Christian86 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Har NIkon D70, men skal muligens investere i D200 om 1 år ca. Men før dette vurderer jeg å kjøpe blitz til kameraet mitt. Jeg er ikke veldig proff, men vil ha gode resultater og utstyr som ikke er for vanskelig å forstå seg på. Noen som har forslag? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Har NIkon D70, men skal muligens investere i D200 om 1 år ca. Men før dette vurderer jeg å kjøpe blitz til kameraet mitt. Jeg er ikke veldig proff, men vil ha gode resultater og utstyr som ikke er for vanskelig å forstå seg på. 5251425[/snapback] Brukergrensesnittene til alle blitzene jeg så langt har vært borti har vært så uendelig langt etter kameraene de støtter at det er til å grine av. Men når det er sagt er de passe enkle å bruke bare du ikke prøver deg på noe fancy. Nikon SB-600 vil være et bra valg. Sigma har også en iTTL-kompatibel sak, men denne har jeg ingen erfaringer med. Disse to blitzene er sammen med SB-800 så langt jeg vet de eneste som er fullt kompatible med D70 og D200, så ikke kjøpt noe annet. Du kan forøvrig glede deg til resultatene du vil kunne få - indirekte blitz er en av de virkelig gode investeringene du kan gjøre, spesielt for innendørsbruk. Dessuten kan få relativt iøyenfallende resultater med ganske enkle grep: Bare Egil mot sola, med blitzparaply litt til venstre. På ingen måte framragende lyssatt, men veldig enklet. Endret 4. desember 2005 av CWalken Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 hvordan er blitzene til følgende: - sportsbilder - vanlig portrett bilder kontra den innebygde - innendørsbilder i vanskelig belysning - naturfotografering Ønsker meg en blitz som kan fange objekter som beveger seg fort. Min siste erfaring med blitz og digitalt kamera var en G5 med en visstnok ikke kompatibel blitz. Det kan kanskje forklare at jeg mislikte den så sterkt. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 SB-800 er hakket kraftigere enn SB-600, og har litt flere bells & whistles. Sigmaen ligner vel på 800 i spesifikasjoner. Ta en titt på denne tråden. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Jeg ende akkurat opp med å kjøpe en SB-800. Argumentet var at den dagen jeg trenger full power er det greit å ha det lille ekstra man får med Sb800 fremfor sb600. Med tanke på at du skal oppgradere til D200 vil jeg tro at sb800 er best med tanke på videre utbygging derfra. Den kan styre opptil 6-8 sb800/600 blitser trådløst. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Med tanke på at du skal oppgradere til D200 vil jeg tro at sb800 er best med tanke på videre utbygging derfra. Den kan styre opptil 6-8 sb800/600 blitser trådløst. 5259557[/snapback] Hvor har du det tallet fra? D200 kan kontrollere 3 grupper med et så vidt jeg vet teoretisk uendelig antall blitzer i hver gruppe med popup-blitzen. Og eneste forskjellen på trådløsfunksjonaliteten til 600 og 800 er at 800 kan selv være master på kameraet, og da kontrollere 4 grupper uavhengig av hvilket kamera den står på, så lenge det er iTTL-kompatibelt. Endret 6. desember 2005 av CWalken Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Flyttes fra speilrefleks til Objektiver, filtre blitz og utstyr, sidan mykje av utstyret går på tvers av speilrefleksene så har det blitt samla i ein kategori. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 oops, my badge...merket meg ikke den kategorien. Vel, uansett så avventer jeg blitz til sommeren 2006. da skal jeg vurdere om jeg er moden for D200. Har en følelse på at 1,5 år med D70 og ikke særlig mye innstillingsbruk betyr at D200 ikke vil bli brukt så mye mer profesjonelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå