fro3fro3 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Heisann, nettopp kjøpt 360, spiller på 42 tommer plasma vanlig oppløsning, og er veldig fornøyd. Har kjøpt PGR3 og PDZ, gledet meg veldig til sistnevnte. Men jeg har et problem som har fulgt meg gjennom alle tider. Spill av typen "first person shooter" gjør at jeg meget fort får vondt i hodet, blir småkvalm, føler meg veldig trøtt osv., kan nesten beskrives som å være bilsjuk med hodepine. Har merket at det er verre når jeg sliten og eventuelt spiller i et mørkt rom, tok ti minutter fredag klokken 03 om natta før jeg måtte gi meg og gå rett til sengs. Ikke noe problem i bilspill, strategi spill etc, det er ett eller annet med bevegelsene i FPS-spill jeg ikke tåler. Men nå vil jeg gjerne spille PDZ, og spør dere: er det noen andre som sliter med dette? Eventuelt finnes det noen triks for å bedre situasjonen? Takk på forhånd Frode. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Var vel folk med lignende problemer til Half Life 2, når det kom ut, og problemet var vel at de ble sjøsyke rett og slett.. Alt var for realisitisk. Nå er jeg ikke helt tusen prosent sikker på at det, men kanskje du kan prøve sjøsyketabbeletter en times tid før du skal spille, og se om det virker Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg opplevde noe av det samme - spilte PDZ fra klokka 21 til 03, og satt oppe til fem om mårran forran 360en. Våkna med følelsen at femten drita gnomer slo inne i hodet mitt og ville ut. Spiller på et stort lerret, så man får jo spillet temmelig mye innover seg. Merket ikke noe med PGR3, og jeg spilte jo det i sikkert like mange timer på Fredag. Uansett, nå har jeg levd på dårlig kosthold og dårlig søvn hele helgen, så jeg vil ikke legge all skyld på PDZ. Lenke til kommentar
Prebo Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg og blir kvalm på visse spill. De to mest ekstreme er Gta og Timesplitters... Jeg leste at det kommer av at kameraet beveger seg hele tiden. Feks i Gta svirrer kameraet rundt hele tiden. Rart, for jeg blir ikke bilsyk, sjøsyk eller hva det nå skal vær, til vanlig. Faktisk aldri vært det.. Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Ja rart dette, jeg blir heller ikke bilsjuk osv, tror det har noe med kameraet som beveger seg, merker det særlig i den vertikale aksen at hodet blir forstyrra. Har vurdert å prøve reisesyketabletter faktisk bare for å sjekke om det hjelper, men det er vel neppe en varig løsning. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Til trådstarter. Noen blir lettere bilsyk og sjøsyk enn andre. Du er en av disse. Grunnen til at vi blir bilsyk og sjøsyk er ofte at hypofysen i mellomøret våres registrerer at vi beveger på oss i forhold til tyngdekraften. Nå vi sitter i en bil, helst bak, eller i en lukket båt, så samsvarer ikke de bevegelsene hypofysen merker, med hva du ser. Fordi, når du sitter bak i bilen og kroppen hopper litt opp i en dump, så går bilen også opp. Synsmessig sitter du da i ro siden både du og interiøret går opp. Hypofysen merker bevegelsen. Samme i stor båt inne. Du ser på et bilde på veggen eller hva som helst. Det står i ro, men båten er i bølger. Hypofysen merker bølgene, men du kan ikke se i lugaren at det er i bevegelse. I begge tilfeller samsvarer ikke hypofysens oppfatning med synets oppfatning. Han som kjører bilen blir aldri bilsyk. Han ser veien bevege seg, trærne osv... Han ser forandringer som samsvarer med hypofysen. Blir man syk i buss, bør man sitte framme og se ut frontvinduet. Blir man syk i båt er faktisk "beste" hjelpemiddel å hoppe ut i sjøen/bølgene. Da samsvarer synets bevegelser med hva hypofysen opplever. Når du spiller FPS ser synet ditt bevegelser hypofysen ikke merker. Du er nok så sensitiv til dette. De bevegelsene synet ditt ser, samsvarer ikke med hypofysen som mener du sitter stille. Motstridende informasjon gjør deg dårlig, og du får hodepine. Ha på godt med lys i rommet, bruk mindre skjerm eller sitt lengre i fra. Da vil større del av synsfeltet ditt forholde seg i ro og samsvare med hypofysen som mener at du sitter i ro. Sjø/bilsyke-tabletter fungerer på den måten at de svekker/mildner kommunikasjonen hypofysen ikke får til å stemme. Siden du sitter i ro når du spiller, må du hjelpe synet ditt å samsvare med at du er i ro. Ha derfor et spillmiljø i FPS som ikke griper "hele" din oppmerksomhet slik at de faktiske hendelser i reallife ikke samsvarer med hva du oppfatter i spillsituasjon. For å si det enkelt. Du har en sinnsyk innlevelse i spillet som lurer kroppen din. Edit: Og som det kommer fram i tråden her; Siden spillene blir bedre og bedre grafikk og gjengivelse på, så blir det lettere og lettere å lure kroppen vår. Vi tror rett og slett at det er ekte det som skjer. Endret 4. desember 2005 av trykkertor Lenke til kommentar
fro3fro3 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Tusen takk for et veldig bra svar. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Er enig med trykkertor... Det skjedde aldri før, med de gamle plattform-spillene (før min tid). Jeg blir ikke kvalm av noen spill, Men når jeg spiller HL1 er det noen ganger jeg bare får lyst til å skru av spillet. Sikkert ikke noe med kvalmhet å gjøre, for dette spillet har ikke bra grafikk. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Men bra at dette kommer frem, spilling og annen media-relatert underholdning har alltid en skygge over seg. Avhengighet for eksempel. Har begynt å spille Cs mer enn normalt nå, og noen rundt meg mener at jeg er mer aggressiv etter å ha spilt dette spillet... Medaljen har en bakside dere! Lenke til kommentar
Prebo Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 @trykkertor Meget bra svar! Tror jeg aldri har lest et så bra svar på en tråd før. Siden det ser ut som du vet litt om akkurat dette. Hvordan har det seg at jeg aldri blir sjøsyk, bilsyk eller hva det måtte vær, mens jeg lett blir kvalm, får hodepine o.l. av spill som Gta, Timesplitters m.f. Lenke til kommentar
Doc_Chronic Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) trykkertor er glad i ordet "hypofysen"! Neida, men seriøst, veldig bra svar! Er du lege eller .no? Endret 4. desember 2005 av AcIdica Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Prebo; i en bil eller båt så merke du mest sannsynlig de ørsmå forandringene i forhold til hverandre. Altså, selv om hodet ditt registrerer en "stor" bevegelse, så får du til en viss grad bekreftet bevegelsen gjennom synet. Informasjonen mellom hypofysen og synet samsvarer, dog inntrykkene de har er ikke like store, og kroppen godtar et viss samsvar. Når vi spiller sitter vi ofte dønn i ro. Da er det totalt motstridende informasjon mellom syn og bevegelsen kroppen oppfatter. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg har ikke prøvd å spille PDZ, men min erfaring fra andre FPS spill er at dette kan variere fra spill til spill. Noen spill er slik at man lettere blir dårlig av dem enn andre. Jeg har aldri hatt noen problemer med Halo CE, Halo2, CS eller Unreal Tournement til xobx. Mens Return to Castle Wolfenstein på xbox kan gjøre meg litt kvalm. For mitt vedkommende så går det over om jeg spiller det aktuelle spillet noen timer et par dager på rad. Akkurat som å være sjøsyk. Er man til sjøs noen dager i strekk går det gjerne over. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Hvis det er mulig, se om du kan slå av headbob i spillet? (d.v.s. at kamera beveger seg litt opp og ned når du springer..våpenet beveger seg gjerne også..) det har iallefall hjulpet meg tidligere, men ettersom det er konsoll er det vel gjerne begrensede instillingsmuligheter? Enkelte spill får jeg sinnsykt vondt i hodet av. Ett eksempel er jedi knight 2-3..vet ikke hva det kommer av, men det virker som enkelte motorer gir en spesiell effekt som gjør at enkelte får hodepine/kvalme utover det trykkertor nevner (for jeg får iallefall ikke slike problemer i andre FPS spill) Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg hadde dette problemet med Half Life 2, det er skikkelig guffent altså. Slik er det når grafikken blir så bra at hode tror det er ekte. I fremtiden så bare må det komme en slags VR hjelm eller så kommer jo folk til å spy oppover veggene. Lenke til kommentar
Byakko-kun Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg blir også en smule kvalm, men dette har mer med den forferdelige voice-actingen og ultrahomo karakterene å gjøre. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Jeg blir også en smule kvalm, men dette har mer med den forferdelige voice-actingen og ultrahomo karakterene å gjøre. 5255235[/snapback] hehehe,,,, LOL har aldir passet bedre. Lenke til kommentar
Doc Watchtower Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) er ofte at hypofysen i mellomøret våres 5252780[/snapback] Hypofysen i mellomøret :!: Tror du har sovnet litt i anatomi-klassen. Hypofysen er en kirtel på størrelse med et solbær placeret under hjernen. Den danner og udskiller hormoner på et overordnet niveau, det vil sige, at hypofysen styrer andre hormonproducerende kirtler. Styringen af hormonudskillelsen foregår ved hjælp af Feedbacksystemer. Hypofysen styres selv i nogen grad fra hypothalamus. Beklager dansken Et mer utfyllende svar finner dere her On Topic: ikke sitt for nært skjermen og ikke spill mer en en time i strekk med litt mat i magen så går det nok bedre. Endret 5. desember 2005 av Watchtower Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 My bad. Begrepssammenblanding der ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå