MrGod Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Jeg skal kjøpe XP 2Ghz og skal overklokke den til det maksimale. Hvor viktig er det da med riktig kjølepasta? Hvor mye trenger jeg og kan noen anbefale merker/type? Noen som har anbefalt vifte til overklokking? Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det kan være avgjørende for overklokkingen ... ellers er dette temaet diskutert før, søk i forumet. kjølepasta og vifter finner du hos http://www.microplex.no Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 13:01, MrGod skrev:Hvor viktig er det da med riktig kjølepasta? Veldig viktig. Man bør enten bruke pastaen som følger med kjøleren eller evt. thermal-pad`en, eller bruke annen kjølepasta. Uten noe som helst risikerer du at store mengder av varmen ikke kommer seg fra coren til kjøleren, og du får ikke utnyttet kjøleren skikkelig med høyere cpu-temp som resultat. Anbefaler Arctic Silver 3, påføres i et veldig tynt lag før montering av kjøleren. Fjern evt. pasta eller pad som er der fra før. Men vær litt forsiktig så du ikke roter, AS3 er nemlig strømførende...jeg har drept et par skjermkort ved montering/demontering av kjøleribber på ram`en ganske nylig...riktignok gammelt sarv, men dumt å skade en ny cpu da... Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det er muligens en del folk som er uenige med meg her, men here goes anyway: Det er mye viktigere å bruke kjølepastaen korrekt enn å velge rett type. Etter min mening er standard hvit silikonpasta like bra som dyre AS-typer dersom den er brukt korrekt: Fint lite, bare akkurat nok til at det ikke er luft mellom kjøler og kjerne. Dersom det blir liggende bare et tynt lag pasta mellom kjøler og kjerne der det ellers ville vært direkte kontakt, blir kjøleevnen dårligere. ALT ekstra materiale mellom kjøler og element øker den termiske resistansen. Når du tar kjøleren av kjernen, skal det nesten ikke ligge igjen noe på kjerne og kjøler der det har vært kontakt mellom de. At pasta er bedre enn pads kan det dermed være liten tvil om. Jeg bruker selv aldri mer enn en liten knivsodd pasta, og har aldri hatt varmeproblemer (MP1900). På mange måter anser jeg ymse typer dyr kjølepasta som lite annet enn PCverdenens svar på hundedyre signalkabler for audio, en lur måte å vri mer ut av forbrukerne på. Se for eksempel på all slags kraftelektronikk; hva slags pasta tror dere de bruker der? Tviler på at man vil finne særlig mye sølvpasta der i gården - vanlig silikonpasta brukt korrekt gir godt nok resultat. Alt dette selvsagt IMNSHO :wink: Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 jeg bruker standard hvit silikonkjølepasta og det er helt greit på min pc. ikke tørker den inn slik as gjør heller :smile: Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 I følge AMD selv, anbefales pad istedenfor pasta da de påstår dette har lengre holdbarhet enn pasta; http://139.95.253.213/srvs/Data/AMD/Knowle...ction5-high.wmv Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Tørker artic silver 3 inn? Lenke til kommentar
alexio Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 hvor finner jeg disse "thermal padsene"?? kunne vært artig å prøve et par sånne.... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 13:40, argon264 skrev: ...er standard hvit silikonpasta like bra som dyre AS-typer dersom den er brukt korrekt... Dette forutsetter at "dyr" kjølepasta blir brukt feil og supersaken din blir brukt riktig. Hvis ikke er dette bare tøys. Det kan du lese i denne artikkelen: http://www.overklokking.no/annet/pasta_rou...ndup/index.html Ellers er kvaliteten på mange pad`er i dag ganske enkelt glimrende, man rapporterer f.eks om kun 1-2 grader forskjell på original pad og AS3 på NW. Selv kunne jeg ikke måle forskjellen. Som artikkelen viser, kan det utgjøre flere graders forskjell på cpu etter hvilken pasta man velger forutsatt at kabinett-gjennomtrekken er ok osv. Det er VELDIG tåpelig å kjøpe en kjøler til flere hundre kroner for max overklokking for så å spare 30 spenn på en tube kjølepasta som ellers holder til 10 montasjer... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 13:40, argon264 skrev: ...er standard hvit silikonpasta like bra som dyre AS-typer dersom den er brukt korrekt... Dette forutsetter at "dyr" kjølepasta blir brukt feil og supersaken din blir brukt riktig. Hvis ikke er dette bare tøys. Det kan du lese i denne artikkelen: http://www.overklokking.no/annet/pasta_rou...ndup/index.html Ellers er kvaliteten på mange pad`er i dag ganske enkelt glimrende, man rapporterer f.eks om kun 1-2 grader forskjell på original pad og AS3 på NW. Selv kunne jeg ikke måle forskjellen. Som artikkelen viser, kan det utgjøre flere graders forskjell på cpu etter hvilken pasta man velger forutsatt at kabinett-gjennomtrekken er ok osv. Det er VELDIG tåpelig å kjøpe en kjøler til flere hundre kroner for max overklokking for så å spare 30 spenn på en tube kjølepasta som ellers holder til 10 montasjer... Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 15:15, Muffinman skrev: Quote: Den 2002-09-02 13:40, argon264 skrev: ...er standard hvit silikonpasta like bra som dyre AS-typer dersom den er brukt korrekt... Dette forutsetter at "dyr" kjølepasta blir brukt feil og supersaken din blir brukt riktig. Hvis ikke er dette bare tøys. Det kan du lese i denne artikkelen: http://www.overklokking.no/annet/pasta_rou...ndup/index.html Forutsetningen du stiller der har jeg ikke stilt - jeg har selv opplevd flere graders forskjell med *samme type* pasta med samme mengde og ellers samme forutsetninger etter remontering. Å kalle vanlig silikonpasta for "supersak" (eller implisere at det var det jeg mente) er ellers tatt ut av sammenhengen, det er nettopp det jeg ikke synes at de *andre* er. Forøvrig gikk min temperatur ned med 5 grader når jeg nå bytta fra sølvpasta til vanlig hvit, samme mengde, akkurat nok. Jeg tror rett og slett - etter egen erfaring - at tilfeldighetene med pastamengde og hvor den legger seg har mer å si for resulatet enn type pasta. Når det gjelder testen som overklokking har gjort, demonstrerer den bare at temperaturen endrer seg ved remontering av CPU, den gir etter min mening ikke tilstrekkelig bevis for at det er stor forskjell på de forskjellige pastaene. Legg merke til at de har 3-4 graders forskjell på de forskjellige pastaene - jeg har sett større forskjell etter remontering med samme type pasta! Videre er dette et forsøk de har gjort en gang med pastaer som er svært like - resultatet kan neppe kalles statistisk troverdig. At pads har blitt veldig bra har du nok rett i. Jeg stoler dog fortsatt mer på pasta brukt korrekt. Det er alt for mange som bruker for mye... Edit: typo :smile: [ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-09-02 15:49 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå