Gå til innhold

Kamera til rundt 3000

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har planer om å kjøpe et digitalt kompaktkamera til rundt 3000 kroner.

Det viktigste er at det tar best mulig bilder.

Har hørt mye bra om Canon og Fujifilm sine kamera, men de kommer langt fra toppen i tester jeg har lest.

Så tre kamera på din side sin store test, og der var følgende kamera i toppen:

Kodak Easyshare V550, Sony Cyber-shot DSC-P200 og Nikon Coolpix S1.

Alle tre kommer totalt sett noenlunde likt ut, med hver sine marginale sterke og svake sider.

Har også tenkt endel på vannbeskyttelse, men har ikke funnet så mange kamera som både tar gode bilder og er vannbeskyttet.

Ser at noen kamera har egne vannbeskyttelseshus som man kan legge kameraet inni, blandt annet har flere Canon Ixus modeller det.

Vet ikke om det går ut over bildekvaliteten.

Ser jo at vannbeskyttede kamera er større og tyngre, så det hadde kanskje vært greit å kunne ha vannbeskyttet kamera kun når man trengte det?

Noen som kjenner til overnevnte kamera, eller har andre tips?

På papiret ser Kodak modellen best ut, med best bildekvalitet, flest bps under videofilming, mulighet til å zoome under opptak og mye høyere lcd oppløsning.

Sony modellen har høyest antall pixler, flest funksjoner, lengst batterilevetid, og carl zeiss optikk som jeg vet er bra på videokameraet mitt.

Nikon har kortest oppstarttid men lengst utløsertid, kan også zoome under opptak, mangler optisk søker, tv-utgang, og direkteutskrift. Litt snodig, egentlig, at et så strippet kamera allikevel kommer så høyt på listen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din Side sine tester er til tider mildt sagt rare. Du bør ikke stole så mye på de, da det gjerne er samme person som tester pølser og kamera. Gjerne samtidig etter resultatene å dømme :!: De tar også gjerne pris i betraktning, slik at det blir mer enn "value for money" bedømming enn hvor bra kameraene faktisk er i forhold til hverandre.

Kodak har aldri hevdet seg i toppen når det gjelder bildekvalitet. Nikon modellen du nevner har bitteliten optikk og kan, sammen med kamera i samme størrelse, ikke måle seg med de litt større kameraene som har bedre optikk (snakker marginalt større her). At du ikke har sett Canon og Fuji i toppen på noen tester, viser at du stort sett har lest tester fra Din Side og lignende aktører. Slutt med det ;)

Flest megapixler er noe du bør vektlegge minst mulig. Grensen er forlengst nådd når det gjelder optikken på disse små kameraene, så om du velger 5 eller 8 megapixler er hipp som happ. Du vil ikke merke forskjell selv om optikken er god nok heller. Og Carl Zeiss optikk? Beklager å måtte skuffe deg, men jeg tror det er Tamron som har laget denne optikken på lisens fra Carl Zeiss. Samme med Panasonic sin Leica optikk... ikke Leica som har laget den heller. Men bevares... god optikk er det jo. Det er bare det at Canon og Nikon faktisk lager sin egen optikk til sine egne kamera, og har minst like god erfaring som de som lager "Carl Zeiss" og "Leica" optikken. Deres optikk er derfor like bra. Derfor, så lenge du kjøper fra en kjent produsent, bør heller ikke optikken ha noe å si.

Canon sin Ixus 700 og 750 har vunnet mange tester. Likeså har Fujifilm F10. Nikon Coolpix 7900 har også vunnet sine tester. Nå snakker vi om seriøse tester fra aktører som faktisk vet hva de snakker om. Vil derfor anbefale ett av disse kameraene. Min personlige favoritt er, som mange vet, Nikon Coolpix 7900, men det lønner seg også å ta en titt på de andre.

Både Canon og Nikon modellene her har tilgjengelige undervannshus. Vil du ha et kamera som er vanntett uten noe ekstrautstyr, så er Pentax Optio WPi et hett tips. Ikke på topp i bildekvalitet, men bra nok for de aller fleste. Og det er vanntett ned til 1,5 meter. Olympus sin mju-serie er spruttett men tåler ikke å ligge i vann.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så har man lært litt idag også!

Det finnes veldig mange tester og minst like mange meninger om hva som er "bra".

Jeg nevnte også at jeg har hatt gode erfaringer med Canon sine kameraer, men de har fått blandet mottakelse,

Ixus 700/750 har fått gode karakterer.

Tar til meg denne infoen, så får jeg komme tilbake med andre ting jeg lurer på :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...