Gå til innhold

Fotoforbud på arrangemang ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er nysgjerrig på om det er noen her som er blitt stoppet på vei inn på sports arrangemang eller slikt pga fotoutstyr ?

Finnes det regler for slikt , noen som vet noe ?

5254394[/snapback]

Det er forskjellig fra sted til sted det. Fotball stadioner har gjerne restriksjoner på kamera, men det blir ikke alltid overholdt i særlig stor grad (kommer ann på hvor kjipe vaktene er)

På andre arrangementer, som feks friidrett har jeg aldri hatt problemer.

Merkelig det at noen vakter tror jeg ønsker å kaste kamera for mange tusen kroner ned på en stakkar på banen... Kastevåpen du liksom..

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt varierer det nok fra idrett til idrett. Tipset er å sjekke det ut i god tid før arrangementet, og evt spørre om du kan få presseakkreditering hvis det er påkrevd. Ofte kan det være lurt å spørre om dette uansett, så du får en bedre posisjon til å ta bilder. Du må ikke nødvendigvis ha pressekort for å få slik akkreditering; selv fikk jeg presseakkreditering på World Cup i skihopping uten å ha pressekort og uten å ha noen avis/blad å ta bilder for...

Lenke til kommentar

En enkel ting du kan gjøre er å rett og slett bare lage deg en nettside hvor du da sender deg selv ut som pressefotograf. Dermed er pressekort og tillatelse i boks. Er ikke så sikker på at dette vil funke overalt siden du da er fotograf for en helt ukjent nettside/avis og dermed av liten promosjonal betydning for dem. Men på litt mindre arrangement så burde det funke greit.

Lenke til kommentar
En enkel ting du kan gjøre er å rett og slett bare lage deg en nettside hvor du da sender deg selv ut som pressefotograf. Dermed er pressekort og tillatelse i boks. Er ikke så sikker på at dette vil funke overalt siden du da er fotograf for en helt ukjent nettside/avis og dermed av liten promosjonal betydning for dem. Men på litt mindre arrangement så burde det funke greit.

5255228[/snapback]

Hm, hva med å lage en liten sportsredaksjon for hw.no- og diskusjon.no-nettverket :hmm:

Men fra spøk til revolver, det er vel ikke så lett? Avisen må da ha en eller annen avgift de betaler?

Lenke til kommentar

Har noen forskjellige erfaringer når det gjelder landskamper på Ullevaal. Kompaktkameraer går greit tror jeg, har ikke blitt stoppet selv med dette samt at det er mange andre som har det.

Men når det gjelder speilrefleks har jeg opplevd to ting. Første gangen hadde jeg mitt analoge EOS300 med en 75-300 MM objektiv. Det gikk helt greit gjennom vakta. Men da jeg ved en senere anledning skulle på landskamp og hadde med mitt EOS300D med samme objektiv, da ble jeg stoppet. Tror begrunnelsen var at jeg kunne finne på å kaste det ut på banen. Litt merkelig da at et lite kompaktkamera gikk helt greit å ta med seg inn. Tror heller jeg ville ha kastet inn et kompaktkamera enn et objektiv. Heldigvis hadde jeg en bil stående, så jeg fikk lagt det der under kampen. Litt kjipt hvis jeg hadde kommet med t-banen eller noe da...Er lissom ikke så gøy å legge et speilreflekskamera under noen busker utenfor....

Som sagt, tror det kommer helt an på vakta. ER du i tvil, er det bare å høre med presseansvarlig på arrangementet du har tenkt deg på...

aw

Lenke til kommentar

5255228[/snapback]

Tror ikke det er fullt så enkelt.

Skal du ha pressekort må du enten være ansatt i en bedrift som er medlem av Norsk Presseforbund eller en av dennes underlagte organisasjoner. Dette gjelder også for frilansere.

Min erfaring er imidlertid at hvis du presenterer deg som frilanser uten spesifikk oppdragsgiver går det som oftest greit likevel. Vær høflig og profesjonell så går det nok bra.

:dan

Lenke til kommentar

Jeg var i november på Aha konsert i Amsterdam. Tok noen bilder med mitt Cannon 300D og 55-200mm. Ble et par ok bilder, før det kom en sur vakt og tok fra meg kamera. Midt under konserten måtte jeg ut, og slette ett og ett bilde. De måtte se gjennom resten av minnekortet, med masse bilder fra min dag i Amsterdam. Så fikk jeg gå inn igjen... Etter konserten hentet jeg kamera, byttet minnekort og tok noen bilder på "afterparty" som de kalte det. Dagen etter hentet jeg fram bildene fra minnekortet...

Grunnen til at jeg ikke fikk ta bilder, kamera var for bra! Hadde jeg hatt et dårlige/rimeligere kamera ville det funket fint.

Lenke til kommentar

Mye kommer ann på hvilket arrangement du skal ha med deg kamera på. Er det e lite et, med kanskje ikke så veldig mange kjente og "dyre" artister/utøvere så er det nok enklere å få pressekort.

Mens på større konserter, fotballkamper osv. så sjekker de nok mer opp hvem de gir pressekort til.

Mye går nok på ettersalg av materiale fra den konserten, fotballkampen etc. Hvis alle og enhver kunne ha spasert, tatt opp, fotografert konserten så ville de ikke hatt noe særlig å tjene på en eventuell konsert-dvd etc.

Andre ting er sikkerhet. Detaljerte bilder av konsertlokaler osv. gir gode grunnlag for strategi for en mulig terrorist og terrorisme.

Lenke til kommentar
Mens på større konserter, fotballkamper osv. så sjekker de nok mer opp hvem de gir pressekort til.

5259503[/snapback]

Som tidligere nevnt er ikke pressekort noe du bare "får".

Sakset denne fra en annen webside;

"Pressekort er noe som skal identifisere journalister og fotografer som det de er: pressefolk. Det kommer stort sett til anvendelse ved sportsarrangementer, konserter, og i forbindelse med ting som har med politiet å gjøre. Pressekort kan (men vil ikke alltid) gi adgang til områder der publikum ikke har adgang til, f.eks for å ta bilder ved en konsert kan man ikke stå midt i folkehavet. Pressekort kan man søke om når man har en viss inntekt av journalistisk arbeid..."

Altså; et pressekort er et kort som identifiserer deg som en som arbeider med/innen media. Ikke noe du får utdelt på konserter og arrangement.

Men kan du dokumentere at du er der i jobbsammenheng (og/eller vise pressekort) kan du få en "presseakkreditering".

Mer info finner du her og her

En annen grunn til at du kanskje blir nektet å ta store kameraer med inn på folksomme området kan være som tidligere nevnt terrorfrykten. Er plass til mye sprengstoff inne i et romslig teleobjektiv ...

::dan

Lenke til kommentar

Er nok riktig det som "Dan Hansen" skriver. Tenkte på "presseakkreditering". Dette kan man enkelte ganger få hos arrangører. Dette gir vel stortsett samme adganger som et "pressekort" men du behøver ikke å være journalist/fotograf av yrke og tjene noe spesielt på dette.

Lenke til kommentar
Ang vakter, husk at de ikke har makt av noe slag....de kan IKKE belsaglegge gjenstander eller pålegge deg å slette bilder. Det er kun politi som kan beslaglegge ting og evnt gi deg pålegg om å fjerne kamera.

5259763[/snapback]

Står det et sted i loven? Så kunne man jo bare gå rundt med et eksemplar af den.

Lenke til kommentar

Tre instanser kan beslaglegge fotoutstyret ditt;

Politiet - men de må begrunne og kvittere for det.

Tollvesenet - dersom du urettmessig forsøker å smugle det inn i Norge.

Namsmannen - hvis du skylder penger (f.eks skatt eller moms) og de tror de kan selge det.

Men ingen av dem kan slette bildene dine med mindre de har en rettslig kjennelse på det. Det er for hærverk å regne og kan straffes.

Lenke til kommentar

Såkalt pressekort er det kun medlemmer av Norsk Journalistlag (NJ) som får, og for å i det hele tatt bli medlem i NJ må du ha journalistikk/foto som hovedyrke. Ordlyden i vedtektene for å bli opptatt som medlem er som følger:

A. Hovedregel

Medlemskap i NJ innvilges redaksjonelle medarbeidere som har journalistikk som hovedyrke og som i sitt daglige arbeid foretar frie journalistiske vurderinger. Det er en forutsetning for medlemskap at medarbeideren arbeider på grunnlag av retten til fri informasjon og hensynet til faglig integritet i samsvar med Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

C. Kortvarige kontraktsforhold m.v.

Om søkeren på søknadstidspunktet ikke er fast ansatt eller ikke har et arbeidsforhold som forutsettes å vare utover 6 måneder, kan opptak skje bare om vedkommende bekrefter at han eller hun aktivt søker journalistisk arbeid.

D. Frilansere

Medlemskap innvilges frilansere som har journalistikk som hovedyrke.

Forutsetningen for frilansmedlemskap er:

* Minst seks måneders sammenhengende frilansvirksomhet eller

* bekreftelse fra redaksjon eller oppdragsgiver om at vedkommende er sikret inntekt av journalistisk virksomhet eller

* vedkommende går over fra fast ansettelse som redaksjonell medarbeider til frilansvirksomhet

Presseakkredittering derimot er noe helt annet, og gjelder for ett spesifikt arrangement.

Lenke til kommentar

Namsmannen - hvis du skylder penger (f.eks skatt eller moms) og de tror de kan selge det.

Men ingen av dem kan slette bildene dine med mindre de har en rettslig kjennelse på det. Det er for hærverk å regne og kan straffes.

5273089[/snapback]

Jeg opplevde en gang at videokameraet mitt ble fratatt meg under en konsert. Jeg fikk det igjen etterpå, men da var alt jeg hadde filmet slettet. Egentlig skulle jeg bare teste mitt nye videokamera, og det stod ingenting på verken billett eller konsertsted om at det var restriksjoner for fotografering / filming. Jeg trodde derfor ikke at jeg gjorde noe ulovlig. Siden jeg egentlig bare ville teste kameraet, var det ingen krise for meg at de slettet det jeg filmet der, men det som irriterte meg var at andre ting som var filmet FØR konserten også ble slettet.

Jeg gjorde ikke annet enn å akseptere dette og tok det for gitt at det var min feil. Men hvis det er riktig som Dan Hansen skriver, (og hvis jeg forstår det rett...) var det faktisk arrangøren som gjorde noe straffbart?

Lenke til kommentar

Det vil jeg mene ja.

Husk hvor godt åndsverkloven beskytter fotografiske opptak.

Når man vet hvor strengt det er med kopiering og bruk uten tillatelse, tenk deg da når de simpelthen ødelegger "produktet" og det aldri kan gjenkalles?

Interessant problemstilling egentlig - må grave litt dypere i den saken der...

::dan

Lenke til kommentar

5273089[/snapback]

Og grensevakta ved GSV, ved mistanke om fotografering av materiell over grensa osv.

Riktignok har de gutta begrenset politimyndighet, men det får nå så være. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...