Gå til innhold

Kjøp av Opteron

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer å bygge en ny, stille pc.

Det jeg har fra før, er:

Skjerm, mus og tastatur.

Må ha nytt:

CPU, HK, HDD, DVD-RW, Kabinett.

Lurer på om jeg kan beholde skjermkortet mitt?

Det er et nVidia Quadro2 Pro, 64 MB DDR, AGP.

Ting som først faller meg inn: Støysvakt.

Det vil si: nForce3 HK, Sempron? CPU, Arctic Cooling kabinett.

Trenger litt hjelp angående hva som er bra, billig og støysvakt.

Total pris helst under 3k.

Takker for all hjelp og alle kommentarer.

Endret av knutroe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med dette?

CPU: AMD Opteron 144 (sokkel 939) 1077 kr

Hovedkort: ASRock 939Dual-SATA2 528 kr

DVD-brenner: Pioneer DVR-110D 391 kr

Harddisk: Western Digital Caviar SE 160 GB 639 kr

Kabinett: Raidmax Cobra 366 kr

Totalt: 3001 kr (billigeste fra butikkene, men det lønner seg å kjøpe fra én butikk, for eksempel SHG som har alt sammen.

Om du vil oppgradére skjermkortet ditt, så støtter hovedkortet AGP og PCIe.

Lenke til kommentar

Jo da, det var et fint oppsett det der, men jeg kunne tenkt meg Arctic Cooling sitt kabinett T2. Og RAM mangler i oppsettet. Ellers så det vel egentlig knall ut.

Men hvordan er tilgjengeligheten på Opteron for tiden? Jeg har vel egentlig forstått det slik at det kan være litt labert. :innocent:

Lenke til kommentar

Er svært nær ved å bestille en Opteron 146 fra Netshop nå. Den koster 1295,- + frakt, men de har den enda ikke på lager. Noen med innvendinger/kommentarer til kjøpet? Blir nok så jeg kombinerer denne med det ASRock-kortet som ble anbefalt tidligere her. Hvordan vil det funke? Trenger jeg dyr ram for å få det til å gå bra?

Lenke til kommentar

Bestilte i går kveld en 146 fra Netshop, men jeg ringte og snakket med de idag, så sa de at de ikke forventet å få inn noen flere. Ordren ble kansellert og en 144 er nå bestilt fra komplett :w00t:

På ordrestatus står det at varen er frigjort for plukking, hva betyr egentlig det?

Så også at ULI har kommet med et nytt chipset, 1697, er det verdt å vente på?

Har foreløpig bare bestilt CPU, avventer litt med resten. Kan jeg bruke skjermkortet mitt i et hovedkort med "ny" AGP-sokkel? Det er et nVIDIA Quadro2 Pro, 64 MB DDR. :hrm:

Edit: Ferdigpakket: 2005-12-09T18:29

Hurra, min 144 er sendt fra sandefjord :love:

Endret av knutroe
Lenke til kommentar

Jeg er bare så sinnsyk glad for at jeg var rask til å bestille, ellers hadde jeg sittet her og angret nå, noe jeg slettes ikke gjør :)

Rett før jeg bestilte, stod det at de hadde 9 på lager, og etter at bestillingen var fullført, kanskje 5 minutter senere, hadde de 3 på lager.

Nå gjenstår bare å plukke ut HK, RAM osv.

Når er det forventet at kort med ULI1697 chip kommer på markedet?

Kan vel godt vente til over nyttår, selv om jeg får CPU snart. Jeg tenkte at hvis jeg ikke får tak i en NÅ, så kommer jeg aldri til å få tak i en igjen. Det er jo et sinnsykt godt kjøp :thumbup:

Noen her som kan legge ut info og bilder av boxed-kjøleren? Lurer sinnsykt på hvordan den ser ut, lite info å finne om den her.

Lenke til kommentar

Da er mest sannsynlig en 144 på vei, selv om det ser ut til at Posten roter litt.

Så da gjenstår resten av valgene. Dette er mine forslag:

ASRock Dual

CM Cavalier 3

NorthQ

Det jeg da er usikker på, er 250 GB SATA disk, samt minne. Når det gjelder minne, tror jeg at det kan være smart å kjøpe kun en 1024 brikke. Er dette dumt? Jeg tenker på at ved kjøp av 2x512 så blir det ved en oppgradering 4x512, noe som jeg har hørt ikke er så gunstig. Et annet problem er vel at PCutsyr.no ikke har ASRock kortet på lager. Kom med kommentarer og innspill, det trenger jeg i en slik situasjon

:blush:

Lenke til kommentar

Hei. Tror du burde finne en anen strømforsyning. Det skal gå fint med 1 ram brikke. Det er vel ikke mer en 2-3% ytelsesforskjell på singel og dual chanel. Men nå får du for eksempel en 512MiB brikke på Komplett til 329 kr. Da vil 2GiB koste 1316 kr + frakt. Det kommer ikke til å bli noe særlig billigere en det er no tror jeg. Hovedkortet er greit med tanke på oppdatering av skjermkort etter hvert, men ikke noen super klokker etter hva jeg har forstått. Det burde uansett klare å få 144 opp i 2.7 Ghz :)

Lenke til kommentar
Hei. Tror du burde finne en anen strømforsyning. Det skal gå fint med 1 ram brikke. Det er vel ikke mer en 2-3% ytelsesforskjell på singel og dual chanel. Men nå får du for eksempel en 512MiB brikke på Komplett til 329 kr. Da vil 2GiB koste 1316 kr + frakt. Det kommer ikke til å bli noe særlig billigere en det er no tror jeg. Hovedkortet er greit med tanke på oppdatering av skjermkort etter hvert, men ikke noen super klokker etter hva jeg har forstått. Det burde uansett klare å få 144 opp i 2.7 Ghz :)

5287196[/snapback]

denne PSUen er altså for svak?

Hva med denne NorthQ-en da? Den har jo dobbel 12V rail som totalt leverer 29A, samt kabelstrømper og 24pin ATX. Kabinettet blir Cooler Master Cavalier 3, som nevnt tidligere. Tror dette skal være et greit valg, utifra hva jeg har hørt. Så da gjenstår kun valg av RAM og disk på 250 GB.

Mine forslag:

Disk

RAM

Skjermkortet, et Quadro2 Pro 64 DDR, beholder jeg inntil videre, hvis noen vet om det går å bruke det på ASRock-kortet.

Dette/ dette er skjermkortet jeg har.

Endret av knutroe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...