Gå til innhold

Windows XP satt systemdisk til F mot min vilje

Anbefalte innlegg

Jeg installerte akkurat windows på nytt igjen av diverse årsaker.

Kjører 1x Samsung P120 250GB SATA-300 disk som er partisjonert til to deler på ca 40 og 210 gigs, samt en til disk av samme sort som jeg bruker som spill-disk på 250gigs. I tillegg har jeg en ekstern 250 gigger. Installerte windows på den på 40, som er C.

Alt virker helt fint, men problemet er at da jeg startet windows så hadde det bestemt seg for at C: skulle være boot og den andre partisjonen på 210 gigs skulle være systemdisk - på F!

Dette skjønner jeg veldig lite av, da alt av filer er installert på C, er ikke en eneste fil på F-disken som har noe med windows å gjøre, er kun musikk og diverse hjemmesider etc der (bruker den som arbeidsdisk).

Det at disken er systemdisk gjør at jeg ikke kan forandre stasjons-bokstav til D, som den partisjonen skal ha. Noen som har den fjerneste aning om hva som har skjedd her?

Vil gjerne sette F-disken til D, og finne ut av hvorfor i heiteste windows vil bruke den andre partisjonen som systemdisk.

Jeg har tross alt installert windows mine ganger (10-20 ganger i året i snitt siden XP kom ut), og aldri opplevd dette før.

Screenshot fra systemmanagern lagt ved.

post-4131-1133802070_thumb.jpg

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett å få det til å bli slik. Oppskriften er som følger:

Man sletter den gamle C: partisjonen og lager en ny. Hvis det da finnes en annen primær-partisjon tilgjengelig, så vil den bli System, og den 'nye' partisjonen din blir da Boot.

Hvis du ser på resten av Disk Management så står C: antagelig som Extended?

For det første er det ingen grunn til å fjerne partisjonen, det holder å formatere.

For det andre kan det være lurt å koble vekk andre disker mens man installerer.

Lenke til kommentar

Har opplevd under installasjonen av windows at jeg måtte koble fra et par av de andre diskene for å få installere på C.

Men poenget mitt her er jo at jeg *fikk* installere på C, alt gikk fint, og av en eller anna grunn så påstår windows at F er systemdisk (når det ikke er en *ENESTE* fil der som tilhører systemet, ALT er på C).

Problemet er altså at windows påstår at F er systemdisk når den ikke er det, og derfor kunne jeg ikke flytte bokstav på disken til D.

Men nå har jeg installert på nytt, og etter noen mindre konfigureringer så funker alt flott nå heldigvis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...