Gå til innhold

Gaming pc til ca 12 000

Anbefalte innlegg

Jeg har nå lest tester osv på Hardware.no og prøver å sette sammen en pc som er god til å spille på. Disse delene har jeg kommet fram til. Hvis noen har erfaringer med andre deler som er gode eller noen av de jeg har satt opp som er dårlige så bare meld i fra. Jeg har satt opp AMD athlon socket 939, men er usikker på om det er bedre enn Intel Pentium 4?

Deler jeg har satt opp:

-Chieftec Mesh Big Tower Blå w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

-2 stk PAPST Vifte 120x120x25mm (38db)

-Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

-TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

-AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

-3 stk Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE ATA/133 16MB 7200RPM

-NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

-Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort OEM

-Creative SB Audigy 4 PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk

-Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser helt greit ut egentlig.

Edit: Men viss du tar ibruk SLI så husk; to identiske grafikkort! Det visste du sikkert...men men :p

5252064[/snapback]

X800XT kan vel ikke settes i SLI... og så vidt jeg vet kan det heller ikke settes i crossfire.

Om du vil ha mulighet for 2 grafikkkort må du enten velge ett Geforce kort eller ett ev de nyeste Radeon korta (X1000 serien). Om du vil ha mulighet for 2 Radeon kort så må du i tilleg ha ett Crossfire hovedkort.

Om jeg tar feil så for guds skyld si ifra :)

Lenke til kommentar

Ville kjøpt kabinett uten PSU og fått noe som gir mere juice og som er stabilt. Eks Mist 500w eller lignende.

Ville også vurdert det nye Asus A8N32 kortet med vifteløs NBkjøling!!

Har du penger er det nok også lurt å gå for 2gb ram!

Grafikkmessig; har du sett på GTX kortene til Nvidia, god ytelse, lite støy...

Endret av Fixit
Lenke til kommentar

Tar det del for del..

3800+ er ganske gammel, gå heller for 3700+, som er noen hundre kroner billigere, har 1mb L2 cache, og er jevnt over en god overklokker. De manglende 0,2ghz tar du fort igjen der. Søk på cpu'en her inne, mange som er fornøyd med den.

De overskytende pengene bruker du på RAM, slik at du får 2gb ram. Der bør du legge helst nok penger slik at du får et kvalitetssett som gir oc muligheter slik at du får tatt igjen cpu-hastigheten, dog vil dette koste fort vekk over 2k.

Støtter opp om Fixit hva gjelder kab og psu, men det skal nevnes at Chieftec lager helt kurante psu'er. Jeg har et Dragon kab fra chieftec før, stabilt og godt, men har et annet kab og en MIST 500w, som er helt råtass. Dette vil fort vekk koste litt mer.

De papst viftene du har satt opp ville jeg byttet ut med noen mer stillegående vifter, slik som silenX vifter, eller noen andre papst, eller mist vifter. Gå for noen med 11-20db-rating, som forøvrig er litt bullshit siden det vel ikke er en klar standard for hvordan man måler støyen..

Vifteløst HK er sexy og stille :) Asus har noen modeller der, Abit også. Jeg har Abit AN8 Ultra, vifteløst og fint. Jeg trives med det, men husk at du kan også bytte ut viften med en kjøleblokk.

Kjør heller to 250gb'ere, det blir mindre varmeutvikling, og nesten like god lagringsplass. Kjør Seagate eller Samsung om du bryr deg om støy, tradisjonelt sett, og forsåvidt i realiteten, er disse diskene mer støysvake enn Maxtor og WD. WD på sin side har ofte litt bedre ytelse, men forskjellen blir mindre og mindre. Jeg kjører 2 250gb'ere, delt opp i passelige partisjoner, det fungerer veldig fint. De er stille, hører de ikke blant et par vifter som kjører på 700-800 rpm.

Jeg har nesten det samme skjermkortet, Powercolor X800XL. Det får en vannblokk på seg snart, det er den mest bråkete delen på pc'en min.. Kortet fungerer fint i mine øyne, men du har et godt tilbud på komplett i dag, blant annet. Kommer an på kravene dine til spilling.

Jeg ville holdt meg til AMD, men det er basert på mine egne erfaringer.. Selv kjører jeg en FX-55, som jeg er litt forelsket i, hadde en 3200+ som holdt fint, og en p4 2,4 Northwood før det, som vel fungerte godt den også. Skal du spille mye så er AMD svaret, skal du drive mye med film etc så er nok Intel hakket vassere.. Your call! Du får en god maskin uansett til 12k!

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på hvorfor du bruker penger på et lydkort, når HKet har innebygd 5.1 utgang. Trenger du 2 DVD enheter? Kan ikke brenneren også spille av? Jeg ville uansett droppet x800 kortet og gått for et 7800 kort.

Men det er vel 1k meninger om det meste.

Lykketil.

Lenke til kommentar

tore-v1-..takk for ditt svar. Bra utfyllende. Med fx55 brikka er litt dyr..tror jeg skifter noen deler etter hva dere hadde å si om de jeg hadde valgt. Men si jeg skal bytte HK, cpu og skjerm kort.Hva fungerer bra sammen og hva ikke?

Lenke til kommentar

Datakjeden har en rå pc til 12495,- http://www.datakjeden.no/

Kanskje ikke de feteste hovedkortet osv. man maskinvare som holder en stund:

HP Pavilion w5296

AMD 64 X2 4200+

2048 MB Minne

250 GB S-ATA Harddisk

256 MB Geforce 7800GTX DVI/TV-out

16x DVD-brenner Lightscribe

10/100 Mbits Nettverkskort

Firewire og USB 2.0 ( 6 stk )

Creative SBS X-Fi 7.1 lydkort

Minnekortleser

TV-tuner og FM-radio med fjernkontroll

Trådløst nettverkskort IEEE 802.11g

Microsoft Windows XP Home

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...