Gå til innhold

Nvidia 6600, 128mb vs 256mb, stor forskjell?


Breivik.

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal kjøpa meg ein ny pc no, og siklar derfor etter netshop sin 259IEN.

Den har Nvidia 6600 256 mb.

 

Spørsmålet er då om det er verdt med å betala 1000 kroner ekstra for å få 256 mb, eller heller velga komplett sin laptop med Nvidia 6600 128 mb.

 

Nokon synspunkt?

 

Takkar for alle svar.

 

Mvh Jan Erik

Endret av je_breivik87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvilke spill man snakker om, og hvor mye du liker framerate kontra detaljer. Hvis du er framerate-freak (som meg, for eksempel), og synes alt under 60fps i battlefield2 er ubrukelig, så er antagelig 128 tilstrekkelig.

 

Hvis du synes det var en overraskende konklusjon, så kommer forklaringen her:

Minnet brukes hovedsaklig til å lagre teksturer og objektdefinisjoner. Hvor store disse er avhenger av hva du setter detaljnivået til i spillet. Jo mer detaljgrad, jo mer minneforbruk. Hvis du setter et detaljnivå som gir et minneforbruk som er større enn tilgjengelig minne på skjermkortet så vil du få en grusom reduksjon i ytelsen, siden deler av grafikkobjektene vil bli lagt i vanlig RAM (som blir relativt tregt og langt unna i denne sammenhengen). Før du treffer denne grensa er 128MB like raskt som 256MB. Siden 6600-kortet har en begrenset mengde pipelines etc., så vil man kanskje ikke ønske å skru detaljnivået så høyt uansett, siden man da vil gå noe ned i framerate, helt uavhengig av hvor mye minne du har.

Ergo: hvis man er veldig glad i framerate, så vil man med et 6600-kort holde detaljnivået såpass lavt at det ikke spiller noen rolle om man har 128 eller 256 MB.

 

Dette er sikkert ganske avhengig av spillet også, har hørt rykter om at Far Cry etc. er veldig glad i minne, og da kan det hende at 256 er nyttig. Men for å nå 60fps i battlefield så har det sannsynligvis ikke noe å si. Hvis du derimot liker detaljer, skygger, landskap og annet kliss, så kan det hende at du bør investere :p

Lenke til kommentar
Hva menes egentlig med framerate?

5254622[/snapback]

 

Framerate = Hvor mange ganger pr. sekund skjermbildet blir oppdatert. Lav framerate gir "hakkete" bevegelser og følelsen av at spillet ikke henger ordentlig med, f.eks hvis du i spillet raskt skifter retning. Dette er mest plagsomt i førstepersons-spill, dvs spill hvor skjermbildet følger øynene til karakteren du spiller.

 

Vanlig TV/kino har 24-25 fps, men grunnet tekniske detaljer (double buffering etc.) kan det være gunstig å ha mer enn dette. Dessuten er det greit å ha litt å gå på, siden frameraten går litt opp og ned avhengig av hvor mye grafisk aktivitet det er på skjermen. Når du er oppe i de verste kampene i BF2 er det typisk veldig mye aktivitet som må kalkuleres, og framerate synker fort med 30-50%. Personlig er jeg villig til å ofre det som ofres kan av detaljer for å få skjermbildet til å flyte best mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...