Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Lag meg en router/server-mini-boks!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et-par gamle PC'er hos sys-admin på skolen min (VGS), og vurderer nå muligheten for å mekke en ISDN-router eller.no av dem.

Tilgjengelig hardware:

To 486DX2-CPUer (66MHz, Socket 3)

12MB RAM, eller.no. (To brikker, antageligvis en på fire en og en på åtte.)

Tre hovedkort, der bare det ene har PCI-slot.

4x GoldStar CD-ROM

To 270MB harddisker (Tror jeg. Har ikke sjekka den andre.)

En 1GB-harddisk

Et gammelt 3Com-nettverkskort (ISA)

Et Jensen Easy ISDN PCI-kort

To diskettstasjoner

Et Trio64-skjermkort (Alle tre hovedkortene har et Trio32 onboard, men allikevel) (PCI)

Et kort med en paralell-port (ISA)

Hovedkortet med PCI-port, er helt alene i en liten kasse. Uten noe på, bortsett fra et sånn kort som stikker opp, som man kan ha andre kort på. (For å få mer enn EN PCI/ISA-port.)

I første omgang tror jeg at jeg skal prøve å få tak i DOS-bootdisks. Og prøve å få EN maskin opp å kjøre, for de to andre blir jeg bare å bruke som dele-maskiner.

Men det hadde vært kos med en heftig Linux-løsning for å bruke dette som DHCP-server i hjemmenettverket. Og som print-server og nett-server.

Og når det gjelder slikt, er ikke jeg særlig erfaren, og det er HER deres meninger og erfaringer hadde vært nyttige.

(Jeg blir sikkert nødt til å redigere denna teksten senere, men det får gå for nå.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Maskinvaren er vel kanskje litt for gammel til å kjøre noe MS OS på, etter min mening. I allefall noe som er nytt nok til å finne program til.

Jeg driver selv med et lignende prosjekt på en dual P90 som nå kjører NT4 WS, men på grunn av bråket fra HD'n har jeg tenkt å kjøre en floppy Linux distro som heter Fli4L, http://www.fli4l.de/e_index.htm, men jeg må bare finne et ISDN kort som støttes først. Distro'n kommer med et windowsbasert konfigurerings program, men det er skrevet på tysk. Hvis ikke det er noe problem, oppmuntrer jeg deg til å prøve. Hvis det fungerer burde man sitte igjen med en totalt lydløs router.

Jeg tror desverre ikke at Jenssen ISDN støttes av denne distro'en.

Det er også mulig å installere alt fra DHCP til HTTP proxy, hvis man vil.

Dette er dessverre en av de eneste floppy distro'ene som støtter ISDN i tillegg til xDSL.

#################################

Andersen - A+/Network+ Instruktør

#################################

[ Denne Melding var redigert av: ddrojoa på 2002-09-02 19:49 ]

Lenke til kommentar

Fli4L har jeg faktisk brukt endel. Ikke lagt inn og konfigurert, men det har vært det som var på ISDN-router-boksen til en onkel av meg. Og han brukte faktisk Jensen ISDN-saken! Hmmmz. Muligheter!

Jeg la inn MS-DOS 6..22 på boksen i går. Meget stille liten sak, egentlig.

Men tror jeg skal prøve å få slengt inn Fli4L senere. Fordi det ser bra ut. Takk for link. (Ifølge siten der trenger jeg 4MB RAM mer.)

Og forresten, kan jeg bruke en sånn gammel, fin PSU som disse 486DX2-hovedkortene bruker, til et BabyAT-hovedkort med en Pentium @ 100MHz??

Lenke til kommentar

Jeg liker MS-DOS. Jeg kan faktisk bruke dette fantastiske ikke-grafiske OSet litt.

Men det er absolutt høyst midlertidig.

Skal prøve en av disse fantastiske Linux-baserte tingene etterhvert, tror jeg. Får se hva som blir brukt, og sånt.

Har BTW 12MB RAM tilgjengelig til 486-systemet.

Men vurderer stadig å rippe en PSU ut, og prøve å bruke på min Pentium 100MHz-box, siden den har 80MB deilig RAM.

"Let all things be tested; keep to what is good" (1. Tessalonians 5:21)

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-09-05 08:47 ]

Lenke til kommentar

Jeg kjører for tida Clarkconnect som ble nevnt tidligere her og er meget fornøyd.

Før det kjørte jeg BBIAgent (router, firewall etc) som er meget enkel og er basert på floppy og enkel (gammel) HW. Det er basert på Linux, men det ser du ikke noe til. 486, 8Mb memory, 2 NIC/evt ISDN holder! Gå til BBIAgent.net og konfigurer opp et image som du kopierer til floppyen og du er på lufta!

Vedlikehold, statistikk og konfigurering gjør du via IE (web basert). Enklere (og billigere) blir det ikke.

Mvh Tore

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 10:24, MrJones skrev:

Jeg, trodde disse gamle maskinene trengte to identiske minnebrikker for å fungere. Tar jeg feil?

Har ingen anelse. Men det virker mer logisk enn at det er to 6MB-brikker? Men det KAN jo hende at jeg har oppfatta ting heeeelt feil, og at det er annen RAM-mengde der.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 10:24, MrJones skrev:

Jeg, trodde disse gamle maskinene trengte to identiske minnebrikker for å fungere. Tar jeg feil?

Man kan blande litt ymse - til og med EDO og standard RAM. Selv har jeg en P60 med 96MB RAM her og kombinasjonen i den er 2 stk 32MB EDO og 2 stk 16MB Standard.

Men ikke alle hovedkort støtter det så du har litt rett - og tar litt feil :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...