Gå til innhold

Finnes det liv på andre planeter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukeren av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis den inneholder upassende språk. Unødvendig quoting, samt dårlig bruk av emnefeltet, blir sett på som upasselig, og kan sensurerest eller endrest av moderatorer.

 

Regler på forum opphever folkeskikk min venn.

:razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 19:40, en mann skrev:


Regler på forum opphever folkeskikk min venn.



 

Hva er "unødvendig quoting"?

 

(...)Rett under der du har sitert noen, skal du svare på spørsmålene som du siterte, slik som vist over.

 

Akkurat slik jeg har gjort nå. Det hender sikkert at jeg siterer litt for mye, men å aldri sitere noe som helst er da minst like ille.

 

Når jeg svarer på et spørsmål, eller kommenterer noe andre har skrevet, siterer jeg det. Kanskje unødvendig noen ganger, men i tråder hvor folk svarer og skriker i hytt og pine er det ikke lett å se til hvem og på hva de egentlig svarer dersom de ikke siterer dette.

 

LeD

Lenke til kommentar

Den 2002-09-04 15:45, LeD skrev:

 

Det er selvsagt en rekke fenomener innenfor fysikken som vi ennå ikke forstår. Men en del universelle naturlover er formulert. Så det er fullt mulig å bevise at noen ting aldri vil bli mulig. Selvsagt vil ny grensesprengende teknologi komme i framtiden... Men enkelte grenser kjenner vi allerede i dag.

Quote:



For 200 hundre å siden var de like sikker som du er nå på at det ikke var mulig for mennersker å fly som fugler! Og bare noen hundre å før det trodde det at man ville falle utfor jorden hvis man seilte for langt, men det ble også motbevist!


Så ikke kom her å fortell meg at vi mennesker vet en drit om naturlovene i det store rommet!





Og det gjør oss mer agressive enn mindre intelligente livsformer?

 

OK kanskje det ver feil valg av ord, vi er den farligste arten på jorden.

 

Det der tok jeg meg virkelig nær av. :smile: Men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er noen ekspert på området.

 

Ta det med en klype salt....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 20:46, Killer_DT skrev:


For 200 hundre å siden var de like sikker som du er nå på at det ikke var mulig for mennersker å fly som fugler!


 

Men i de siste århundrene har det skjedd mye... Overtro og religion har måttet vike for vitenskapelige metoder.

 

Quote:


Så ikke kom her å fortell meg at vi mennesker vet en drit om naturlovene i det store rommet!


 

Mye i universet er fortsatt mysterier, men en del vet vi temmelig sikkert. Vi vet f.eks. at det er en endelig mengde energi i universet, og vi har et begrep om avstander i verdensrommet. Dette gjør at man kan fastslå at enkelte former for "cruising" mellom galaksene er teoretisk umulig. Et romskip som skulle gjøre slikt på en halvtime ville kreve mer energi enn det finnes i hele universet.

 

Jeg sier ikke at mennesker aldri vil reise i verdensrommet, men at det ikke vil foregå som i "StarWars". Det mest fornuftige er å la roboter reise på oppdagelsesferd. Da trenger det ikke være noe problem at reisen tar noen millioner år. Men det er selvsagt ikke like morsomt som på TV...

 

Quote:


OK kanskje det ver feil valg av ord, vi er den farligste arten på jorden.


 

Det kan jeg være enig i. Vi er den eneste arten som har muligheten til å utrydde oss selv. Men vi har også muligheten til å styre vår egen framtid. Intelligens gir mange muligheter, men også farer. Agressivitet kan være positivt. For mange dyrearter er det helt nødvendig for overleve. Og de samme instinktene har vi mennesker arvet. Men jeg er enig i at et agressivt menneske med en atombombe er litt farligere enn en agressiv bjørn... :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Hm. Å se på et aggresivt menneske med en atombombe i hendene som farlig, er å misse en del!

Har dere glemt de som oppfant atombomben? Hadde de vært folk som hadde andre ting i hodet enn krig og penger, hadde de kastet planene om atombomber i do. Da hadde de tenkt: "Dette kan drepe ufattelig mye og være til fare for jordens befolkning."

Slik tenkte ikke disse menneskene. (Vi kan fortsatt se følgene).

 

Uansett om de hadde funnet opp den bomben der og da, er det alltid noen som ville tatt ordrer fra sykinger om å lage våpen til utslettelse av mennesker, men ikke glem natur og dyr.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 21:20, en mann skrev:

Har dere glemt de som oppfant atombomben? Hadde de vært folk som hadde andre ting i hodet enn krig og penger, hadde de kastet planene om atombomber i do.


 

Vel, da atombomben ble oppfunnet var det en kar som het Adolf Hitler som forsket på det samme prosjektet... For å stoppe gærninger med våpen må man ofte bruke våpen selv. Og mye av teknologien som kan brukes til f.eks. å reise i verdensrommet, kan også brukes i våpen. Atomvåpen er kinaputter mot motorene på "StarWars"-romskipene. :smile:

 

Quote:


Uansett om de hadde funnet opp den bomben der og da, er det alltid noen som ville tatt ordrer fra sykinger om å lage våpen til utslettelse av mennesker, men ikke glem natur og dyr.


 

"Syke" mennesker med onde hensikter vil vi aldri bli kvitt. Og jo mer sofistikert teknologi vi finner opp, jo større muligheter har de til å ødelegge hele verden. Dette er jo sentralt i de teoriene jeg presenterte tidlig i denne tråden.

 

På et visst tidspunkt finner kanskje alle sivilisasjoner opp så avansert teknologi at det blir litt for enkelt for disse "gærningene" å utrydde alt liv... Og da skjer det før eller senere. Det er kanskje forklaringen på at vi ikke har sett noe til våre naboer i universet.

 

LeD

Lenke til kommentar

Riktig. Det var ikke Adolf Hitler som oppfant bomben. Han var god i politikk, (den tid propaganda var aktuelt) men ikke noen atomfysiker.

 

En ungarsk mann med navn, Leo Szilard, fant ut at dette var mulig.

De tyske (seff) forskerne: Otto Hahn, Fritz Strassmann, Lise Meitner, og Otto Frisch var de første som brukte Uran til et sånt formål. (Å utskille mye energi i form av eksplosjon).

 

Legg merke til Otto - den klassiske nazi-jævelen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 22:14, Killer_DT skrev:

Bare gi deg LeD du sier nesten bare dumme ting, og det var IKKE adolf som fant opp atombomben!


 

Kanskje du bør lese det jeg skriver to ganger? Jeg fatter egentlig ikke hvorfor jeg gidder å svare deg, men her kommer det:

 

Allerede i 1939 visste man at nazistene hadde et atombombeprogram. I 1941 var de kommet skremmende langt i arbeidet. (Tyskland hadde noen av verdens fremste fysikere på denne tiden.) Amerikanerne startet derfor sitt eget program i 1942. Heldigvis mislykkes nazistenes forskning, og som vi vet nådde amerikanerne målet i 1945.

 

Atombomben ble altså ikke oppfunnet for "moro skyld" av "slemme mennesker". Denne teknologien ville uansett blitt tilgjengelig før eller senere, og de fleste er vel enige i at det ville være trist hvis nazistene vant kappløpet.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 22:25, en mann skrev:

Riktig. Det var ikke Adolf Hitler som oppfant bomben.


 

Jeg mente selvsagt ikke at han personlig forsket på atombomber i kjelleren. :smile: Jeg burde altså ikke forventet at alle forsto det? Viser forøvrig til mitt forrige innlegg.

 

("Adolf Hitler" skulle altså leses som "nazistene"/"tyskerne under 2. verdenskrig". Personnavn brukes da slik i andre sammenhenger også: f.eks. "Da Hitler angrep Polen". De fleste forstår vel da at han ikke personlig stod for angrepet? Om det er en dårlig uttryksmåte kan jeg gjerne diskutere... En annen gang.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Nok om da.

 

Har vel ikke kommet noe lengre om det er liv i dette universet?

 

Nope. Så hva sier du? Vil vi sprenge oss sjæl til h3lv3t3 før vi finner ut en drit? Da kan vi like godt grave oss ned nå da. Hva er vitsen med å leve i en verden, som er på vei for "destruction".

 

Håper det kommer noen aliens som kan knekke Bush... og fjerne monarkiet!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 22:46, en mann skrev:


Nope. Så hva sier du? Vil vi sprenge oss sjæl til h3lv3t3 før vi finner ut en drit? Da kan vi like godt grave oss ned nå da. Hva er vitsen med å leve i en verden, som er på vei for "destruction".


 

At verden er på vei mot "destruction" er det liten tvil om. Om menneskerasen dør ut om tusen eller en million år, er det umulig å si. Men jeg regner det som ganske sannsynlig at vi ikke får oppleve den dagen.

 

Enhver må nok finne sin egen vits med å leve. Noe fasitsvar på alle livets og universets mysterier får vi dessverre ikke. Kanskje du bør satse på en utdannelse innen astrofysikk, så kan du bidra til noen biter i dette puslespillet? Slikt kan kanskje være en del av vitsen med å leve her for noen.

 

Mennesker er ikke bare agressive, men utålmodige også. :smile: Vi vil vite alt . At vi kanskje finner liv på andre planeter om 5000 år interesserer ikke så mange. Men slik er det dessverre. Vi lever bare et kort øyeblikk og har bare muligheten til å legge noen små biter i puslespill som kanskje aldri blir ferdig.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Vi er den eneste arten som har muligheten til å utrydde oss selv.


 

Vi er også den eneste arten som har muligheten til å utrydde en rase i det hele tatt.. Vi kunne ha utryddet en hvilken som helst rase på jorden, det er jo derfor vi innfører verning av enkelte dyrearter.

Dette er ikke fordi vi mennesker er aggresive, men fordi vi har innteligens til å gjøre det.

 

Hadde løver vært like smarte som mennesker, og kunne utviklet bomber, fly, våpen o.l. hadde nok de vært en fare for mennesker...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-05 09:16, Killer_DT skrev:

OK LeD, du er bannet fra denne samtalen!


 

Jeg burde vel aldri ha svart i første omgang. Men jeg hadde en illusjon om at det kunne finnes andre oppegående mennesker med interesse for samme tema.

 

Jeg takker for tilbakemeldingen, og ønsker lykke til med videre "banning". :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-05 09:19, Jimmy Pop skrev:

Hadde løver vært like smarte som mennesker, og kunne utviklet bomber, fly, våpen o.l. hadde nok de vært en fare for mennesker...


 

En sint, superintelligent løve bak spakene på et bombefly ville jeg definitivt ansett som en fare, ja. :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...