Chasseur Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Heisann, har skrevet (av) ett "hello world" program, men devcpp'n min vil ikke lage en exe fil. Den finner finner fem feil. Har også prøvd andre hello world snutter også, som fungere like dårlig. Så det er vel jeg og c++ compileren min som har skylda, men hvorfor?! kildekode: using namespace std; int main() { cout<<"HEY, you, I'm alive! Oh, and Hello World!\n"; cin.get(); return 1; } Feilmelding: Compiler: Default compilerExecuting gcc.exe... gcc.exe "D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c" -o "D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.exe" -I"C:\Dev-Cpp\include" -L"C:\Dev-Cpp\lib" D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:1: error: syntax error before "namespace" D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:1: warning: data definition has no type or storage class D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c: In function `main': D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:5: error: `cout' undeclared (first use in this function) D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:5: error: (Each undeclared identifier is reported only once D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:5: error: for each function it appears in.) D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:6: error: `cin' undeclared (first use in this function) Execution terminated Endret 5. desember 2005 av Eirikeb Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Legg til #include <iostream> på toppen der Edit: Det er forresten "folkeskikk" (evt. "programmeringsskikk", heh), å returnere 0 fra main, når programmet har kjørt feilfritt. Du bør m.a.o. bytte ut return 1; med return 0; Endret 5. desember 2005 av zirener Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 Da fikk vi denne feilmeldinga: Compiler: Default compilerExecuting gcc.exe... gcc.exe "D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c" -o "D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.exe" -I"C:\Dev-Cpp\include" -L"C:\Dev-Cpp\lib" D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:1:20: iostream: No such file or directory D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:2: error: syntax error before "namespace" D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:2: warning: data definition has no type or storage class D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c: In function `main': D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:6: error: `cout' undeclared (first use in this function) D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:6: error: (Each undeclared identifier is reported only once D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:6: error: for each function it appears in.) D:\Mine dokumenter\C++\Tuts\helloworld.c:7: error: `cin' undeclared (first use in this function) Execution terminated Med da følgende kode: #include <iostream> using namespace std; int main() { cout<<"HEY, you, I'm alive! Oh, and Hello World!\n"; cin.get(); return 0; } Lenke til kommentar
racin Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Du må rename filen til navn.cpp. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Ah. Brukte bare notepad2 og valgte c/c++ fil. EDIT: og alt fungerer. Takk skal du ha Endret 5. desember 2005 av Eirikeb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå