andjoha Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Bestillte nytt skjermkort fra amraam.no på lørdag, fikk sånderre "kvittering" lignende ting på mail, om at de hadde mottatt ordren og sånt. Men idag, på mandag, har prisen på denne varen gått opp ca.250kr, kommer jeg til å måtte betale den opprinnlige prisen? eller den som var når jeg bestillte? Det står jo på siden dems at Vi må ta forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører og svingninger i valutakurser. Hvis prisendring ikke kommer deg tilgode vil du få beskjed på forhånd. Jeg bare stusser litt.. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 De kan vel ikke kreve en annen pris en den som står på en ordrebekreftelse, som jeg regner med du mente og ikke kvittering Lenke til kommentar
Lynx Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det skal være prisen som står på ordrebekreftelsen du skal betale. Dette gjelder både dersom prisen går opp og dersom den går ned. Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Så lenge du bestilte en vare til en viss pris akuratt da, kan dem ikke kreve en større sum etter helga f.eks Dem er pliktig til å selge deg varen under den prisen som var da _DU_ bestilte varen hos dem. Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 2. september 2002 Forfatter Del Skrevet 2. september 2002 okey.. jeg bare ble usikker på "Hvis prisendring ikke kommer deg tilgode vil du få beskjed på forhånd." men da så :smile:) Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det er alltid forbehold om prisendringer og skrivefeil i alt av tilbud/ordrebekreftelser osv. Du har ikke "krav" på noe som helst, men alle butikker med en viss etikk lar deg jo selvfølgelig få handle til prisen som var når du bestilte. Lenke til kommentar
egils Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 14:24, Holmesdale End skrev:Det er alltid forbehold om prisendringer og skrivefeil i alt av tilbud/ordrebekreftelser osv.Du har ikke "krav" på noe som helst, men alle butikker med en viss etikk lar deg jo selvfølgelig få handle til prisen som var når du bestilte. ooops, har bestilt bil til 300.000 tusen håper ikke jeg må betale 450.000 :smile: Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 14:31, egils skrev:ooops, har bestilt bil til 300.000 tusen håper ikke jeg må betale 450.000 :smile: Når du kjøper bil, skriver du kontrakt. Da stiller det seg annerledes. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 I det du har bestilt en vare (er usikker på om du må få ordrebekreftelse, men tror ikke det) har du og selger en kontrakt. Du forplikter deg til å kjøpe varen til avtalt pris og selger forplikter seg til å selge til avtalt pris. Selger kan m.a.o ikke endre prisen etter at kontrakten (avtalen) er inngått. Du har krav på å få varen til avtalt pris. Ordrebekreftelser og dokumentert bestilling (f.eks. email, utskrift av bestillingskjema osv) er veldig greie her fordi man har noe skriftlig å peke tilbake på. Ta også en titt på hw.no's juss-guide Lenke til kommentar
egils Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 14:35, Holmesdale End skrev: Quote: Den 2002-09-02 14:31, egils skrev: ooops, har bestilt bil til 300.000 tusen håper ikke jeg må betale 450.000 :smile: Når du kjøper bil, skriver du kontrakt. Da stiller det seg annerledes. Det var ironisk ment............. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Men hvis f.eks. en bedrift har en skrivefeil på sida som f.eks. at en harddisk bare koster 120 Kr selv om den skulle kosta 1200? Hvis man bestiller den harddisken for 120 Kr før dem retter opp feilen, kan de kreve å få 1200Kr av deg da? Lenke til kommentar
atticus Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det blei for dumt Dr. X ..... Men på dvdstrax.com så bestilte jeg dvd'er som ikke hadde hatt releas ennå.. Prisen gikk ned før releasen og jeg fikk dvd'ene for den nedsatte prisen. Greit nok det :smile: Lenke til kommentar
