pcp160 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg lurer litt på dette med optimalisering av feks spill for singelcore vs dualcore. Har forsvinnende lite greie på programering, og det er mulig jeg tar feil, men mitt intrykk er at de få spillene som idag "støtter" dualcore gjennom patcher, gjør dette på en litt "halvveis" måte? Med halvveis mener jeg at de fremdeles ikke utnytter en dualcore's maksimale potensiale, på samme måte som hvis oppgaven fra bunnen av hadde vært laget som flertråd. Grunnen til at jeg lurer på dette er at hvis jeg i dag var spillprodusent, ville det da være en grei sak og lage spill som både utnytter dualcore (og gjerne mer enn 2 også) maksimalt, samtidig som det må fungere perfekt på maskinene til den store massen, som altså fortsatt sitter med bare en kjerne. Er dette et problem, eller er det en "smal sak" og få oppgavene optimalisert for både en, to, og fire kjerner, i et og samme software? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg tror ikke at dual-core vil bli et krav på mange år, minst tre år. Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Tviler på at det vil være et krav, men at det vil være en stor fordel. . . Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Guggelibu Postet i dag, 16:13 Tviler på at det vil være et krav, men at det vil være en stor fordel. . . Ok, så det du med andre ord sier er altså at det ikke er et problem å lage software som både effektivt kan dele seg i 2, eller 4 (som vel er det neste skrittet) tråder, og utnytte dette fullt ut, samtidig som det også skal fungere bra på en enkelt kjerne? Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Guggelibu Postet i dag, 16:13 Tviler på at det vil være et krav, men at det vil være en stor fordel. . . Ok, så det du med andre ord sier er altså at det ikke er et problem å lage software som både effektivt kan dele seg i 2, eller 4 (som vel er det neste skrittet) tråder, og utnytte dette fullt ut, samtidig som det også skal fungere bra på en enkelt kjerne? 5251048[/snapback] Eller 3 kjerner. Må ikke være partall(se XBOX 360 3xKjerner). Skal den kunne utnytte hele potensialet til dual core, må vel det programeres for dualcore fra bunnen. Patcher gjør jobben litt halveis. Jeg tror ikke det vil bli noe krav, men en fordel vil det bli. Det ser ut til at cpu-produsentene har skjønt at høyere klokkefrekvens ikke er veien å gå, men flere kjerner og bedre arkitektur. Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Guggelibu Postet i dag, 16:13 Tviler på at det vil være et krav, men at det vil være en stor fordel. . . Ok, så det du med andre ord sier er altså at det ikke er et problem å lage software som både effektivt kan dele seg i 2, eller 4 (som vel er det neste skrittet) tråder, og utnytte dette fullt ut, samtidig som det også skal fungere bra på en enkelt kjerne? 5251048[/snapback] jo, det kan bli et problem, og derfor er det en stor FORDEL å ha 2/3/4 osv. kjerne-prosessor i fremtiden har jeg sagt at det ikke blir problemer å lage software som kan dele seg i 2/3/4/5 osv. og samtidig på 1? det kommer sikkert til å funke på 1 kjerne, men det funker bedre, altså er det en fordel med flere kjerner EDIT: altså blir det neppe et krav med flere kjerner, men på "recommended" eller hva de nå skriver på coverene vil det mest sannsynlig stå 2 eller flere kjerner en fordel, men ikke et krav! Endret 4. desember 2005 av Guggelibu Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Ja ok Guggelibu, men er dette noe du vet, eller noe du tror? Hvis det ikke blir et krav at man trenger flere kjerner, men skal gi en stor fordel, må det vel nødvendigvis bety at man lager software som både kan dele seg, eller kjøre som en tråds, avhengig av hw?. Jeg ser jo at svært mange anbefaler dualcore, også for spilling allerede idag, og dette undrer meg egentlig litt. Virkeligheten for øyeblikket ser for meg ut til å være at det er langt mer problemer enn fordeler med dual og spill, ikke bare at de ikke har noen glede av at de er dual, men de fungerer tydeligvis ofte dårligere enn singelcore@ samme Hz se feks her; Den Store DualCore Spilljakten. At dualcore generelt kan ha sine fordeler er det jo ingen tvil om, og at potesialet er der også for spill er jeg overbevist om, men lurer altså på når og hvordan denne fordelen også vil gjelde spill rent praktisk/teknisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå