Frupp Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Skulle kanskje vært eget forum for slike spm? Det var jo tusen sånne spm på det gamle forumet.. Ihvertfall. Jeg vurderer å kjøpe ny pc. Har en Athlon 600mhz nå. Dette er det jeg har satt opp: AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) Abit KG7-RAID Hovedkort Socket A (DDR) DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 //evt to brikker? eller 1 512 ( Geforce2 MX ) Creative Lydkort SB Live! Player 5.1 Det jeg lurer mest på er hovedkortet. Noe som anbefaler dette eller noen andre? Og jeg trenger et kabinett og noen vifter. Men jeg skulle gjerne hatt noen som ikke bråker så forferdelig. Har et Aopen HQ45 nå og det er rene trøskerverket. :smile: Og skjermkortet har jeg fra før, ser ikke noen grunn til å oppdatere det enda? Jeg har også harddisker osv så det er kun de delene der jeg trenger nå. Hadde vært fint om noen gadd å se over det :smile: takk:) Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Et tips på vifte fronten er å besøke microplex.no Der kan du høre de forskjellige viftene. Lenke til kommentar
barkin Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Har selv et KG7-RAID med to 256 MB TwinMOs CL2 brikker og 1,4 GHz (266) Athlon. Kjører bra som bare det. TwinMos - brikker skal visst være veldig gode brikker. Anbefaler deg å spandere litt ekstra på minnebrikkene. Har en Silverado-vifte på CPU'en og den fungerer utmerket samtidig som den bråker lite, denne kan kjøpes hos Microplex. Lenke til kommentar
Sad-Boy Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Har lest mange tester av KG7-RAID. Alle har vært positive. Stabilt, overclockingsvennlig. Høy ytelse. Finnes ekstremt mange tester av dette mobo'et på nettet... Anbefaler http://www.tomshardware.com - De har en AMD Socket A RoundUp for mobo's basert på AMD760 chipsettet. Riktignok bare KG7, uten RAID, men resten er likt. Paul's Unofficial Abit KG7-Raid & KR7-RAID Faq finner du på http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/kg7kr7faq.htm Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Foreløpig vet jeg ikke om jeg ville anbefale DDR ram på hovedkortet siden det er liten støtte for/utnyttelse av det både i prosessorer, hovedkort og software (OS). Dessuten koster DDR RAM vesentli mere en vanlig RAM. Hvis man tenker på en DDR løsning kan det lønne seg å vente till det blir bedre støtte for det på markedet. Men viss man likevell skal svi av masse spenn får man vell neppe noe _tap_ av ytelse :wink: [ Denne Melding var redigert av: Dipso på 2001-09-21 14:57 ] Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 eg skal ha meg pc, i alle fall om ikke så lenge eg lurer på om det er noen som har noen gode forslag, eg skal ha: -AMD Athlon 1,4 (eventuelt meir viss de kommer) -DDR ram -40GB HD (ikke alt for dyr en) -nytt kabinett (har et gammelt REC pwerline-kabinett, men d beåker veldi mye) -vifter -lydkort (kan hende eg venter med de, spørs prisen) -og så må eg ha en ny sånn derre, husker ikke ka d hette, i alle fall den som gir strøm til pc'en noen som gidder å gi forslag, og kor eg kan kjøpe d billiast muli så hadde d vert bra Lenke til kommentar
Thobbe Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Har du vært inne å sett på prisene på DDR-RAM?? Det koster 450 kr for TwinMoS RAM og 330 for vanlig SDRAM!!!!!! Dessuten er det genialt å kjøre DDR sammen med Athlon med 266 bus!!!!! Dette på grunn av at rammen går på 266 (133x2) og at CPUen går på 266 MHz!!!! RAM trenger jo ikke å støttes av noe for å bruke!!! Det er jo kun snakk om at hovedkortet har det eller ikke!!!! (nesten da..) Til deg som skal kjøpe maskin: Pass på at du kjøper en prosessor med 266 MHz bus og ikke 200! Da taper du nok litt ytelse... :smile: Quote: On 2001-09-21 14:56, Dipso skrev:Foreløpig vet jeg ikke om jeg ville anbefale DDR ram på hovedkortet siden det er liten støtte for/utnyttelse av det både i prosessorer, hovedkort og software (OS). Dessuten koster DDR RAM vesentli mere en vanlig RAM.Hvis man tenker på en DDR løsning kan det lønne seg å vente till det blir bedre støtte for det på markedet.Men viss man likevell skal svi av masse spenn får man vell neppe noe _tap_ av ytelse :wink:[ Denne Melding var redigert av: Dipso på 2001-09-21 14:57 ] Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 21. september 2001 Forfatter Del Skrevet 21. september 2001 Takker for alle svar :smile: til slutt - noen som har et kabinett å anbefale? Til rundt tusenlappen? :smile: Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Et bra kabinett er Chieftec Dragon, selges hos http://www.microplex.no eller http://www.komplett.no. Plass til 4x80mm vifter, 2 foran (en foran harddiskene =) og 2 bak, så det er bra med kjølemuligheter. Enkelt å åpne, og siden kan enkelt taes av. Kommer med 340w power hos komplett, eller du kan velge selv hos microplex. Ikke så bra ting: Modellen med dør har døra hengslet på venstre side, så hvis du har maskina på høyre side kan den komme i veien. Har ikke egen skuff for hovedkortet som enkelte andre tower har, så du må montere hovedkortet i kassa. Siden det er så åpent bak, med plass til 2x80mm vifter, så slipper lyden fra f.eks prosessorvifta lettere ut i "friluft" enn fra f.eks AOpen HX08. hmm, ble litt mye på "ikke bra", men det er favoritt toweret mitt, skiftet nettopp fra HX08 =) http://www.hardware.no/tester/kabinett/chi...01bd/index.html _________________ FBEN [ Denne Melding var redigert av: FBEN på 2001-09-22 03:20 ] Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Ok, en negativ ting til om Chieftec =) Hvis du har koblet ledningen som kan brukes til å lese av viftehastigheten til hovedkortet, vil vifta av en eller annen grunn gå for fullt hele tiden. Hvis du kobler fra ledningen så reguleres viftehastigheten etter temperaturen i kassa. Vet ikke om dette er en "feature", men oppdaget at flere klaget på det samme. OK, litt mye negativt nå, men det er fortsatt favoritt kabinettet mitt =) Lenke til kommentar
non_nihil Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Mitt nye sorte Chieftec Dragon-kabinett står foran meg på gulvet her nå, og synet gir meg ikke akkurat følelsen av å ha kjøpt katta i sekken.. Har sett litt på de innvandige løsningene og, og foreløpig er jeg meget fornøyd. Kan jo oppdatere når jeg får putta inn alt utstyret... Mvh Kjetil Høiby http://www.opelwerk.net Lenke til kommentar
2DiSaBlEd Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Lydkortet kan gi deg trøbbel, har selv hatt det! kortet er basert på 4års gammel teknologi :smile: Anbefaler Videlogic SonicFury, Turtle Beach Santa CruZ, Hercules XP etellerannet(samme chip på alle disse) Skjermkort? Spiller du mye? Pass på å kjøp MX400 minst! Goldensample(Cardexpert) med høyere minnehastighet. Selv ville jeg ha kjøpt Cardexpert Pro 450 som har samme ytelsen som Geforce 2 Ultra!! Koster 1800,- men for et år siden kostet ytelsen 5000,- :smile: Trenger du RAID?! Kontrolleren kan gi deg kødd! S-O Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Visst du har planer om å spille spill av noen som helst slag som har "litt" 3D grafikk i seg, så dump det GF2 MX kortet og putt på mer penger slik at du hvertfall får et GTS.. MX er helt ubrukelige kort etter min mening.... Har forøvrig ingen erfaring med nye MX kort, men de gamle (altså de som var for et halvt år siden) var helt ubrukelig til spill Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 eg har geforce2GTS, med ddr-ram eg syns den ddr-rammen duger til di grader.. eg har jo P-II 300 og 128sd ram og kjører project igi, half life og lignange spel på 1280, og max payne på medium details på 1024.. d duger jo til å vere P-II så ddr-ram vil eg ha om eg må vente til jul for den del men er d ikke veldi mange hovedkort for amd som støtter ddr? og så lesete eg for en stund tilbake om ddr med klokke frekvens på 533mhz, de er jo veli masse! vet dere kor ti d kommer? Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 22. september 2001 Forfatter Del Skrevet 22. september 2001 Blir forvirra av dette jeg :wink: Vet ikke hvem som svarer til meg eller til han andre. Men annet lydkort - ok :smile: Men jeg har ikke tenkt å bruke RAID nå. Tenkte bare kanskje det var like greit å kjøpe et hovedkort med det på sånn i tilfellet jeg får bruk for det senere? Burde jeg gå for versjonen uten raid? Den er jo billigere også. --- Chieftec Dragon Medium Tower Abit KG7 ( DDR ) //uten raid da evt. AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) TwinMOS DDR-DIMM ECC 256MB CL2.5 Gainward AGP GeForce2 Pro/450 64MB Hercules Lydkort Game Theater XP + noen vifter som jeg skal høre på nå :smile: Høres det bedre ut? :smile: [ Denne Melding var redigert av: Frupp på 2001-09-22 21:15 ] Lenke til kommentar
Stone Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Skifta nick fra 2Disabled :wink: Maskina ser sinnsykt rå ut nå!! Det er ikke kabinettet som bråker :wink: Det er vifta i strøm forsyninga :wink: Et forslag: Ta heller å kjøp deg en rå strømforsyning feks Enermax til den strømslukne T-birden din! Behold kabinettet(hvis du ikke er stinn av gryn da!), Lag heller noen 80mm "blowholes"(pustehull) i det... Kjøp vifter, kjøler, og Arctic silver II fra Microplex De har Zalman 80mm til 75,- slik at du sparer noen kroner, og de er stille med adaptern(19-20db)/kraftig uten.. Kjøler er et Dilemma...... Anbefaler en Taisol 760(den med Kobberbunn til 260,-),men for en strømsterk T-Bird er den litt puslete.... Hvis du hater støy kan du kjøpe en 60-80mm adapter, og bruke en Zalman vifte på den, eller en 60mm Papst hvis du vil ha maks kjøling iforhold til lyd. Forvirrende... Ja, men god strømforsyning, kjøling, og Ram må en T-Bird ha for å fungere stabilt.... mvh Stein [ Denne Melding var redigert av: Stone på 2001-09-23 03:29 ] Lenke til kommentar
Frupp Skrevet 23. september 2001 Forfatter Del Skrevet 23. september 2001 Ble veldig mange innlegg her nå men hva med Chieftec Fulltower som de selger på Microplex? Rå farge :smile: Nå har dere overtalt meg til å kjøpe både dyrt lydkort, nytt skjermkort og dyrere ram så nå tør jeg snart ikke poste mer her :smile: Men her er det jeg har nå. Har sjekket litt rundt et par timer nå. Er litt i farta så det er mulig det har blitt noe rart her men jeg tror det begynner å bli bra :smile: Chieftec Fulltower DX01BLD [Microplex] Abit KG7 Hovedkort for Socket A ( DDR ) AMD Athlon 1.4 GHz OEM (266 MHz bus) Gainward AGP GeForce2 Pro/450 64MB Hercules Lydkort Game Theater XP TwinMOS DDR-DIMM ECC 256MB CL2.5 IBM 40 GB 7200rpm Taisol CGK760 [ Microplex ] 2 Papst 80mm [Microplex] //bytte disse med Zalman da kanskje? Enermax, 350 Watt, ATX [Microplex] Arctic Silver II termisk kitt Anodisert shims Socket A //takk Mithrandir :smile: Er jeg helt på jordet nå? Jeg har jo bygd flere pc'er før så jeg er egentlig litt skamfull over å måtte spørre sånn, men jeg kjenner flere som har fått problemer med kjøling så jeg tenkte prøve unngå det da... :smile: I utgangspunktet skulle jeg oppgradere PC-en jeg har, men nå har det nå blitt til at jeg kjøper ny. 10000. Heff... [ Denne Melding var redigert av: Frupp på 2001-09-23 04:16 ] [ Denne Melding var redigert av: Frupp på 2001-09-23 12:22 ] Lenke til kommentar
Mithrandir Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Dette er antagelig bare en liten detalj som du muligens allerede har tenkt på, men jeg kan ikke se at du har med en shim på listen din. Mithrandir :wink: Lenke til kommentar
HagEnuK Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 DDR ram trenger ikke og bli støttet av noe annet en HK`et, det er jo bare dobbel data rate så 64MB DDR er 128 SDram. og DDR er raskere. men man må nok ha en CPU som går på 266Mhz for og utnytte det. Lenke til kommentar
brukernamn Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 FRUPP, koster ikke dei delene mer enn 10.000? da mener eg absolutt alle... for eg har geforce2 gts fra før, da kan d vel bli enda billiere må ha noe sånt eg og :smile: og foresten, kor ska du kjøpe d? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå