Ferber Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Btw: Det er mye hdtv materiale i 1080p og det er det som kommer til å bli den store standarden om 1 eller 2 år... Problemet er bare at det krever en enormt kraftig pc eller mac for å dekode slikt materiale. I quicktime format f.eks. så er systemkravet for PC f.eks. dual Xeon 3.2GHz med 2GB minne, mac holder det med en 2GHz G5 med 1GB ram. I WMV format så er systemkravene en del mildere da... 5258857[/snapback] har lurt litt på det der, er 1080p en HDTV standard? trodde det bare var 1080i som var standardisert. M.a.o, vil f.eks, NRK ta i bruk 1080p? Leste forresten et sted at 1080i ikke ser så bra ut.. Edit: fant svaret, http://hesthamar.com/2004/11/05/hd-seminar-hos-nrk/ (Interesant at "billige" VMD-spillere klarer 1080i/p i mpeg2) http://www.digi.no/php/art.php?id=112510&mail=1 Endret 6. desember 2005 av Ferber Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Btw: Det er mye hdtv materiale i 1080p og det er det som kommer til å bli den store standarden om 1 eller 2 år... Problemet er bare at det krever en enormt kraftig pc eller mac for å dekode slikt materiale. I quicktime format f.eks. så er systemkravet for PC f.eks. dual Xeon 3.2GHz med 2GB minne, mac holder det med en 2GHz G5 med 1GB ram. I WMV format så er systemkravene en del mildere da... 5258857[/snapback] har lurt litt på det der, er 1080p en HDTV standard? trodde det bare var 1080i som var standardisert. M.a.o, vil f.eks, NRK ta i bruk 1080p? Leste forresten et sted at 1080i ikke ser så bra ut.. Edit: fant svaret, http://hesthamar.com/2004/11/05/hd-seminar-hos-nrk/ (Interesant at "billige" VMD-spillere klarer 1080i/p i mpeg2) http://www.digi.no/php/art.php?id=112510&mail=1 5260935[/snapback] Personlig hadde jeg gjerne sett at de benyttet muligheten til å drepe hele interlace-opplegget, når de først skal komme med en ny standard. AtW Lenke til kommentar
Ferber Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Personlig hadde jeg gjerne sett at de benyttet muligheten til å drepe hele interlace-opplegget, når de først skal komme med en ny standard. AtW 5260973[/snapback] ja, virker som 1080i var en flopp, men er stort i USA, kanskje man ender opp med 2 forskjellige standarder igjen, a la PAL/NTSC, med mindre Microsoft klarer å slå igjennom med 1080p på ett eller annet vis. Leste at når det kommer til NRK så kommer ikke HDTV sendinger til å komme før analog TV-sending er helt borte. Kan ta en stund... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Leste at når det kommer til NRK så kommer ikke HDTV sendinger til å komme før analog TV-sending er helt borte. Kan ta en stund... 5261169[/snapback] Har hørt at det skal komme hdtv sendinger i Norge så fort det digitale bakkenettet er fullt utbygget. Vet ikke om det gjelder NRK, men kan ikke si jeg bryr meg så mye om den kanalen... Hadde det vært opp til meg, så hadde de finansiert NRK gjennom skattepengene, gjort den komersiell med reklame eller like gjerne lagt den ned. Det er ikke behov for en statlig rikskringkasting i det Norske samfunnet i dag. Men sklei kanskje litt ut der... HDTV er vel allerede tilgjengelig i Norge i dag via satelitt? eller? Mer politisk: hadde gjerne sett at EU (og Norge) gjennomførte åpne handelsgrenser innenfor unionen og EØS også innenfor kringkastingen. Slik kunne også vi i Norge kjøpt parabolabonnement fra for eksempel England og Tyskland. Det er mange utenlandske kanaler som sender i HDTV og har mye bedre kvalitet over innholdet enn de norske kanalene. Lenke til kommentar
Killer_Dementia Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Om det blir HDTV via det nye digitale bakkenettet avhenger av om de såkalte set-top boksene som skal brukes kan dekode mpeg4 eller ikke. Et kriterie som stortinget har satt for utbygging av det nye nettet er at disse boksene ikke / helst ikke skal koste mer enn 1500 kr. Standarder for kringkasting av HD med sterk komprimering og kostnaden på elektronikken som skal brukes må dermed være på plass innen det nye nettet er ferdig utbygd for at vi skal få slike bokser. Det som var sagt var vel at det da blir plass til "noen" HD kanaler, sansynligvis maks 720p Planen er vel at nettet skal være på plass og det analoge skal skrues av ca 2008. Alt dette tar jeg riktignok fra hukommelsen og det er vel et års tid siden jeg fikk med meg noe nytt om det nye bakkenettet. Jeg håper inderlig at de heller går litt opp i pris enn å droppe