Gå til innhold

interessant observasjon av lys og øye

opticus

Anbefalte innlegg

Jeg er som mitt nick kanskje viser ganske fascinert av øyne, jeg la merke til noe rart ista. Mulig dette fungerer bedre på de som er nærsynte, jeg er i hvertfall og det og sliter litt med å se ting klart på avstand. Men, hvis jeg lager et bitte lite hull ved å krølle peke fingeren i en liten runding, hullet burde være på strørrelse med en fyrstikk har jeg funnet ut og jeg ser gjennom dette hullet vil ikke ting lengre være uklare. Samme effekt oppstår til en viss grad, men mye mindre om jeg myser med øynene, dette lille hullet fungerer utmerket. Sikten blir dog ganske dårlig siden man får tunnel syn, men jeg synes dette var en morsom observasjon. Er det noen som har en forklaring på hvorfor det er slik?

Endret av opticus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg nærsynt, og har funnet ut at vis du trar i huden rundt øyet til siden, vil du se klart. Dette skjer fordi du trar hornhinnen til at strålene smales på nøyaktig på netthinnen.

Tipper noe av det samme skjer med hullet ditt. Mulig at du konsentrerer strålene på et lite punk, noe som får hornhinnen til å forandre form?

Ikke vet jeg :hmm:

Lenke til kommentar
hvis jeg lager et bitte lite hull ved å krølle peke fingeren i en liten runding, hullet burde være på strørrelse med en fyrstikk har jeg funnet ut og jeg ser gjennom dette hullet vil ikke ting lengre være uklare.

5249453[/snapback]

Det er stilig ! :cool:

Kansje jeg skal slutte med briller :hmm:

Lenke til kommentar
Det er stilig !  :cool:

Kansje jeg skal slutte med briller  :hmm:

5249670[/snapback]

Det hjelper lite for å se bedre, men poenget er at ved å se gjennom et lite hull, blir det samme fokus på ting nært og lengre unna.

Du kan prøve å stirre på en finger nært øye, så ser du at dataskjermen blir uklar på 30-40cm avstand. Så kan du prøve hull-trikset. Da blir både finger'n og skjermen klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...