Crazysteps Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Lest gjennom flere av de eksisterende blitztrådene her, men syns ikke jeg finner noe fullgodt svar for mine behov. Har EOS 350D og er til tider plaget med skygge fra objektivet ved blitzbruk. Er også vanskelig å få til jevnt lys ved blitzbruk innendørs når man kun bruker den innebygde blitzen. Ønsker meg altså en blitz jeg kan vende opp i taket, feste omnibounce på og som ikke er alt for dyr da jeg ikke aner behovet mitt ennå. Rundt 1500kr høres passelig ut. Noen forslag? Kan disse være en idé og isåfall hvilken er å anbefale for meg? Canon Speedlite 420EX Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST Lenke til kommentar
olemm Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg kjenner ikke Sigmaen, men jeg har 420en som er en helt ok blits. Denne har ikke manuelle kontrollmuligheter, men med et hus hvor man kan styre blitseksponeringskontroll har man full kontroll via e-ttl. Tilt, swiwel, og sterk nok til det meste. Liten og lett er den også, i det minste sammenlignet med 550ex. Savner manuelle kontrollmuligheter slik at jeg kan unngå e-ttl til wireless med EX550en min, men greit nok. Du burde kunne plukke opp en "ny" brukt til en drøy tusenlapp. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Hvilke ekstra muligheter vil man få med en med manuelle kontrollmuligheter? Blitz kan jeg null og niks om så jeg ber om forståelse og forklaring Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Ingen som har peiling her inne? Lenke til kommentar
Holbrook Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 420EX er udgået og erstattet med 430EX, som har flere funktioner Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 420EX er udgået og erstattet med 430EX, som har flere funktioner 5271049[/snapback] Til helt normal (ikke veldig avansert bruk), trenger jeg da masse funksjoner, som f.eks muligheten til synkronisering på første, alt andre gardin? Ser ikke for meg at det er blitzen jeg vil eksperimentere med de neste par åra. I utgangspunktet skal den kaste et pent lys innendørs og muligens hjelpe til litt på portretter og liknende. Noen flere krav stiller jeg ikke. Den innebgyde blitzen er forsåvidt grei nok, så lenge det hadde vært mulig å styre den i taket eller den hadde vært heiset høyere opp fra kameraet. Er f.eks den rimeligste Sigma-blitzen i prisguiden mer enn god nok for meg? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Hei! Jeg skrev et svar til deg her, men det ser ut som om det er tatt av noen av de problemene serveren åpenbart har her om dagen. Det eller at jeg var J*#vlig frekk, slik at svaret er tatt bort EX420 vil definitivt gjøre jobben for deg, 1 og 2. gardin sync kan du justere fra huset, og blitseksponeringskompensasjon kan du styre fra huset. Det er de to viktigste funksjonene. Det du går glipp av er manuell kontroll (som egentlig er mest effektivt i veldig vanskelige situasjoner hvor det trengs mer enn +/- 3 ev), burst (til sånne motion-track sportsbilder og sånn), større vidvinkeldekning. Det jeg har hørt om den billige sigmaen, (har hørt..) er at avstanden mellom de to blitsene til sigma ikke rettferdiggjør prisforskjellen, slik at man like godt kan bruke de ekstra hundrelappene på å få den ekstra funksjonaliteten i 500 DG super. Den er funksjonsmessig omtrent ekvivalent med 550EX. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Men sigmaene sliter med undereksponeringer så vidt jeg vet. Som fotografene selv sier, Canon kamera = Canon blitz, Nikon kamera = Nikon blitz o.l. De respektive produsentene har selvsagt noen små hemmeligheter de ikke deler med andre, slik at merker som lager kompatibelt utstyr stort sett ikke er like gode. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Vil du lære en helsikes masse om blits til Canon EOS, ta en titt på denne: http://photonotes.org/articles/eos-flash/ Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Tusen takk for gode svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå