Gå til innhold

Hvilke krav setter du til musikken du hører på?

Deadringer

Anbefalte innlegg

Satt en stund tidligere på dagen og tenkte på hvilke krav musikere og sangene deres må nå for at jeg skal like de. Kom egentlig ikke frem til noen konklusjon, men fant ut at det kunne være et fint diskusjons emne.

Selv er jeg litt usikker, men høyest oppe på listen kommer nok at bandet må klare å prestere bra live. Det finnes ingenting som er surere enn å dra skuffet hjem fra en konsert jeg har hatt store forventninger til.

Ellers så har vi jo innholdet i musikken også. Det kan ikke være falskt og vokalisten må kunne holde tonene skikklig. Bandet må også kunne klare å bruke instrumentene sine skikklig.

Så la oss diskutere og forklare! kom gjerne med eksempler.

Hvilke krav setter du til favorittmusikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden noen sanger har sin styrke i vokalen så kan andre ha styrken i hvor mye den fenger. Så å sette krav funker ikke spesielt bra. Men tror jeg har et krav. Og det er at sangen må gi meg en god følelse. Glede, hat, sinne, tristhet, varme, kulde, ondskap, makt osv. Er mange følelser der ute, og mange bra sanger :yes:

Lenke til kommentar

Den må være bra.

Dønn seriøst, det er det eneste kravet jeg sett. Jeg har mange preferanser og jeg liker fks. mer metall og prog enn jeg liker andre ting, men jeg har ikke krav. Blir teit å avise neo bare fordi det ikke oppfyller noe kraf. Så kort sagt, kravet mitt er at musikken er bra. Med andre ord: at jeg liker den.

- At en mann synger (heavy med damer funker ikke...)

5252371[/snapback]

Tsk tsk, Angela Gossow er en av de mest guterale metalvokalene du finner. :wee:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

TLZ tok mine ord...den må være bra.

Sjølvsagt har eg mine favorittar som alle andre, men det betyr på ingen måte at musikk som ikkje er i nærheten av den er bannlyst.

"Nei denne musikken vil eg ikkje høyre på, den har ingen gitarsoloar og ordet "death" blir aldri nevnt!" :shrug:

Lenke til kommentar

Musikken må ha ett element (en tone, et ord, en frasering, en gitarlyd, et groove, et hvasomhelstegentlig) som treffer i ryggmargen.

Og det kan være alt fra måten Adrian Borland synger frasen "I give you pain", eller gitarintroen til Kashmir's Petite Machine, eller trompeten på David Sylvian's Let the Happiness In eller eller eller.....

T'Weed

Lenke til kommentar

Hardt brutalt og satanistisk? Nei, blir vel at musikken må være bra, en mann må synge og trommer/gitar må være med, synth skal man være forsiktig med, så kan det gå fra pop rock til grise brutal dødsmetall..

Mvh.

Eyvindr

Headbanger Etter Pantera - No Good (attack the radical)

Endret av AMD-GNom
Lenke til kommentar

- God mannlig vokalist(Treffe tonene riktig, god stemme)

- Avansert engelsk

- Bra produksjon

- Helst avanserte trommer

- Bra riff

- Helst Heavy

Kanskje stiller jeg høye krav, men de MÅ ikke oppfylles..Dette er bare hva jeg liker mest hva som kanskje ville vert the ''ultimate'' band.

Lenke til kommentar
Jeg setter ingen andre krav til musikken enn at den må treffe en eller annen nerve. Om det er latvisk jazzmetal eller 80-talls synthpop som treffer den nerven er mindre interessant.

5255332[/snapback]

Musikken må ha ett element (en tone, et ord, en frasering, en gitarlyd, et groove, et hvasomhelstegentlig) som treffer i ryggmargen.

Og det kan være alt fra måten Adrian Borland synger frasen "I give you pain", eller gitarintroen til Kashmir's Petite Machine, eller trompeten på David Sylvian's Let the Happiness In eller eller eller.....

T'Weed

5255131[/snapback]

TOOL, anyone?

Er det noen band som har berørt mine nerver mest, så er det TOOL.

Jeg setter også pris på at noe i sangen er genialt og at det bli puttet inn slike ting jeg aldri hadde tenkt over at det kunne være mulig, og likevel er det enkelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...