Gå til innhold

Farlig at skjermkortet er oppi 70 grader?

RRphantom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort og greit: Nei, det er ikke farlig. Faktisk helt normalt med en stock-kjøler. Over 85 celcius så bør du begynne å tenke på å sjekke at kjøleren sitter ok, eller investere i en kabinettvifte, men 70 er helt normalt og vel innenfor det GPU'en tåler.

-Stigma

Lenke til kommentar

Litt rart hvordan folk kaller 70-80 grader på GPU "helt normalt", mens de freaker ut bare CPU-tempen vipper over 50. Jeg for min del stiller akkurat samme temperaturkrav til GPU som jeg gjør til CPU, og derfor fjerner jeg alltid stock-kjøleren. Akkurat nå kjører jeg med en Zalman VF700-AlCu, og tempen går sjelden høyere enn 50 grader.

Lenke til kommentar

Hei! Elensar. Skjermkortet er laget av nøyaktig det samme som en cpu+HK og det er derfor ingen forskjell på varmetolaransen. Forskjellene er nok som regel at GPU'ene er mye mindre, og derfor mer effekt samlet på ett lite område, fremfor en cpu der det spres ut over ett større område.

Se også gjerne på kjølerne, der det som vanlig (på normal klasse skjermkort) er mye mindre kjøler enn på en cpu... Toleransen er lik, men det sier ikke at det er helt riktig å være så slapp på tempen. La cpu'en kjøre på 70-80 grader, skal du se at det går nok helt fint, men som alle pc byggere burde vi ha det i tankene og alltid etterstrebe lavest mulig temperatur.

Lenke til kommentar
Hei, det er ikke temperaturen som er direkte skadelig, men effekten som går igjennom brikkene også. Denne er noe lavere på skjermkort, og derfor takler de litt høyere temp. Selve materialet tåler det, silisium smelter ikke før 1407 Celsius grader...

5267997[/snapback]

Selv om rent silisum ikke smelter før 1407 grader, er det nok en del andre ting i prosessoren som tar kvelden ved langt lavere temperaturer, du kan også ha faseoverganger og annet snadder som vil drepe slilisumbrikken effektivt lenge før 1407 grader... for ikke å snakke om når 'dop materialet' i brikken begynner å¨flytte på seg.

M.

(Alt det over er bare tull: Alle vet jo at prosessorer bruker magisk blå røyk for å fungere. Dersom du behandler den slik at den blå røyken slipper ut, fungerer den som kjent ikke lenger :) )

Lenke til kommentar
Litt rart hvordan folk kaller 70-80 grader på GPU "helt normalt", mens de freaker ut bare CPU-tempen vipper over 50. Jeg for min del stiller akkurat samme temperaturkrav til GPU som jeg gjør til CPU, og derfor fjerner jeg alltid stock-kjøleren. Akkurat nå kjører jeg med en Zalman VF700-AlCu, og tempen går sjelden høyere enn 50 grader.

5260265[/snapback]

70-80 grader er høyt, men innenfor tillatt temperatur for GPU. 50 grader for CPU er også helt grei temperatur, og ikke noe å bekymre seg for, med mindre man skal overklokke og trenger litt å gå på.

Det er ikke farlig at skjermkortet holder 70 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...