Gradus Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Heisann Har planer om å få kjøpt meg en pc til rundt kr 6000 (uten skjerm med max pris på 6400,-). Det skal være en mye-for-penga billig pc og den skal brukes til musikk inn/av-spilling og "lett-gaming"(-skal helst kunne klare å spille de fleste nye spill på medium grafikk). Her er hva jeg ser etter: * Ingen skjerm * AMD opsett * Tastatur og mus * Headsett og ikke høytalere * Vil ha dette lydkortet: ESI Juli@ 2 in2 out 192 kHz- 995 kr @ Procom.no Dette er noe jeg har satt sammen: KABINETT: In-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power kr 595 @ Komplett.no HOVEDKORT: Abit KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16 kr 1079 @ Komplett.no PROSESSOR: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte 1450 kr @ Komplett.no HARDDISK: Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 550 kr @ Komplett.no MINNE: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 749 kr @ Komplett.no SKJERMKORT: Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MB, AGP8X,ATI9600PRO,DVI-I,TV-Out,Full-Retai 679 kr @Komplett.no LYDKORT: ESI Juli@ 2 in2 out 192 kHz lydkort 995kr @ Procom.no MUS/TASTATUR: Microsoft Black Value Pack 2.0 Keyboard, Med Optical Mouse, USB, PS/2, Zoom OEM 225 kr @ Komplett.no HEADSETT: Creative Headphone HQ-1700 Foldable 395 kr @Komplett.no Blir tilsammen: 6717 kr Ser dette greit ut? I og med at dette er første gangen jeg setter sammen/bygger pc så er jeg ikke helt sikker på om alle delene passer... Det ble noe over budsjettet men jeg vet ikke hva jeg kan bytte ut for å få det litt billigere, trenger litt hjelp her. Har dere noen forslag til opsett? Takker og bukker for all hjelp! Mvh Simen Endret 4. desember 2005 av Gradus Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 HARDDISK:Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 550 kr @ Komplett.no et lite *hint*, 80 gb blir fort borte :o hvertfall om du skulle bruke pc'n til musikkinspilling Lenke til kommentar
Gradus Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) HARDDISK:Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 550 kr @ Komplett.no et lite *hint*, 80 gb blir fort borte :o hvertfall om du skulle bruke pc'n til musikkinspilling 5252012[/snapback] Takker for svar Enig...tenkte jeg skulle dra på(..?) med en 250/200 GB men måtte gå for en 80Gig grunnet dårlig økonomi ...Men ellers? komponentene passer sammen, right? Ingen som har no forslag til andre opsett? Edit: i senere tid (hvis pengene er der), kan man jo alltids kjøpe et par ekstra disker når de 80gigza er borte.. Endret 4. desember 2005 av Gradus Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 jeg hadde heller gått ned på hovedkortet ? Du har ikke bruk for så dyrt hk om du har dårlig økonomi. Lenke til kommentar
Gradus Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Ok..noen forslag til hovedkort? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hovedkort og skjermkort passer ikke sammen. PCI-E+AGP. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Rart ingen har sagt noe MEN: Det det går IKKE sammen *Først: Jeg ville hatt ett billigere hovedkort, som feks dette nforc4 hovedkortet til EPOX: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312604&cks=PRL (649kr) *Så må du ha ett skjermkort som passer til hovedkortet, altså ett PCIe skjermkort (ikke AGP). *Da ville jeg minimum hatt strykket meg til ett 6500kort som dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314196&cks=PRL *Hadde Ati kommet med x1300 hadde kanksje det vært tingen, men da må du vente en måned til... *Ett 6600 (aller helst 6600GT) er å foretrekke, her er ett til 900kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312686&cks=PRL (det er ikke GT) *Du kan godt kjøpe en harddisk etterpå, men for 700kr får du en 200gig IDE disk http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313604&cks=PRL *SATA er å foretrekke, men det er litt dyrere, her er en 160gig (dobbel så stor som du selv foreslo) til 750kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308201&cks=PRL Lenke til kommentar
Gradus Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Jøss..takk for all den gode responsen! Hva er Serial ATA-150 og Serial ATA -300, er det slik at SATA 150 = SATA, og SATA 300 = SATAII? Og er det mulig å sette sammen en et SATA hovedkort med en SATAII harddisk og omvendt? Jeg tror jeg går for en SATA disk som du sier og et annet hovedkort, ser ut til at jeg må bytte ut skjermkortet også Og forresten, hva er egentlig nForce4 og SLI? Takker for hjelpen! Endret 4. desember 2005 av Gradus Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Ikke bry deg så mye om de forskjellige sata benevnelsene, men for å ta det kort: nforce4 støtter både sata 150 (1) og sata 300 (2). Og de er bakover og fremover kompatibel osv, så ikke tenk på det. for at en prosessor skal kunne snakke med minne, skjermkort osv trenger man ett brikkesett (dette står på hovedkortet), for tiden er nforce4 det mest populære. Det finnes flere varianter av nforce4, hvorav den dyreste heter SLI. Hvis du både har ett hovedkort som støtter sli, og TO LIKE skjermkort kan disse skjermkortene kjøres sammtidig, og dele på arbeidet som må gjøres, dette gjør at tingene går unna raskere (i noentilfeller nesten dobbelt så raskt). -Dette tror jeg ikke du trenger å tenke så mye på, pga prislappen du har satt på det... Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) PS! Har du ingenting fra før? -I såfall trenger du en dvdbrenner. Er du helt tom for penger kan du prøve å kjøpe bare en 512minnebrikke, og så kjøpe en til i februar eller noe... ...og... Jeg slo opp det lydkortet, og det så dritbra ut http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43 Vet du om det kan kode hvilken som helst lyd fra dataen til dolby digitalt 5.1 lyd og sende det med spdif til forsterkeren? F.eks avi filmer i windowsmediaplayer --> forsterkeren i 5.1? Endret 4. desember 2005 av Kong Basse Lenke til kommentar
Gradus Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Ok, takk for oppklaringen når det gjelder nForce4 og SATA. Har ingenting fra før av nei, så dvd brenner må man kjøpe. Huff..blir fort dyrt dette her!hehe. Men greit, da skal jeg sette sammen noe greier i morgen så får vi se om det passer sammen, nå må je fly! Tusen takk for all hjelp.. det har virkelig hjulpet meg Lenke til kommentar
Gradus Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 ...og... Jeg slo opp det lydkortet, og det så dritbra ut http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43 Vet du om det kan kode hvilken som helst lyd fra dataen til dolby digitalt 5.1 lyd og sende det med spdif til forsterkeren? F.eks avi filmer i windowsmediaplayer --> forsterkeren i 5.1? 5252639[/snapback] ja, har lest mye bra om det -virker helt sinnsykt for den prisen. Desverre, det vet jeg ikke.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå