Gå til innhold

spørsmål ang. Angre rettigheter


Anbefalte innlegg

Kjøpte i april 05 ein PC hos Elkjøp sin nettbutikk (jaja, elkjøp, eg veit....)

den streika for litt over 6 veker siden, boota ikkje i det heile tatt. leverte den inn til min lokale butikk og fekk den tilbake etter ca 1-2 veker.

då eg kom heim funka den ikkje! det sto at dei hadde testa den og skifta PSU.

so eg leverte den inn igjen samme dag. etter det har det no gått over 3 veker og PCen er ikkje klar...

 

det eg lurte på var om eg kan kreve pengane tilbake siden det har gått så lang tid, eller kva som skal til for å få heva kjøpet.'

 

 

(fekk lånt ein pc av dei mellomtiden )

Endret av lassaron-jon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angretetten gjelder 14 dager etter at produktet er mottatt. Reklamasjonsrett gjlder lengre. Rett til å heve kjøpet forutstter at leverandør har repartert for samme feil to ganger og at varen får samme feil igjen (tredje gang med samme feil). Er du sikker på at det ikke er softwarefeil?

Lenke til kommentar
Kjøpte i april 05 ein PC hos Elkjøp sin nettbutikk (jaja, elkjøp, eg veit....)

den streika for litt over 6 veker siden, boota ikkje i det heile tatt. leverte den inn til min lokale butikk og fekk den tilbake etter ca 1-2 veker.

då eg kom heim funka den ikkje! det sto at dei hadde testa den og skifta PSU.

so eg leverte den inn igjen samme dag. etter det har det no gått over 3 veker og PCen er ikkje klar...

 

det eg lurte på var om eg kan kreve pengane tilbake siden det har gått så lang tid, eller kva som skal til for å få heva kjøpet.'

 

 

(fekk lånt ein pc av dei mellomtiden )

5252245[/snapback]

 

Slik jeg tolker overskriften så spørr du om angretten.

Ettersom det nå er flerfoldige mnder siden kjøpet, så har du ikke den rettigheten lengre. (selvsagt forutsetninger om papir osv, men det går jeg ikke inn på)

 

I det man beveger seg mellom 3 og 4 uker i reperasjonstid så er de fleste enig at det er snakk om urimelig tid. Spesielt ettersom den knapt var hjemme fra service da den måtte sendes inn igjen.

 

Meget mulig du nå har hevingskrav.

Lenke til kommentar
Angretetten gjelder 14 dager etter at produktet er mottatt. Reklamasjonsrett gjlder lengre. Rett til å heve kjøpet forutstter at leverandør har repartert for samme feil to ganger og at varen får samme feil igjen (tredje gang med samme feil). Er du sikker på at det ikke er softwarefeil?

5252289[/snapback]

 

 

nope, ingen softwarefeil. skjer ingenting når eg trykker på på knappen. først gjekk viftene i 0,5 sek. men etter ei stund skjedde ingenting.

 

meiner du at om dei ikkje har fiksa feilen når eg får tilbake maskina, so har eg rett på å få heva kjøpet UANSETT?

Lenke til kommentar

Først, her er det snakk om angreretten, ikke reklamasjonsretten. Så, disse paragrafene i forbrukerkjøpsloven er de som gjelder i denne saken:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

§ 31. Prisavslag

 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Altså har selger 2 forsøk på seg til å rette denne mangelen - og retting skal skje innen rimelig tid. Rimelig tid er gjerne fastsatt til _maksimalt_ 4 uker pr avhjelpsforsøk, men om det er spesielle grunner til det kan det faktisk være lengre og (meget spesielle grunner sådan).

 

Om produktet fremdeles ikke fungerer når du får det tilbake - så kan du heve kjøpet. Ikke før.

Lenke til kommentar
no har det gått over 4 uker!!

 

har eg angrerett? 100%sikkert?

 

eg fekk låne ein PC hos dei i mellomtida, har det noko å seie?

5280676[/snapback]

 

Nei du har ikke angrerett. Angrerett er noe som kun gjelder ved kjøp på postordre o.l., og har en frist på 14 dager hvis det følger med angreskjema. Angreretten er noe du bruker hvis du vil angre på kjøpet, og produktet må returneres i en stand tilsvarende ny.

 

Det du eventuelt kan gjøre er å forsøke å heve kjøpet, siden maskinen tydeligvis ikke er helt god..

 

Butikken har også normal to forsøk på seg til å rette feilen, får du samme feil en tredje gang er dette vanligvis grunnlag for å heve kjøpet. 4 uker er i lengste laget, men når du har fått en lånemaskin spørs det om de godtar heving allerede nå.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

riktig at postordre også innebefatter internett kjøp, men du hopper over det stort sett alle i denne tråden sier; den varer bare 14 dager. Den utvides bare dersom korrekte papirer osv, eller selve angretten ikke er opplyst.

 

Den reguleres ikke ved service o.l. Det er der forbrukerkjøpsloven overtar.

 

I din sak er 4 uker urimelig lang ventetid og antallet ganger på verksted kan medføre at butikken vil måtte godkjenne heving.

 

heving kan kreves samme dag som butikken leverer tilbake varen, eller en uke før, eller ved neste innlevering. Det oppstår dog når du har et legitimt krav for heving.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...