Gå til innhold

Hvor mye kjølepasta?

Kvaster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leder kjølepastaen strøm?

5253981[/snapback]

Hvor vidt kjølepasta leder strøm skal jegt ikke være bråsikker på, men jeg tror nok det ja.

Siden faktisk er varmepasta og ikke kjølepasta. Det har som hensikt å oppnå full kontakt mellom CPU og kjøle-innretningen. Med andre ord hjelper den til å lede varme. Det er derfor ikke usannsynlig at den også kan lede strøm da begge deler er forskjellige former for energi og pastaens hensikt er å bedre lede-evne.

Ellers støtter jeg svaret ovenfor om mengden med varmepasta. Du skal ha en "hinne" med varmepasta som fyller "porene" og sprekkene i CPU'en og på kjøle-innretningen.

Ha på en riskorn-stort dråpe og bruk feks ett gammeldags barberblad til å "smøre" det jevnt utover det området som kontaktflaten til CPU'en skal berøre. Du trenger altså ikke å smøre inn hele flaten på kjøleren.

EDIT: Ett par skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Tenker på hvis man er litt uheldig og griser litt med pastaen, og det kommer litt på noen chipper. Skjedde nemmelig på skjermkortet mitt, der det er masse chiper rett ved CPUen.

5254054[/snapback]

Hadde du kjølepasta på CPU'en eller kjøleribba på CPU-vifta?

Du bør ikke drive og tukle med CPU'en mer en strengt tatt nødvendig og du bør ta ut vifta fra kabinettet når du skal ha på kjølepasta.

Du har jo bare på kjølepasta når du enten bytter CPU eller vifte. Derfor bør du jo kanskje ta ut vifta uansett.

Lenke til kommentar
hadde rett på CPU og ram på skjermkortet.

5254070[/snapback]

Da vil jeg anbefale deg følgende handlingsmønster ved fremtidige påføringer av kjølepasta:

1. Påfør kjølepasta utenfor kabinettet

2. Påfør kjølepastaen på kjøleinnretningen og IKKE på CPU, eller andre mer sensitive gjenstander i maskinen.

3. Påfør en såpass liten mengde med kjølepasta at det å "søle" er mindre sannsynlig.

Hvor vidt det får konsekvenser for skjermkort osv får vel tiden vise. Lykke til.

Lenke til kommentar

Generelt bør man i alle fall være forsiktig med å søle med pasta som du beskriver. Det er litt forskjellig i hvilken grad pastaen vil kunne lede strøm, men disse tingene er jo temmelig følsomme så det er ikke rare ledeevnen som skal til på "feil" sted før det kan gi problemer. En del pastaer innholder godt ledene stoffer som sølv.

Lenke til kommentar
Leder kjølepastaen strøm?

5253981[/snapback]

Hvor vidt kjølepasta leder strøm skal jegt ikke være bråsikker på, men jeg tror nok det ja.

Siden faktisk er varmepasta og ikke kjølepasta. Det har som hensikt å oppnå full kontakt mellom CPU og kjøle-innretningen. Med andre ord hjelper den til å lede varme. Det er derfor ikke usannsynlig at den også kan lede strøm da begge deler er forskjellige former for energi og pastaens hensikt er å bedre lede-evne.

5254050[/snapback]

Jeg vil bare nevne at varme er mekanisk energi og setter atomer og molekyler i bevegelse, mens strøm er elektroner som beveger seg nettopp i en strøm.

Standard kjølepasta består ofte av silikon, og sinkoksid som gir den hvite fargen. Dyrere typer er vanligvis uten silikon og inneholder små mengder metallbaserte tilsetninger, f.eks. aluminiumoksid, nitrid eller sølv. Vanlig kjølepasta leder ikke strøm i det hele tatt; selv de med sølv leder strøm meget dårlig og fører ikke til kortslutning hvis du søler litt. Det finnes nok av andre metaller i nærheten som strømmen mye heller vil gå igjennom. Tømmer du heler tuben over en chip, derimot, tviler jeg på at det er særlig bra.

Men som en hovedregel, og en absolutt sådan i rimelige tilfeller (altså med mindre du søler en hel del): Kjølepasta leder ikke strøm.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
krister461 Postet i dag, 14:09

personlig så smører jeg ikke kjølepastaen utover, men presser den utover når jeg sitter kjøleren på! 

Ja, det er også hva som anbefales med Arctic Silver 5, på kjerner med heatspreader. altså ikke smøre utover det hele, men bare en liten dært på midten, slik at det da hvis man tar av kjøleren igjen blir seende ut som på øverste bilde.

Og TrondH86, det er riktig nok det du sier, men der eventuelt kan bli et problem med pasta er jo feks på en chip's tettsittende ben ol. På slike steder er det ikke stort mer ledeevne enn man har i fingrene som skal til for å forstyrre signaltraffikken.

Så noen direkte kortslutning med flammer og røyk blir det selvsagt aldri, og feks på en cpu skal det godt gjøres og skape noe slike problemer.

Jeg vil uansett si det lurt å sørge for at metallholdig pasta ikke havner på komponeters pinner, i sokkler eller slike steder, selv om pasta som du sier ikke er noen "god" leder.

post-56388-1133877545_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...