S-Blazer Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Vel.... det er faktisk visse unntak i reglene, og Amraam har rett til å IKKE selge varen til avtalt pris om varens pris har gått såpass mye opp at de ville ha tapt store summer på å selge varen. Slike episoder skjer stadig vekk og jeg har selv vært offer for dette. Undret meg litt over at jeg ikke fikk varen til den avtalte prisen og slo opp i lovdata siden og der sto det svart på hvitt at forretningen hadde rett til å gjøre det de gjorde. Selvsagt kan man forhandle seg til å kjøpe en lignende vare til så lik pris som varen egentlig kostet, men dette er opp til butikken å bestemme eller ikke. Min episode var slik: Hadde bestillt 512mb ddr minne fra en webshop til den nette sum av 690,- i fjor høst. Jeg fikk beskjed fra dem om at de ikke kunne selge til avtalt pris pga store endringer i prisen (fra 690,- til 1350,-) Men jeg fikk forhandlet meg frem til 2 stk 256mb ddr minne til 850,- (MicronTech) og de har ikke skuffet meg disse to brikkene :smile: Tar jeg ikke feil er det MicronTech som lager Crucial minne, eller var det Corsair? De er i allefall ekstremt overklokkings vennlige Men, alt i alt, selger har rett til å ikke selge varen om det blir et altfor stort tap for selger. S-Blazer Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Jeg har opplevd det samme (men litt verre:).. Bestilte Ram fra PcUtstyr i fjor. Et par dager etterpå fikk jeg mail om at de ikke kunne selge for den prisen allikevel. Så jeg gikk med på det (fordi alle andre webshoper hadde skrudd opp prisene også) Men i løpet av de to dagene hadde hovedkortet jeg også hadde bestilt sunket et par hundre i pris. Så jeg sa at de kunne jo i det minste korrigere den prisen som plaster på såret. men neida, de korrigerte bare den varen som hadde steget i pris(rammen). Dette gjorde meg så utrolig forbanna at jeg fortsatt blir varm i toppen når jeg skriver dette. Jeg anbefaler INGEN å handle fra Pcutstyr.no, og ønsker bedriftens framtid nedenom. Går da ikke an å oppføre seg sånn. De burde skamme seg. 'Hallo, når man først skal korrigere pga prisutvikling, må det for f gå begge veier. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hvis har skrevet feil så har de mulighet til å sette en annen pris enn det som står, men hvis det bare er en generell prisjustering, skal du handle for den prisen som står på ordrebekreftelsen, som er gjeldende som en kontrakt for begge parter. Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Ingen kan tvinge en butikk til å selge. De kan jo bare kansellere ordren din hvis prisen er en helt annen en reell pris. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 20:17, Dr.X skrev:Men hvis f.eks. en bedrift har en skrivefeil på sida som f.eks. at en harddisk bare koster 120 Kr selv om den skulle kosta 1200? Hvis man bestiller den harddisken for 120 Kr før dem retter opp feilen, kan de kreve å få 1200Kr av deg da? Dersom prisen i en annonse er så sinnsvakt lav at alle burde forstå at det var feil, er ikke butikken bundet av dette. (Dette gjelder vel de på de fleste områder, også avtaler og kontrakter og liknende. Helt åpenbare skrivefeil er ikke nødvendigvis bindende.) Når det gjelder prisøking etter at du har bestilt: Du skal betale den prisen produktet hadde da du bestilte det. Har du mottatt ordrebekreftelse på mail, er det jevngodt med en skriftlig kjøpekontrakt. Men dersom prisen går ned etter at du bestilte, bør du avbestille og bestille på nytt. Nekter butikken dette, er det bare å returnere varene innen angrefristen, få tilbake pengene og bestille varene igjen. (Dersom det fortsatt lønner seg etter at du har betalt porto.) Dette taper jo både du og butikken porto på, så de lar deg selvsagt avbestille. Jeg vet ikke hvordan praksis er hos de ulike butikkene, men det mest fornuftige er at du betaler laveste pris. Enten det er pris ved bestilling eller pris ved utstedelse av faktura. LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå