Jorek Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hallo! Jeg og en kompis skal arrangere et lite LAN party(10-12 pers.). Vi skal i den anledningen sette opp en gateway som skal kjøre brannmur og DHCP. Sånn har vi tenkt det: Internett->Gateway->Switch & Trådløst aksesspunkt->Klienter. Serveren/Gatewayen: Jeg har Slackware 10.2 på boksen, og to nettverks kort. Jeg har bestemt meg for å bruke DHCPD som programvare. Når jeg drar en ifconfig -a, så får jeg opp: lo eth0 eth1 Er eth0 og eth1 de to nettverkskorta? Jeg har også lest en god DEL HOWTO'er om dette, men jeg får det ikke til må funke! Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å få dette til å funke? Ossen får jeg definert i .conf hvilket av nettverkskorta DHCPD skal lytte etter IP forespørsler av? Hvis det er noen som har en Gateway som gjør det jeg spør etter her, så må de veldig gjerne slenge ut .conf fila de bruker. Og jeg mener å huske at hvis internett forbindelsen skal bli tilgjenngelig for de som er tilkobla switchen, så må jeg sette på forwarding på gatewayen eller noe sånt, men jeg husker ikke i hvilken fil jeg gjør dette. Noen som veit? På forhånd takk. BTW, kanskje et litt rotete innlegg, men jeg er litt desperat nå.... Lenke til kommentar
genstian Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 har ikke erfaring med DHCPD, men jeg kan fortelle deg at eth0 (første netverks kort) og (andre...) er netverkskortene (lo er loop). Jeg tror ikke slackware er distroen for deg (siden du spør slik), se heller på Ubuntu eller suse. ved mindre du vil lære deg og bruke slackware da. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 har ikke erfaring med DHCPD, men jeg kan fortelle deg at eth0 (første netverks kort) og (andre...) er netverkskortene (lo er loop). Jeg tror ikke slackware er distroen for deg (siden du spør slik), se heller på Ubuntu eller suse. ved mindre du vil lære deg og bruke slackware da. 5255313[/snapback] Ikke ta det ille opp, men jeg spurte om hvordan jeg skulle stille innstillingene i .conf fila til dhcpd, ikke hvilken disro jeg skal bruke Prøv å kjør SuSE eller ubuntu på en boks med 64MB RAM og 500mhz, så skjønner du hva jeg mener. Dessuten så hadde jeg ikke brukt slackware med mindre jeg har lyst til å lære det. Jeg har lest en del Howtoèr men ingen som omhandler flere en et nettverkskort. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 har ikke erfaring med DHCPD, men jeg kan fortelle deg at eth0 (første netverks kort) og (andre...) er netverkskortene (lo er loop). Jeg tror ikke slackware er distroen for deg (siden du spør slik), se heller på Ubuntu eller suse. ved mindre du vil lære deg og bruke slackware da. 5255313[/snapback] Ikke ta det ille opp, men jeg spurte om hvordan jeg skulle stille innstillingene i .conf fila til dhcpd, ikke hvilken disro jeg skal bruke Prøv å kjør SuSE eller ubuntu på en boks med 64MB RAM og 500mhz, så skjønner du hva jeg mener. Dessuten så hadde jeg ikke brukt slackware med mindre jeg har lyst til å lære det. Jeg har lest en del Howtoèr men ingen som omhandler flere en et nettverkskort. 5255489[/snapback] http://oob.freeshell.org/nzwireless/dhcpd.html http://linux.cudeso.be/linuxdoc/dhcp.php hvis du vil ha DHCPD til og lytte til eth1 er det bare og sette DHCPDARGS=eth1; Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Tusen takk, det var noe sånt jeg trengte Noen få spørsmå, ser denne conf fila grei ut?: DHCPDARGS=eth1; subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 { option subnet-mask 255.255.255.0; option nis-domain "mydomain.com"; option domain-name "mydomain.com"; option domain-name-servers ?; default-lease-time 360000; max-lease-time 259200; Endret 5. desember 2005 av Jorek Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 har ikke erfaring med DHCPD, men jeg kan fortelle deg at eth0 (første netverks kort) og (andre...) er netverkskortene (lo er loop). Jeg tror ikke slackware er distroen for deg (siden du spør slik), se heller på Ubuntu eller suse. ved mindre du vil lære deg og bruke slackware da. 5255313[/snapback] Trådstarter har allerede bestemt seg for Slackware, og har rette innstillingen til at han kan mestre denne distroen. Slackware er et godt valg til bruk i en gateway/brannmur, selv om jeg personlig mye heller ville valgt FreeBSD/OpenBSD for å unslippe iptables, og heller bruke ipfw (FreeBSD) eller pf (OpenBSD). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå