symmetrical cores running at 3.2 GHz each

5260396[/snapback]

 

 

Uff. My bad. trodde det var PS3 som hadde det :blush: ( men den har jo flere kjerner )

 

sliten av all examenlesinga :(

Endret av asad
Lenke til kommentar

Skjermkort:

- PS3 bruker en G70 aka GeForce 7800 på 550MHz. Den har bare 256MB RAM som kjører på 700MHz*2(siden det er DDR teknologi)=1400MHz med bare 128 bit minnebus. Tilsammen lusne 22.4GB/s minnebåndbredde. Den har 24 pixel pipelines.

 

- Xbox360 bruker en spesialprodusert grafikkbrikke fra Ati med 48 unified shader pipelines. Ifølge noen hardeware folk tilsvarer det ca ytelsen til en grafikkbrikke med 32 pixel pipelines. Den har 512MB RAM som den deler med resten av systemet. Minnet kjører på 2*700MHz=1400MHz med 128 bit minnebus, og gir en minnebåndbredde på lusne 22,4GB/s. Den har 10MB DRAM som kjører med samme hastighet som grafikkjernen, nemlig 500MHz. Dette spesialminnet får da en minnebåndbredde på 256GB/s, noe som, ihvertfall i teorien, skal hjelpe til å gi mindre ytelsestap ved bruk av anti aliasing.

Antatt ytelse er en god del høyere enn PS3 sin grafikkytelse. Det er ikke uten grunn at Sony snakker lite om "sin" grafikkbrikke.

 

- Til PC kan du i dag få tak i 24 pixel pipeline G70 aka GeForce 7800GTX med 512MB RAM. Den har en kjernehastighet på 550MHz. (Nøyaktig identisk med RSX i PS3). Men den har 256bit minnebus og minnehastighet på 850MHz*2 = 1700MHz som gir en minnebåndbredde på 54,4GB/s Over dobbelt så mye noen av konsollene. I tillegg kan du kjøre to stk i Sli som i flere tilfeller gir 70-80% høyere ytelse. Og dette er i dag... Når PS3 faktisk treffer butikkene, vil G71 med stor sannsynlighet ha dukket opp. Den vil få en kjernehastighet på 750MHz og minnehastighet på 1900MHz. Hvis du setter de i Sli vil du få en grafikkytelse på over 3 ganger PS3 sin

Hvis PS3 drøyer til utpå slutten av 2006 har G80 dukket opp. I say no more...

 

 

 

Prosessor:

-Først: aldri kjøp sony hype og tall.

PS3 har 9 prosessorkjerner (hvorav én blir disabled på fabrikken for å øke yields). En av disse er en "normal" nedgradert cpu strippet for endel egenskaper som sony ikke fant nødvendige. Dette for å kutte ned på transistortallet. Denne kalles en PPE. I PS3 har den 64kB L1 cache og 512kB L2 cache. Noe som er forholdsvis normalt også på en PC. Den kan i beste fall bare kjøre to instruksjoner samtidig. En Athlon64 kan kjøre tre.

De siste 7 (8) er *veldig* nedgraderte CPU-er. De kalles SPE-er og mangler cache pluss at de ikke kan kjøre branch prediction. Hvis noe er ment å kjøre en loop 100 ganger (while i < 100; i++ f.eks) må man på disse kjernene heller lage 100 programmeringssetninger. (Så vidt jeg har forstått). De er med andre ord svært dårlige til å kjøre "normale" programmer. Det de er gode til er å regne ut mengder av flyttallsoperasjoner i et vanvittig tempo. kjøre f.eks. fysikk, AI, lyd osv. Men da må programmererne lage programmene sine mye mer mulithreaded enn i dag. Og det er svært vanskelig og veldig tidkrevende. Vi er blitt forespeilet en arbeidsmengde på 2-3 ganger så mye som til single threading. Som sagt de har ikke cache, men de har integrerte minnekontrollere og cruiser avgårde med 32GB/s minnebåndbredde. Det kan høres ekstremt mye ut. Men det er helt til du deler det tallet på de ni kjernene...

Alt dette og mere til, gjør at å programmere til PS3 er vanvittig hardt. I teorien har PS3 en veldig solid CPU. I praksis vil ta laaaang tid å lokke ut det fulle potensialet i denne maskinen.

 

- Xbox360 har 3 kjerner med "uekte" hyerthreading, men bare 1MB L2 cache til sammen. Det er bra for Single threaded programmer men lite for multithreading. Dobbeltkjerneprosessorer til PC har gjerne 1MB L2 cache HVER. CPU-en til Xbox360 minner mye om en normal CPU. Det er derfor mye lettere å programmere på denne enn på PS3. Likevel er PS3 antatt å ha hakket hvassere real life performance så snart spillprodusenter drar nytte av alt potensialet. Xbox360 har teoretisk sett bedre prosessorytelse enn en PC. Men så var det å programmere til flere kjerner da...

 

- PC har dobbeltkjerner og om ikke så altfor lenge quadkjerner. For øyeblikket har konsollene bedre CPU ytelse enn PC-er. Dette vil endre seg til neste år når PC også får flere kjerner. Én enkeltkjerne Athlon FX på 2,8GHz ville gruset én Xbox360 CPU/PS3 CPU-kjerne ganske så radiakalt.

 

Det er ihvertfall det jeg har kommet frem til etter noen mange minutter på google. Ingen store nyheter med andre ord. Hvis jeg har tatt feil i noe er det bare å rette. :thumbup:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
(...)

-Prosessor:

-Først: aldri kjøp sony hype og tall.

PS3 har 9 prosessorkjerner. En av disse er en "normal" nedgradert cpu strippet for endel egenskaper som sony ikke fant nødvendige. Dette for å kutte ned på transistortallet. Denne kalles en PPE. I PS3 har den 64kB L1 cache og 512kB L2 cache. Noe som er forholdsvis normalt også på en PC. Den kan i beste fall bare kjøre to instruksjoner samtidig. En Athlon64 kan kjøre tre.

De siste 8 er *veldig* nedgraderte CPU-er. De kalles SPE-er og mangler cache pluss at de ikke kan kjøre branch prediction.

(...)

5260469[/snapback]

 

 

tja vet ikke helt jeg...

Sony's PlayStation 3 video game console will contain the first production application of the Cell processor, clocked at 3.2 GHz and containing seven usable SPEs. An eighth will be manufactured, but one will be disabled at the factory in order to allow Sony to increase the yield on the processor manufacture

:ermm:

 

EDIT: fjernet unødvendig mye quote :)

Endret av The one and only
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...