Gå til innhold

Digitalkamera til ca 7000,-

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg kamera over nyttår og har spart opp ca 7.000 kr.

Jeg: amatør fotograf som liker ta bilder i vanskelige lysforhold (nattklubber/fester) samt vanlige feriebilder. Jeg vil ha et kamera som er raskt, tar knallbra bilder, og som er ikke for vanskelig og bruke.

Fra før har jeg gammelt 'analogt' Minolta 505si med 100-400 telelinse og et fisheye adapter. Dette har jeg godt fornøyd med til mitt bruk, men det begynner nå bli ganske dyrt og ta vanlige bilder. I tillegg ser jeg at kompiser med digitalkameraer til 2000 får mye 'renere' bilder enn det jeg noengang kan drømme om.

Så det blir enten en billig speilrefleks eller et dyrt kompakt-kamera.

Jeg har forøvrig tenkt at det er lite sannsynlig at jeg blir og kjøpe linser til et kamera, så derfor er holder det med et kompaktkamera som et Fujufilm S9500 eller et Sony DSC-R1.

Når det gjelder speilrefleks så tror jeg det blir noe ala Canon 350 eller et Nikon kamera.

Så, hva syns dere?

Stig,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du opp i den prisklassen vil jeg helt klart anbefale et digitalt speilrefleks. Canon 350D eller 20D om du vil gå litt opp i pris.

Minuset er selvfølgelig at du kanskje kommer til å trenge objektiver, men fotogleden er mye større med speilrefleks enn med kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har litt Minolta-stæsj er kanskje et Konica-Minolta DSLR veien å gå? Jeg vet ikke hvordan det er med kommpatibilitet på linser, da. Men disse kameraene skal være veldig bra, og har innebygd bildestabilisator, noe som er et stort pluss.

Lenke til kommentar

Hei !

Du nevner Sony DSC R1..

Vil bare si at jeg har kjøpt dette kameraet, vet ikke om noen andre i Norge har fått kloa i dette enda..(?)

Hvis man leser alle seriøse 'reviews' rundt på nettet (dpreview, imaging-resource, dcresource etc etc) så kan ikke dette engang sammenlignes med et annet kompakt kamera da det stiller i en helt ny klasse. De fleste velger derfor å sammenligne dette med dSLR.

Jeg har lekt med kameraet i noen dager nå og må si jeg er imponert.

Anbefaler deg/dere å lese noen tester.

Jeg skriver egen tråd om kameraet.

mvh _Esc

Lenke til kommentar

Hvis du sitter på en minlolta 100-400 objektiv, ville jeg absolutt gått for KM dynax 5D kit. Da har du zoom-område fra 28 til 600mm(bortsett fra rundt 100++mm) til 5800 kroner. De resterende pengene bruker du på en 50 mm F 1.7(veldig bra til fester/nattklubber).

Hvis fisheye'n vil funke på 18-70 objektivet vil du også ha sinnsykt bra vidvinkel!

Tanken du har om og ikke kjøpe objektiver og først og fremst kjøpe kamera til festbilder tror jeg i all ydmykhet ikke er særlig levedyktig. De aller fleste med bra utstyr som liker å ta bilder, vil prøve seg på landskap, makro, portrett osv osv. Det er en naturlig utvikling!

Gå for KM speilrefleks er mitt råd

:thumbup:

Test av KM dynax 5D finner du her

http://www.photographyblog.com/reviews_kon...ta_dynax_5d.php

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei !

Du nevner Sony DSC R1..

Vil bare si at jeg har kjøpt dette kameraet, vet ikke om noen andre i Norge har fått kloa i dette enda..(?)

Jeg har lekt med kameraet i noen dager nå og må si jeg er imponert.

Anbefaler deg/dere å lese noen tester.

Jeg skriver egen tråd om kameraet.

mvh _Esc

5267914[/snapback]

Jeg er imponert over kameraet. Det står absolutt på førsteplass på ønskelista mi. Har vel det jeg trenger.

Har du noen av bildene å vise oss?

Jeg må også nevne at linsene jeg har Minolta ikke er minolta linser. 100-400 tele er ei brukt linse jeg kjøpte på B&H i New York i 1999 for knappe 1200,- norske :). Her er link til ei side hvor alle bildene er tatt med mitt kamera http://uit.no/breifilm/4499/21

Hilsen den glade amatør Stig,

Lenke til kommentar

Jeg er imponert over kameraet. Det står absolutt på førsteplass på ønskelista mi. Har vel det jeg trenger.

Har du noen av bildene å vise oss?

Hilsen den glade amatør Stig,

------------------------------------------------

Hei Stig !

Er det noe spes bilder du vil ha eksempler på? RAW el. Jpeg ?

Full RAW er ca 20mb....

Kan nevne at det ligger masse bilder tatt med R1 på Dpreview's Sony-forum:

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1009

mvh Geir

Lenke til kommentar

Er det noe spes bilder du vil ha eksempler på? RAW el. Jpeg ?

Full RAW er ca 20mb....

Kan nevne at det ligger masse bilder tatt med R1 på Dpreview's Sony-forum:

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1009

mvh Geir

5268753[/snapback]

Det blir jpg, tror ikke jeg klarer se noen forskjell på høy jpeg komprimering og RAW. :)

Sjekket såvidt innom dpreviews. Masse bra der. Skal ta en større gjennomgang når jeg kommer hjem fra jobb i kveld.

Stig,

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Da har jeg bestilt Sony DSC-R1 fra Japan Photo. Gjorde bestillingen før påske, og hvis jeg har flaks er den her i morra!

Åh som jeg gleder meg!

Stig,

5935420[/snapback]

Du blir garantert fornøyd :yes:

Du får jo ganske grei lysstyrke der du trenger det mest, på vidvinkel. I kombinasjon med brukbar høy iso så får du et godt verktøy til å ta stemningsfulle miljøbilder.

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt Sony DSC-R1 fra Japan Photo. Gjorde bestillingen før påske, og hvis jeg har flaks er den her i morra!

Åh som jeg gleder meg!

Stig,

5935420[/snapback]

Du blir garantert fornøyd :yes:

Du får jo ganske grei lysstyrke der du trenger det mest, på vidvinkel. I kombinasjon med brukbar høy iso så får du et godt verktøy til å ta stemningsfulle miljøbilder.

5936608[/snapback]

Jeg hentet pakken like etter at postbilen hadde parkert ved post-i-butikk, og etter og ha ladet kameraet i et par timer har jeg nå tatt mange bilder og er knall-fornøyd! Synd jeg skal på jobb i morra tidlig, ellers hadde jeg sprunget rundt i byen og tatt bilder som bare det.

Kjøpte kameraet på Japan Photo for 6.999,-.

Stig,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...