hojo Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg holder på å proskjektere et TN-fordelingsnett i et bolig felt på skolen! Men så kommer da problemet med å velge riktig vern i kabelskap og trafo! Hvert hus har en 40A hovedsikring i inntaket * Hvor stor bør sikringen i kabelskapet være da? ( 50A eller?) Et av kabelskapene har 7 boliger tilkoblet. * Hvor stor bør sikringen i trafo være? Et annet kabelskap har 14 boliger tilkoblet. * Hvor stor bør sikringen i trafo være? Håper noen vet noe om dette! Lenke til kommentar
icer Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Så lenge det er selektivitet så er det vel ikke så farlig siden kortslutningsstrømmen er mye større enn det du setter sikringen som... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Normalt så brukes 125A til kortslutningssikringer i kabelkassen. Når det kommer til trafosikringene så avhenger disse av trafostørrelsen og kablene som blir lagt fra trafo til kabelskap, noe du må vite på forhånd før du begynner å beregne. Dette avhenger selvsagt av forventet forbruk. Nå vet ikke jeg hvilken samtidighetsfaktor som benyttes til forsyningsnettet så dette er også noe du må vite på forhånd. Nå er det normalt Everket som har nettet helt til kabelskapene så dette er ting elektrikere normalt ikke kommer borti. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Har regnet på dette på skolen jeg også. Teknisk fagskole eller? Om du bruker Nelfo skjema så finner du ut hva kortsluttningsvern du skal bruke i trafoen. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 Har regnet på dette på skolen jeg også. Teknisk fagskole eller? Om du bruker Nelfo skjema så finner du ut hva kortsluttningsvern du skal bruke i trafoen. 5257225[/snapback] Nei Vk1 elektro faktisk! Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Altså nå vet jeg ikke hva krav som der er på VK1 elektro da jeg gikk elektronikk, men når vi dimmensjonerer vern no så regner vi med samtidighetsfaktor, kortsluttnings beregninger, gruppereduksjonsfaktorer, temperatur faktor, forlegningsmåte og den salgs...... Og så må du nesten vite hva kortsluttning strøm som er i høyspent nettet før trafoen, Ik min og Ik maks. Men jeg vet ikke om dette kommer inn under pensummet deres..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå