[email protected] Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Har samlet sammen deler til å bygge en Dual P3 1.4GHz maskin og leter etter ett OS til å installere. Foreløpig skal maskinen kjøre FTP, HTTP, Samba, ED2K klient og en bitTorrent klient. Så hva anbefaler ekspertene at jeg installerer? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Både Fedora Core og Ubuntu er enkle å innstallere, faktisk enklare enn windows. Sjølv enda eg på fedora med Gnome då eg syntes denne var det som passa meg best iforhold til mitt brukområde. Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Både Fedora Core og Ubuntu er enkle å innstallere, faktisk enklare enn windows.Sjølv enda eg på fedora med Gnome då eg syntes denne var det som passa meg best iforhold til mitt brukområde. 5253971[/snapback] Kunne ikke vært mer enig med deg når du sier ubuntu! Jeg sier bare: Prøv ubuntu, du blir frelst.. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 Men jeg trenger ikke X (GUI) på serveren, så da er det vel ingen grunn til å gå for Ubuntu fremfor Debian Stable? Det finnes daemons både til bittorrent og ed2k, så jeg trenger ikke GUI til de heller... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 (endret) Debian Stable er håpløst utdatert. Hvis man snakker om en distro som ligger i samme leie som Debian, og som er en del mer oppdatert, ville jeg heller sett på Slackware. Eller man kan benytte FreeBSD. Både Slackware og FreeBSD har jeg svært gode erfaringer med. Men disse krever at du konfigurerer selv. Samme tilfellet har du med Debian. FreeBSD er ikke GNU/Linux, men BSD, en fjern slektning av UNIX. Endret 5. desember 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
genstian Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Gentoo eller slackware er fine distroer. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 Foretrekker Debian sitt pakkesystem (APT), dependency-hell er ikke kult.. Har ikke gode erfaringer med Slackware, men det er MANGE år siden jeg sist var borti det.. Gentoo er spennende prosjekt! Må kikke litt mer på det. Om Stable utdatert trenger ikke være en dårlig ting. Stabilitet er mye viktigere enn "cutting-edge" på denne maskinen. Bare jeg får opp de tjenestene jeg trenger så betyr det lite for min del om pakkene er gamle. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Om Stable utdatert trenger ikke være en dårlig ting. Stabilitet er mye viktigere enn "cutting-edge" på denne maskinen. Bare jeg får opp de tjenestene jeg trenger så betyr det lite for min del om pakkene er gamle. 5255442[/snapback] Hvis depenency er viktig, kan FreeBSD være et alternativ. Pakkesystemet til FreeBSD tar dependencies. Lenke til kommentar
silentb Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Har samlet sammen deler til å bygge en Dual P3 1.4GHz maskin og leter etter ett OS til å installere. Foreløpig skal maskinen kjøre FTP, HTTP, Samba, ED2K klient og en bitTorrent klient. Så hva anbefaler ekspertene at jeg installerer? 5251348[/snapback] nybegynner: fedora amatør: debian ekspert: gentoo imo er det bsd som gjelder,, selv bruker jeg freebsd (ikke til alt du har tenkt til), men jeg ønsker å lære mer om openbsd (kanskje det hardeste os å sette seg inn i, men sikreste) Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 7. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2005 Jeg har ikke noe særlig behov for å lære en hel masse, mitt fokus er på stabilitet og funksjonalitet. Har ikke tid til å bruke masse tid på å lære meg nye ting, som ikke er jobb relatert, hele tiden.. Kommer til å gå for Debian jeg, enkelt og greit.. Takk for innspill alle sammen! Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Men jeg trenger ikke X (GUI) på serveren, så da er det vel ingen grunn til å gå for Ubuntu fremfor Debian Stable?Det finnes daemons både til bittorrent og ed2k, så jeg trenger ikke GUI til de heller... 5254016[/snapback] bare å skrive "server" når du skal installere det.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 imo er det bsd som gjelder,, selv bruker jeg freebsd (ikke til alt du har tenkt til), men jeg ønsker å lære mer om openbsd (kanskje det hardeste os å sette seg inn i, men sikreste) 5262723[/snapback] OpenBSD er IKKE det hardeste OS å sette seg inn i. Installeren kan kanskje by på en utfordring, men når man har installert OpenBSD, er det ikke stort vanskeligere enn FreeBSD. Det finnes vanskeligere OS, som f.eks. et par av de klassiske UNIX-baserte OS, som UnixWare, HP-UX. Solaris er også ganske tungt, men ikke umulig. Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 nybegynner: fedoraamatør: debian ekspert: gentoo Dette er da bare tull, hvis man bruker Gentoo så er man ekspert? Gentoo er like vanskelig/enkel som Debian. Lenke til kommentar
silentb Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 nybegynner: fedoraamatør: debian ekspert: gentoo Dette er da bare tull, hvis man bruker Gentoo så er man ekspert? Gentoo er like vanskelig/enkel som Debian. 5263873[/snapback] dette var min mening bare =) og svaret ditt var din mening =) og jeg sa ikke hvis man bruker gentoo så er man expert det var det du som sa.... jeg fortalte imo hva som passet best til hva... Lenke til kommentar
silentb Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) imo er det bsd som gjelder,, selv bruker jeg freebsd (ikke til alt du har tenkt til), men jeg ønsker å lære mer om openbsd (kanskje det hardeste os å sette seg inn i, men sikreste) 5262723[/snapback] OpenBSD er IKKE det hardeste OS å sette seg inn i. Installeren kan kanskje by på en utfordring, men når man har installert OpenBSD, er det ikke stort vanskeligere enn FreeBSD. Det finnes vanskeligere OS, som f.eks. et par av de klassiske UNIX-baserte OS, som UnixWare, HP-UX. Solaris er også ganske tungt, men ikke umulig. 5263351[/snapback] mtp hva jeg har lest om open så er læringskurven helt annerledes på open enn free.. og jeg hadde nok ikke satt meg inn i mer tradisjonell UNIX for å drive hjemme-ftp/torrent/++... da tror jeg jeg sitti en stund gitt... men ja, open er nok ikke det vanskeligste innenfor alt av os... men dog gratis og vanskeligst tror jeg... edit: koster ikke de andre du snakker om veldig mye a? tror hele vitsen med hjemmeserver ble borte da... Endret 7. desember 2005 av silentb Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Så hva anbefaler ekspertene at jeg installerer? Det spiller ingen rolle, du skal bare starte et par service som kommer ferdig installert i omtrent alle distribusjoner. Alle distribusjoner har også et brukbart oppdateringssystem. Jeg bruker Fedora. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 mtp hva jeg har lest om open så er læringskurven helt annerledes på open enn free..og jeg hadde nok ikke satt meg inn i mer tradisjonell UNIX for å drive hjemme-ftp/torrent/++... da tror jeg jeg sitti en stund gitt... Læringskurven for OpenBSD er nok brattere enn for FreeBSD, men straks du har kommet deg gjennom installasjonen, er det mye det samme. Umulig er det definitivt ikke. Og jeg har da selvfølgelig brukt OpenBSD, så jeg har førstehåndskunnskap. edit: koster ikke de andre du snakker om veldig mye a? tror hele vitsen med hjemmeserver ble borte da... De fleste UNIX-varianter (UNIX System V), AIX, SCO osv koster skjorta. Solaris hører også med til denne gruppen, men Solaris er gratis og kjører på ordinær maskinvare. Men læringskurven til Solaris er nok enda brattere igjen enn OpenBSD. Hvis du bare skal sette opp en enkel web-server og skal velge her, ville jeg gått for FreeBSD i første omgang. Men for all del, OpenBSD er også et godt alternativ. Bare følg dokumentasjonen, og du er i mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå