Gå til innhold

Hjelp, direcX 8.1forsvunnet!!

nation

Anbefalte innlegg

kjøpte meg ny maskin for 2 måneder siden.. da holdt den i 3 uker før dirctX8.1 forsvant.. fant ikke ut av det og måtte reinnstalere win xp på nytt..

Har ikke så ille lyst til å gjøre det igjen.

HVer gang jeg skal kjøre et spill eller noe sier den at jeg ikke har directX, men det har jeg.. prøvd å innstalere på nytt også... noen som kan hjelpe meg?

Virker som om at den ikke vil kjøre noe som trenger directX 8.1, for cs funker fint..

Winxp

northwood 1,8

gf4 ti 4200

msi 845 gmax

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DirectX forvinner ikke bare uten videre fra PC'n. Tror heller det er skjermkortdriverne din som lager problemer.

For å sjekke at DirectX er korrekt installert, trykk start, velg kjør (run) og skriv dxdiag

Da skal diagnose/infoverktøyet for Directx komme opp på skjermen. Vel Directx files og sjekk nederst på skjermen. Hvis det står no problems found er alle directx filene korrekt installert.

Jeg vil anbefale at du går til http://www.nvidia.com og henter ned de nyeste detonator driverne

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-02 17:53, ZerBox skrev:

Er vel ikke verre enn å laste det ned her:

Dette er ikke for WindowsXP, men for Windows98, ME og 2000. WindowsXP har Directx allerede innebygget i operativsystemet. Hvis du absolutt skal oppgradere Directx på WindowsXP, må du nok installere Directx 9.0beta. Dette har ikke noen hensikt, fordi det er ingen spill, programmer som bruker Directx 9.0

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-02 17:54, Zink skrev:

Hva er meldingen(e) når du kjører Dxdiag ?

Hva som er meldingen? Hvis alt er i orden, så får du vel ikke noen spesielde meldinger. Du får blant annet info som skjermkortet, lydkortet, installerte Directx filer osv. Det er også diagnoseverktøy der du kan teste at direct3D fungere, teste 2D (direct draw) osv.

Lenke til kommentar

gainward ti 4400

kjørte dxdiag

han fant et problem under display:

Display Tab 1: The file nv4_disp.dll is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs. You may be able to get a signed driver from the manufacturer of the hardware device.

Direct3D test results: Failure at step 5 (GetDeviceCaps): HRESULT = 0x8876086a (3D not available)

tror dette kan ha skjedd da jeg la inn den nyeste nvidia(detonator 40.41) men så avinnstalerte jeg den igjen.. å innstalerte den gamle igjen.. funker fortsatt dårlig...

Lenke til kommentar

Det at skjermkortdriveren ikke er signert digitalt, er ikke noe farlig. Det skal du ikke bry deg med. Også vil jeg anbefale at du legge inn Detonator 40.41 igjen.

Den andre meldingen din tror jeg at jeg har funnet løsningen på. Gjør det som står her og sjekk om det hjelper. Det kan hende du må gjenta trinnene flere ganger, men det burde fungere bra etter den første

http://www.driverforum.com/graphics4/156.html

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-09-02 18:22 ]

Lenke til kommentar

Ok, har du lagt inn ExpertTool? Hvis det er en litt eldre versjon som har fulgt med kortet ditt er det antageligvis den som lager krøll. (søk litt i forumet på dette, er et velkjent problem at ET og DX8.1a ikke vil virke sammen i en del tilfeller)

Er det det som er problemet kan det være nok å avinstallere ET...(i beste fall)

Og som sagt; det at driveren du bruker ikke er WHQL er ikke noe å bry seg om. Legg inn enten 30.82 eller 40.41.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-02 17:59, Spaz skrev:

Quote:

Den 2002-09-02 17:54, Zink skrev:

Hva er meldingen(e) når du kjører Dxdiag ?

Hva som er meldingen? Hvis alt er i orden, så får du vel ikke noen spesielde meldinger.

Det er også diagnoseverktøy der du kan teste at direct3D fungere, teste 2D (direct draw) osv.

...hvis man har problemer med directX, kjører man normalt de enkelte testene for og få rapport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...