dette Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Sterk MPEG4 komprimering høres utrolig kjipt ut. Noe av poenget med HD-media er jo at man skal ha høy kvalitet og høy nok bitrate til at kvaliteten opprettholdes. Nei, det blir vel filmer på HDDVD eller Blue-Ray som blir tingen... Det er vel lite trolig at det er mange som sitter igjen med gamle CRT TV'er i 2010. Hva er vel poenget med å åpne et bakkenett som bare støtter "noen" HD kanaler i lav kvalitet i 2008 da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg tror ikke MPEG4-kodinga blir spesielt sterk. I hvertfall ikke så sterk som DVD-formatets MPEG2-koding er nå. Det er jo tross alt snakk om en kvalitetsforbedring. Både oppløsning og mitrate vil nok øke betydelig. Det kombinert med at den dårlige MPEG2-komprimeringa byttes ut med den bedre komprimeringsalgoritmer (MPEG4) vil nok øke kvaliteten ganske betydelig. Det jeg mener med at MPEG4 er bedre enn MPEG2 er at ved en gitt bitrate (f.eks 2Mbit/s) så vil MPEG4-algoritmen gi bedre kvalitet enn MPEG2 forutsatt at begge er samme oppløsning og er komprimert fra samme kilde. (Noe det ikke er hvis du sammenligner MPEG4 som er rippet fra MPEG2) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg tror ikke MPEG4-kodinga blir spesielt sterk. I hvertfall ikke så sterk som DVD-formatets MPEG2-koding er nå. Det er jo tross alt snakk om en kvalitetsforbedring. Både oppløsning og mitrate vil nok øke betydelig. Det kombinert med at den dårlige MPEG2-komprimeringa byttes ut med den bedre komprimeringsalgoritmer (MPEG4) vil nok øke kvaliteten ganske betydelig. Det jeg mener med at MPEG4 er bedre enn MPEG2 er at ved en gitt bitrate (f.eks 2Mbit/s) så vil MPEG4-algoritmen gi bedre kvalitet enn MPEG2 forutsatt at begge er samme oppløsning og er komprimert fra samme kilde. (Noe det ikke er hvis du sammenligner MPEG4 som er rippet fra MPEG2) 5265301[/snapback] Vi får se, selskapene vil vel helst skvise mest mulig kanaler inn på en gitt båndbredde, så jeg er redd kvaliteten vil få lide under storkapitalen.. AtW Lenke til kommentar
2ern Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Det aller beste (for meg) hadde vært om den nåværende TVen min holder ut et år eller to til slik at TV'er med HD-oppløsningen 1920x1080 kommer ned i pris. Slike koster nå fra hhv. ca 400.000 kr (Plasma 71") og ca 30.000 kr (LCD 42"). 5254816[/snapback] Hjemme har vi en Pionèr 43" Plasma som er 1-2 år gammel (som far fikk til en grei pris via en pionèr-importør), og jeg mener at den viser dvd i 1920*1080. Det er mulig jeg er helt på bærtur her nå, men det er det som står på skjermen når jeg starter en film. Lenke til kommentar
Killer_Dementia Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Sterk MPEG4 komprimering høres utrolig kjipt ut. Noe av poenget med HD-media er jo at man skal ha høy kvalitet og høy nok bitrate til at kvaliteten opprettholdes. 5265155[/snapback] Poenget var ikke at det blir relativt sterk mpeg4 komprimering, men sterk komprimering i forhold til mpeg2. HD kanalene med mpeg4 vil sikkert få samme bitrate som en vanlig kanal med mpeg2. Om det gir bedre eller dårligere oppfattet kvalitet vet jeg ikke. Mer informasjon om det nye bakkenettet finnes her: http://www.norgestelevisjon.no/ Det ser ut til at det er utsatt til 2009 Hjemme har vi en Pionèr 43" Plasma som er 1-2 år gammel (som far fikk til en grei pris via en pionèr-importør), og jeg mener at den viser dvd i 1920*1080. Det er mulig jeg er helt på bærtur her nå, men det er det som står på skjermen når jeg starter en film. 5265472[/snapback] Den kan nok vise 1080 sendinger, men panelet har nok ikke den oppløsningen. Da blir bildet skalert ned til den reelle oppløsningen til skjermen. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Regnet litt på det med bitraten i en MPEG4 1920x1080 sending og: For at sendingen skal ha samme kvalitet pr piksel som en 2CD MPEG4 film på 2 timer, trenger en 1080p sending minst 10MBit/s = 0.2 bit pr piksel pr bilde. 2timer i denne kvaliteten går såvidt inn på en dual layer DVD. For DVD kvalitet i MPEG4 pr pixel, så vil den trenge et sted mellom 20-25MBit/s = 0.4-0.5bits pr pixel. Det tilsvarer at en 2 timers film burde ta mellom 18 og 22GB. En MPEG2 DVD ligger vanligvis rundt 0.6 bits pr pixel og har 5-6MBit/s bitrate. Ser at i USA så kan du nå få en 45" 1920x1080 LCD fra SHARP for en butikkpris fra $2850. Det tilsvarer ca 19 000 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå