Breivik. Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Hei Skal kjøpa meg ein ny pc no, og siklar derfor etter netshop sin 259IEN. Den har Nvidia 6600 256 mb. Spørsmålet er då om det er verdt med å betala 1000 kroner ekstra for å få 256 mb, eller heller velga komplett sin laptop med Nvidia 6600 128 mb. Nokon synspunkt? Takkar for alle svar. Mvh Jan Erik Endret 5. desember 2005 av je_breivik87 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Spørs helt om det er samme minne, dvs om det er DDR, DDR2 Eller DDR 3 som sitter på de kortene. Er den med 128mb med raskere minne så ville jeg ikke betalt så mye for 128mb mer, men om det er samme hastighet på minne ville jeg nok ha gjort det. Lenke til kommentar
Bols Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Kommer an på hvilke spill man snakker om, og hvor mye du liker framerate kontra detaljer. Hvis du er framerate-freak (som meg, for eksempel), og synes alt under 60fps i battlefield2 er ubrukelig, så er antagelig 128 tilstrekkelig. Hvis du synes det var en overraskende konklusjon, så kommer forklaringen her: Minnet brukes hovedsaklig til å lagre teksturer og objektdefinisjoner. Hvor store disse er avhenger av hva du setter detaljnivået til i spillet. Jo mer detaljgrad, jo mer minneforbruk. Hvis du setter et detaljnivå som gir et minneforbruk som er større enn tilgjengelig minne på skjermkortet så vil du få en grusom reduksjon i ytelsen, siden deler av grafikkobjektene vil bli lagt i vanlig RAM (som blir relativt tregt og langt unna i denne sammenhengen). Før du treffer denne grensa er 128MB like raskt som 256MB. Siden 6600-kortet har en begrenset mengde pipelines etc., så vil man kanskje ikke ønske å skru detaljnivået så høyt uansett, siden man da vil gå noe ned i framerate, helt uavhengig av hvor mye minne du har. Ergo: hvis man er veldig glad i framerate, så vil man med et 6600-kort holde detaljnivået såpass lavt at det ikke spiller noen rolle om man har 128 eller 256 MB. Dette er sikkert ganske avhengig av spillet også, har hørt rykter om at Far Cry etc. er veldig glad i minne, og da kan det hende at 256 er nyttig. Men for å nå 60fps i battlefield så har det sannsynligvis ikke noe å si. Hvis du derimot liker detaljer, skygger, landskap og annet kliss, så kan det hende at du bør investere Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Det har også en del å si hvor høyt kortet er klokket - 259EN sitt kort er klokket høyere enn mange andre Nvidia 6600 kort (blant annet høyere enn de som sitter i AOpen maskiner). Jeg angrer ikke et sekund på min 259EN ihvertfall Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg mener det ikke er noe poeng med 256mb minne på et 6600 skjermkort. Sitter selv med et 6600GT og det klarer seg med 128. Så hvis den eneste forskjellen på pc'ene er minnemengden på skjermkortet er det overhodet ikke vært 1k. Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hva menes egentlig med framerate? Lenke til kommentar
Bols Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hva menes egentlig med framerate? 5254622[/snapback] Framerate = Hvor mange ganger pr. sekund skjermbildet blir oppdatert. Lav framerate gir "hakkete" bevegelser og følelsen av at spillet ikke henger ordentlig med, f.eks hvis du i spillet raskt skifter retning. Dette er mest plagsomt i førstepersons-spill, dvs spill hvor skjermbildet følger øynene til karakteren du spiller. Vanlig TV/kino har 24-25 fps, men grunnet tekniske detaljer (double buffering etc.) kan det være gunstig å ha mer enn dette. Dessuten er det greit å ha litt å gå på, siden frameraten går litt opp og ned avhengig av hvor mye grafisk aktivitet det er på skjermen. Når du er oppe i de verste kampene i BF2 er det typisk veldig mye aktivitet som må kalkuleres, og framerate synker fort med 30-50%. Personlig er jeg villig til å ofre det som ofres kan av detaljer for å få skjermbildet til å flyte best mulig. Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Takk for et veldig bra svar Bols. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå