Hobbyfotografen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Kan blitsen på Canon 20D være master for en ekstern blitz. Si man skal ta portettbilde med ekstern blits fra siden. Kan da blitzen på kameraet utløse den eksterne blitzen. Hva med på sette "papir" foran den innebygde blitzen for å dempe lyset, blir det da for lite lys til å utløse den eksterne blitzen eller virker dette på en helt annet måte? Hvor lang tid tar det å lade en ekstern blitz for man kan ta nytt bilde. Jeg forutsetter nye batterier... Ved valg av en Sigma 500 ST Super kan man også få med en softbox på kjøpet før man er oppe i prisen til Speedlite 430. Det er nesten slik at man ønsket at det ikke fantes tredjeparts løsninger. Kun Canon til Canon. Lettere å ta avgjørelser... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Nei, ikke no master med popupen. Ikke en gang en som er optisk slave, for du kan ikke skru av E-TTL på den innebygde blitsen (jeg har 10D, men jeg er 99 % sikker på at dette gjelder 20D også), og da trigger pre-flashet slaven. ST-E2 eller en annen 550/580/500 DG Super trigger E-TTL wireless. Du kan også bruke en optisk trigger eller en enkel manuell blits som ikke burde koste stort på E-bay etc. , men da til å trigge manuell slave. Ladetiden avhenger av styrken, av outputet til bildet før og av den enkelte blitsen og ikke minst av batteritypen. EX550en min bruker alt fra ikke-noe-tid til 4-5 sek, til enda mer med alkaliske batterier. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ikke en gang en som er optisk slave, for du kan ikke skru av E-TTL på den innebygde blitsen Det finnes slaver og slavetriggere som kan programmeres til å ignorere preflash. EX550en min bruker alt fra ikke-noe-tid til 4-5 sek, til enda mer med alkaliske batterier. PÅ blitzer som tar mye strøm så kan oppladbare batterier være betydelig raskere siden de er i stand til å levere høyere strømmer. Hvis blitzen ikke tar høyere strøm enn batteriene er i stand til å levere så er de batteriene med høyest spenning (alkaliske) som er raskest. Lenke til kommentar
runelars Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Flere blitser, trådløse sendere, slave sensorer osv har en tendens til å bli dyrt. så en tredje mulighet er å bruke kabel, canon leverer blitsskokabel i 60cm som beholder fullautomatikken. Om en ønsker å flytte lyskilden enda mer til siden kan en jo også fyre blitsen mot en reflektor. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Flere blitser, trådløse sendere, slave sensorer osv har en tendens til å bli dyrt. så en tredje mulighet er å bruke kabel, canon leverer blitsskokabel i 60cm som beholder fullautomatikken. Om en ønsker å flytte lyskilden enda mer til siden kan en jo også fyre blitsen mot en reflektor. 5254181[/snapback] Kabel er åpenbart et billigere alternativ, imidlertid er 60 cm temmelig kort, og den kabelen er svært motvillig allerede fra 30-40 cm fra huset, du kan bare glemme å ha blitsen på kabel på et lite lett lysstativ for eksempel, fordi "stretchen" i spiralkabelen lemper stativet veggimellom. Jeg syns at Canon godt kunne fortsatt med 3 m kabel, sånn de hadde før (til A-TTL). Riktignok skal man kunne bygge om den kabelen slik at man bare beholder skoen og sokkelen, og erstatter kabelen med ethernetkabel, men sånn elektronikk-kirugi passer dårlig for folk som meg hvis erfaring med strøm-ting begrenser seg til å ringe elektriker. Reflektortrikset fungerer bra forutsatt at avstanden fra blits til reflektor blir stor nok til at blitsen dekker reflektoren jevnt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå