mastiempo Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Etter å ha lest litt i forumet om SVHS, TV-utgang mm har jeg blitt meeeget forvirret. Så spørsmålet er: Hva er best av S-Video vs. den andre "gule phono" typen (med tanke på billedkvalitet, støy etc.)? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Har ingen anelse hva jeg snakker om her, men jeg tror at S-Video er bedre enn Composite? Lenke til kommentar
mastiempo Skrevet 2. september 2002 Forfatter Del Skrevet 2. september 2002 Slik jeg har forstått det så må man ha svært gode kabler til composite (støy) mens man med S-video ikke trenger det!? Slik sett så burde vel et kjøp av S-video kabler være bedre. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 S-VHS er bedre. Den gir bedre oppløsning i bildet. Har noe med at bildet er delt opp i to separate signaler. Kan hente ut høyere frekvens på signalet, og derfor høyere oppløsning. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 s-video (ikke s-vhs, det er noe annet) er soleklart bedre enn "den gule phonokontakten" som er en composite kontakt. Bruk kun composite om TVen ikke støtter s-video. composite = møkk! Lenke til kommentar
servo Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Det som er best øverst (med uforståelige forklaringer) og det som er mindre bra er nederst. :smile: RGB: deler signalet inn i de tre grunnfargene. SVHS: deler signalet inn i luminance(lysstyrke) og chrominance(Fargebalanse og metning). Composit: Alt i en smørje :smile:, nah. Den calles også VBS (video, blanking & syncs) Med hensyn til kvalitet med kabel på compositt er det impedancen som er viktigst hvis jeg husker rett. Det er snakk om 75 Ohm. Men jeg har tatt grusomt feil før. :wink: Lenke til kommentar
hurst Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 *Kremt* vil bare informere om (Som Anders også sier) at S-VHS og S-Video ikke er det samme :wink: *Host* Og ja S-video er bedre enn composite. (personlig ser jeg ikke store forskjellen, men så er ikke gf3 kjent for bra tv-ut heller da :wink: ) Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 17:24, Anders Leipsland skrev:s-video (ikke s-vhs, det er noe annet) er soleklart bedre [snip] Hva er egentlig hva? s-vhs er et tv signal eller noe? Det har ihvertfall noe med video å gjøre :smile: Quote: Den 2002-09-02 17:24, Anders Leipsland skrev:Bruk kun composite om TVen ikke støtter s-video. Tv-en min støtter ikke S-video. Jeg bare endret signal type på TVtool til composite (bruker en S-video ledning), og vips, det fungerte... Ganske snodig. Den går via en Scart adapter da... Jeg er fornøyd jeg Lenke til kommentar
Lch Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 17:43, Xvani skrev:Hva er egentlig hva? s-vhs er et tv signal eller noe? Det har ihvertfall noe med video å gjøre :smile: S-VHS står for Super-Vertical Helical Scan, eller Super-VHS. Kort sagt er det akkurat som VHS, bare med høyere oppløsning. S-Video er et signal som er separert i chrominans og luminans, i motsetning til kompositt som har kun et signal. Ergo, signalseperasjonen er bedre for S-Video. Det forvirrende er at S-VHS bruker S-Video som signaltype, mens VHS bruker kompositt. Dog, S-Video er en signaltype, S-VHS en betegnelse på en spesiell videomaskin og dertilhørende kassetter. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 17:26, servo skrev:Det som er best øverst (med uforståelige forklaringer) og det som er mindre bra er nederst. :smile:RGB: deler signalet inn i de tre grunnfargene.SVHS: deler signalet inn i luminance(lysstyrke) og chrominance(Fargebalanse og metning).Composit: Alt i en smørje :smile:, nah. Den calles også VBS (video, blanking & syncs) Eh. S-VHS er ikke det samme som S-Video. For n-te gang. YRyBy (BNC) regnes som bedre enn RGB over SCART, selv om det i bunn og grunn dreier seg om det samme. I tillegg kommer DVI, FireWire, xVGA++, men da begynner det virkelig å bli en tråd for de spesielt interesserte :wink: Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 S-VHS... S-video... Sorry! Hadde bare et lite drypp. Kanke skylde på skrivefeil, heller. Lenke til kommentar
servo Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Hei, det er greit at det er forskjellige, men en Hi-8, Y/C, SVHS og S-video bruker samme teknologi: Chrominance og luminance. Og det var forsåvidt poenget mitt. Men jeg visste ikke at man gjorde forskjell på de to. Er det noen som vet om de er inkompatible med hverandre? (I.e. koble en s-video utgang til en SVHS spiller - noen som har prøvd?) Men kvaliteten er sammenlignbar mellom de som bruker "Y/C" teknologien. Lenke til kommentar
servo Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 17:49, LarsC skrev: Quote: Den 2002-09-02 17:43, Xvani skrev: Hva er egentlig hva? s-vhs er et tv signal eller noe? Det har ihvertfall noe med video å gjøre :smile: S-VHS står for Super-Vertical Helical Scan, eller Super-VHS. Kort sagt er det akkurat som VHS, bare med høyere oppløsning. S-Video er et signal som er separert i chrominans og luminans, i motsetning til kompositt som har kun et signal. Ergo, signalseperasjonen er bedre for S-Video. Det forvirrende er at S-VHS bruker S-Video som signaltype, mens VHS bruker kompositt. Dog, S-Video er en signaltype, S-VHS en betegnelse på en spesiell videomaskin og dertilhørende kassetter. Hei, ble usikker igjen når jeg leste ditt innlegg, så jeg "googlet" litt, og fant dette: "S-Video, SVHS, Y/C Video S-video, Super VHS, SVHS, Hi-8 and other "Y/C" formats use two separate video signals. The luminance (Y) is the black and white portion providing brightness information. The chrominance © is the color portion providing hue and saturation. " Lenke til kommentar
servo Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Nå ser det ut som om jeg "overta" tråden her. Fillern... Vel, jeg bare kom til å tenke på noe. Jeg har et Hi-8 videokamera med en typisk "s-video" utang. Den kobler jeg rett på TV, eller mitt Miro DC30+ uten problemer. (Jeg har riktignok ikke prøvd å koble den mot en S-vhs spiller) Uansett virker det som om signalene er kompatible med hverandre, slik at man uten problem kan koble utgangen på et skjermkort inn på en Hi-8 spiller, en s-vhs spiller og et TV apparat med S-video inngang. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Merkeligt at når eg kjøpte s-video/S-VHS så sto det S-VHS cabel på pakken. tror nepper produsenten tok feil da de skrev og det er ikke en billig kabel eg kjøpte heller. Lenke til kommentar
JSS Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 19:08, SnowDOG_ skrev:hva skjedde? ????? korfor er det samme posten men flere ganger? hæææ? Slett de da. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 Quote: Den 2002-09-02 19:10, JSS skrev: Quote: Den 2002-09-02 19:08, SnowDOG_ skrev: hva skjedde? ????? korfor er det samme posten men flere ganger? hæææ? Slett de da. Slettet! stress! men korfor skjedde det i det hele tatt?? aldri skjedd med meg før. Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 eg har ein gammal tv (28" phillips) den har 1 scart, antennetilkobling, og 2 plugger som eg trur er til lyden. den har ikkje s-video, er det verdt å kjøpe ein ny tv for rundt 5k? trur den støtter RGB... er ikkje sikker. kor burde eg kjøpe TV henn egentlig? expert elkjøp eller en internett butikk? Lenke til kommentar
servo Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 eXpanium, det finnes S-Video to RGB convertere å få kjøpt, men prisen på de er av en slik art at en ny TV hadde vært et bedre valg. http://www.kramerelectronics.com/pdf/fc4044.pdf Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 2. september 2002 Del Skrevet 2. september 2002 eXpanium: Har du prøvd å gjøre som jeg gjorde? Kjøp deg en billig scart s-video --> scart adapter (gjerne med kompositt plugger oxo) koster ca 100kr. Velg signaltype: Composite(kompositt) og bruk S-video kabelen... Hvis det ikke fungerer så bytt adapteren mot penger og ledningen trenger du vel uansett? Du får sikker byttet den også. Verdt et forsøk! Det virket for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå