loe Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Et ganske stort norsk reklamefirma har vist interesse for et bilde jeg har tatt og vil gjerne ha ubegrenset bruksrett til bildet. De vil bl.a. bruke det på en stand på reiselivsmessen 2006 i Lillestrøm. Det jeg lurer på er ca. hvor stort honorar jeg kan kreve for ubegrenset bruk av bildet? Håper noen kan gi meg litt hjelp siden jeg aldri har vært borti noen slike ting før. På forhånd takk! Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...r.cgi?id=184354 http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...r.cgi?id=183895 Å kjøpe en full bruksrett SKAL koste reklamebyrået vesentlig mer enn en engangs bruk eller en avtalebruk (altså over en kortere periode, definert prosjekt, geografisk begrensning osv) Det er nok vanskelig å definere akkurat pris, men 3 ganger frilans satsene (evnt 2 ganger om det gjøres en begrensning) bør være riktig. Om dette er ditt første bilde som selges, så kan man jo forhandle om pris mot å bli tilbudt kjøp senere osv. Mitt råd er uansett at bildet selges med en fri bruksrett innenfor en tidsperiode stadfestet i avtalen. Da kan du med god samvittighet kreve frilans satser *2. Og husk, Copyright er din uansett hvem som har "bruksrett". Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Frilanssatsene er en pekepinne. Men det er veldig sjeldent at de blir "overholdt". Er du ukjent fotograf, så ikke regn med å få de satsene som er satt der. Men hvis de har vist stor interresse for bilde ser jeg ikke noen grunn til ikke å prøve dem litt, men ikke så mye at de går bort fra å bruke ditt bilde. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Prøv å pushe dem litt, men husk også at hvis det er et 'vanlig' bilde som de kan få noen annen til å ta for en tusenlapp så gjør de aller fleste heller det istedet for å betale det dobbelte eller mye mer... Synd å si det, men fotografer som virkelig står på krava og i tillegg har høye satser blir som regel ikke kontaktet igjen neste gang man skal ha et bilde; snakker av erfaring fra to ulike steder som kjøper inn et betydelig antall bilder i året. Endret 5. desember 2005 av Doogle Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Frilanssatsene er en pekepinne. Men det er veldig sjeldent at de blir "overholdt". Er du ukjent fotograf, så ikke regn med å få de satsene som er satt der. Men hvis de har vist stor interresse for bilde ser jeg ikke noen grunn til ikke å prøve dem litt, men ikke så mye at de går bort fra å bruke ditt bilde. 5255245[/snapback] Så du mener at siden folk ikke gidder betale, så skal man la dem styre deg. Vi er inne i en MEGET negativ fase for fotografer - stocksitene på nett hvor du kan kjøpe bilder for en slikk og ingenting popper opp, og fler og fler godtar priser som er helt horrible bare fordi de er redd for å gå glipp av et salg. Jo fler som selger seg til underpris, jo værre blir det for dem som kommer etter! Hva hadde du sagt om sjefen din kom å sa at neste år får du 30% trekk i lønna, fordi han ikke gidder betale mer.??? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 30% kutt er da bedre enn at en underbetalt utenlandsk arbeider får min arbeidsplass og jeg sitter igjen med null i inntekt er det ikke?... Skjønner godt poenget ditt. Men som du sier, det popper opp stadig vekk billigere måter å kjøpe bilder på. Aviser, reklamebyråer osv. gir seg blanke i om du har et bilde du vi selge dem til 2.500,- når de kan kjøpe nesten samme bilde fra scanpix til under halve prisen. Dermed vil man sitte igjen med ingenting om man ikke er villig til å gå litt under den prisen man egentlig vil ha for bildet. I en slik situasjon har du så og si null makt, og kan ikke gjøre en døyt med saken. Eneste løsning; vær orginal og ta gode bilder. Bilder som skiller seg ut fra arkivene til avisen selv, scanpix osv. Da vil du vekke interresse, og aviser, blader, reklamebyråer vil være mer villige til å betale. Alle kan ta bilder og selge dem, men kun de beste kan gjøre det til et levebrød. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå